صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دانشگاه‌های علوم پزشکی، همراه با تحولات جهانی حرکت می‌کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

دانشگاه‌های علوم پزشکی، همراه با تحولات جهانی حرکت می‌کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی با بیان تاریخچه توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور و دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این مسیر باید با نظر تمامی اساتید و دانشجویان پیش برود و امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر در اجرای برنامه‌های تحول آموزش باشیم.

باقر لاریجانی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در جشنواره ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تشکر از مدیران و دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: آموزش عالی در کشور ما سابقه طولانی داشته و نهاد آموزش خصوصاً آموزش پزشکی نقاط روشنی در تاریخ کشور ما دارد. تشکیل دانشگاه جندی شاپور یکی از نقاط کلیدی در آموزش پزشکی جهان است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه حکمای بسیار بزرگی در کشور داشتیم که تاریخ پزشکی کشور را ساخته‌اند تصریح کرد: پزشکی مدرن از دارالفنون در کشور ما شروع شد؛ به عبارتی طبق فرمایش مرحوم دکتر شریعت، تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاریخ دارالفنون وابسته است.

وی ادامه داد: مجموعه پزشکی دارالفنون در ابتدای تأسیس دانشگاه تهران به این دانشگاه منتقل شد. در واقع دانشکده پزشکی مادر دانشگاه تهران است؛ چراکه این دانشگاه با دانشکده پزشکی و دانشکده حقوق آغاز شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش عالی سلامت بعد از انقلاب هم تاریخ طولانی دارد بیان کرد: ما بعد از انقلاب ۵۳ دانشگاه به طور کلی در سطح کشور داشتیم و بعد از تشکیل وزارت بهداشت شکل کار عوض شد و آموزش با خدمات ادغام و دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفت.

وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور و نماد آموزش علوم پزشکی در کشور است. درصد قابل توجهی از استعدادهای درخشان کشور جذب این دانشگاه می‌شوند.

دکتر لاریجانی با اشاره به دستاوردهای حوزه آموزش علوم پزشکی طی ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی در سطح کل کشور توسعه یافته است. تعداد دانشجویان کل کشور از ۲۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون نفر و تعداد دانشجویان دکترای حرفه‌ای از ۱۰ هزار به ۷۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه مقاطع تحصیلی رشد چشمگیری داشته‌اند، گفت: تعداد دانشجویان دکترای تخصصی رشد ۷۰ برابری داشته که لذا لازم است از این ظرفیت ایجاد شده با برنامه مدون تری بهره برداری شود.

۱۰ برابر شدن تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از ۱۰ برابر شدن تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار داشت: در طول این ۴۰ سال ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور تأسیس شده،PhD و کارشناسی ارشد علوم پزشکی رشد بیش از ۲۵ درصدی داشته و رشته محل‌های دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی در طی این ۴۰ سال ۵ برابر شده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: با مصوبه آمایش سرزمینی نقشه روشنی برای توسعه علوم پزشکی کشور داریم و این مصوبه توانسته است از رشد بی رویه جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه رشد ما در تحصیلات تکمیلی خوب بوده تصریح کرد: در تمام دنیا توسعه تحصیلات تکمیل پیوند تنگاتنگی با توسعه کشورها دارد و لازم است با توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک کنیم تا افراد در زمان تحصیل بتوانند آینده شغلی خود را ترسیم کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، حضور بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در بخش دولتی و ۶۰ هزار دانشجو و ۲ هزار عضو هیأت علمی در بخش خصوصی در حوزه سلامت و همچنین حدود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی را ماحصل تلاش‌های این ۴۰ سال در نظام سلامت ذکر کرد و اظهار داشت: آموزش پزشکی در سطح جهان در دست تحول است و کشور ما نیز برنامه مشخصی برای تحول در آموزش دارد.

وی افزود: چنانچه تحولات دنیا را مشاهده کنیم، متوجه می شویم که آموزش پزشکی و سلامت یکی از مأموریت‌های دولت‌ها است. سلامت یکی از خواسته‌های مردم است و دانشگاه‌های علوم پزشکی با این موضوع عجین هستند تا بتوانند چالش‌های سلامت مردم را برطرف کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه روند جهانی به این سمت است که بستر آموزش پزشکی را جامع‌تر ببینیم، گفت: طبق این روند لازم است الگوهای نوین بازآموزی را ببینیم، کوریکولوم ها متناسب با نیازهای ملی تدوین شوند و به تربیت استاد برای توسعه آموزش پزشکی و پیشگیری و ارتقای سلامت توجه کنیم.

