صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / گزارشگر سازمان ملل: عربستان روند تحقیقات ترکیه درباره قتل خاشقجی را تضعیف کرده است

گزارشگر سازمان ملل: عربستان روند تحقیقات ترکیه درباره قتل خاشقجی را تضعیف کرده است

گزارشگر سازمان ملل اعلام کرد، ادله و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهند جنایت قتل جمال خاشقجی با برنامه‌ریزی و توسط نمایندگان دولت سعودی انجام گرفته است.

اگنس کالامارد

به گزارش کسب و کار نیوز،‌ روز پنج‌شنبه یک گروه کارشناسی سازمان ملل متحد در گزارش مقدماتی خود درباره این قتل نتیجه گرفت که عربستان سعودی به طور جدی روند تحقیقات ترکیه را “محدود و تضعیف” کرده است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، بنا بر این گزارش، عربستان اجازه نداد که تیم تحقیقاتی ترکیه تا ۱۳ روز بعد از زمان وقوع قتل وارد کنسولگری بشود.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که درباره این قتل تحقیق می‌کند بین ۲۸ ژانویه تا سوم فوریه به ترکیه سفر کرده بود.

بنا بر گزارش مقدماتی وی، جمال خاشقجی قربانی یک نقشه قتل برنامه ریزی شده و بی‌رحمانه مقامات عربستان سعودی بوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار کرد، قتل خاشقجی جنایتی عمدی و به منزله نقض خطرناک حق زندگی یک فرد است که حق اولیه همه محسوب می‌شود.

کالامارد افزود، عربستان به بازپرسان ترکیه‌ای اجازه نداد دست به یک تحقیق حرفه‌ای و کارآمد براساس معیارهای بین‌المللی درباره این جنایت بزند.

وی از دولت ترکیه برای حمایت از فعالیت او در جریان سفرش به این کشور تشکر کرد.

بنا بر گزارش‌ها، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به این نتیجه رسیده بوده که محمد بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را داده بود. برخی رسانه‌های غربی نیز ولیعهد عربستان سعودی را در این قتل متهم کرده‌اند.

به جز او، ترکیه ۱۵ نفر را شناسایی کرده که در زمان این قتل از عربستان به استانبول سفر کرده‌ و بعد از قتل خاک ترکیه را ترک کرده‌اند اما روشن نیست که هیچ کدام از این ۱۵ تن در دادگاه عربستان سعودی در جایگاه متهم باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.