وی به انجام مطالعه‌ای با مشارکت دانشگاه‌های برتر دنیا برای توصیف آینده پزشکی در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش پزشکان درخصوص مفاهیم سلامت عمومی، ارتقای مسئولیت پذیری پزشکان در زمینه مدیریت هزینه‌های سلامت، آماده کردن پزشکان برای هدایت و رهبری تیم‌های کاری سلامت عمومی، انعطاف پذیر بودن مسیر تربیت پزشکان متناسب با نیازهای ملی و ارزیابی دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی، حین تحصیل و پس از آن، از نکات مهمی است که در این مطالعه به عنوان ویژگی‌های دانشکده‌های پزشکی آینده ذکر شده است.

دکتر لاریجانی تمرکز بر نیازهای واقعی جامعه، توسعه فناوری، تمرکز بر خروجی‌های آموزش و انعطاف برنامه‌های آموزشی و توجه به برنامه‌های جهانی را توصیه‌ای مهم خواند که باید در آموزش پزشکی به آن توجه شود و گفت: ظرفیت سازی ها باید در این زمینه متناسب با نیازهای بومی و بسترهای اجتماعی انجام شود.

وی با بیان اینکه در آموزش علوم پزشکی باید به ابزارهای جدید توجه کنیم و گفت: امروز در کشور ما در بسیاری از موارد از آموزش‌های آنلاین در آموزش پزشکی بهره گرفته می‌شود. مجازی سازی آموزش علوم پزشکی بحث مهمی است و تعداد زیادی از دانشکده‌های پزشکی در دنیا به این سمت پیش می‌روند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در کوریکولوم های آموزشی باید به مهارت‌های ارتباطی دانشجویان، قدرت حل مساله آنها و نوآوری توجه داشته باشیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی باید خود را با تحولات جهانی به روز کنند و تعاملات بین المللی خود را گسترش دهند و با این تعاملات نقش مناسبی برای دانش آموختگان دانشگاه‌ها در جامعه تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: با رصد این نیازهای جهانی و در پاسخ به نیازهای ملی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. الزامات این برنامه این بود که دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل جدید حرکت کنند، وضعیت بین المللی را رصد کنند، اخلاق حرفه‌ای را توسعه دهند، از فضای مجازی استفاده کنند و به استانداردهای کیفی در آموزش توجه داشته باشند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه این الزامات با نگاهی جامع به اسناد بالادستی و نیازهای جهانی بسته‌های تحول و نوآوری را شکل داده، اظهار داشت: این استراتژی‌ها در سطح کشوری در حال پیگیری است و انتظار این است که استراتژی‌های تحول و نوآوری در آموزش در سطوح مختلف دانشگاهی پیاده سازی شوند.

وی با اشاره به دستاوردهای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی برای پیاده سازی این نگاه تحولی راه اندازی شده، بازمهندسی دانشگاه‌ها و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها نکته مهمی است که باعث می‌شود مسیر دانشگاه‌ها به سمت صنعت و جامعه باز شود.

دکتر لاریجانی به انجام محاسبات روشن برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: به مناطق اجازه داده شده برای پاسخ به نیازهای بومی خود کوریکولوم ها را تا ۲۰ درصد تغییر دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشور ما کشور بزرگی است و لازم بود به صورت آمایشی اداره شود. مصوبه آمایش نگاهی برای توسعه آموزش پزشکی در سطح کشور ایجاد کرده است. مأموریت گرایی هم بحث مهمی است و در واقع دانشگاه‌های علوم پزشکی باید ابزار کشور در توسعه حوزه‌های مختلف باشند.

وی با تاکید بر توسعه اخلاق حرفه‌ای و بین المللی سازی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی در کشور را دارد. اما هنوز جای پرش و رشد در این زمینه وجود دارد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به توسعه آموزش مجازی علوم پزشکی و اینکه ظرفیت اینکه دروس به صورت مجازی ارائه شوند، گفت: این کار باید گسترش پیدا کند و از ظرفیت‌های مختلف باید برای ارزیابی دانشجویان و دانش آموختگان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شده‌اند و دانشگاه‌ها در حوزه تحول و نوآوری ارزیابی‌های مکرری می‌شوند.

به گزارش وبدا، دکتر لاریجانی با بیان اینکه تحول آموزش علوم پزشکی در این ۴ دهه تحولی چشمگیر است، خاطرنشان کرد: در ادامه این مسیر باید تطبیق آموزش پزشکی را با نیازهای کشور ارتقا دهیم و در این مسیر از نظرات تمامی اساتید و دانشجویان بهره برداری خواهد شد تا با دیدگاه‌های مختلف این مسیر را پیش بریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«افزایش سن بازنشستگی» از فروردین ۱۴۰۳/ با قانون جدید چگونه می‌توان زودتر از موعد بازنشسته شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی با اشاره به موافقت شورای نگهبان با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.