چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / چرا نتانیاهو چنین هراسان و شتاب زده به مسکو می‌رود؟
چرا نتانیاهو چنین هراسان و شتاب زده به مسکو می‌رود؟

/تحلیل- عبدالباری عطوان/

چرا نتانیاهو چنین هراسان و شتاب زده به مسکو می‌رود؟

عبدالباری عطون معتقد است: اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پیمودن راه هم‌پیمان خود یعنی دونالد ترامپ، تصمیم خود جهت سفر به مسکو در روز ۲۱ فوریه مصادف با دوم اسفند ماه با هدف دیدار با رئیس جمهوری روسیه را به سه زبان عبری، انگلیسی و فارسی توئیت می‌کند، بدین معناست که اولا خواهش و تمناهای مداوم وی از سه ماه قبل تاثیر خود را گذاشته و دوم اینکه مسأله بسیار خطرناکی وجود دارد که مستلزم چنین سفری است.

نتانیاهو

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم می‌نویسد: “باید چهار تحول اصلی جهت بررسی اهداف واقعی این سفر غیر منتظره و موافقت طرف روسی با سفر نتانیاهو بعد از مخالفت‌های مکرر و دیدار گذرا و “سرد ” پوتین و نتانیاهو اواخر نوامبر گذشته در حاشیه کنفرانس گروه‌های کشورهای ۲۰ در پایتخت آرژانتین در نظر گرفته شود.

این عوامل عبارتند از:

نخست: روزنامه عبری‌زبان “یدیعوت آحارنوت” تصاویری از سه سکوی پرتاب موشک”اس ۳۰۰” روسی آماده عملیاتی شدن منتشر کرد.

دوم: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه “المیادین” فاش کرد که هر لحظه ممکن است تصمیمی از سوی سوریه و محور مقاومت برای برخورد متفاوت با تجاوزگری‌های اسرائیل در خاک سوریه اتخاذ شود.

سوم: تاکید ژنرال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در زمان استقبال از ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه بر اینکه در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه اهداف در سوریه، ایران به صورت “جدی و بازدارنده” پاسخ خواهد داد.

چهارم: درست است که آقای ولید معلم، شیخ دیپلماسی سوریه و متخصص امور سیاسی است و ژنرال نظامی نیست و مسئولیتی را در موسسه‌های نظامی کشورش برعهده ندارد، اما وی شخص مورد اطمینان در پرونده سوریه است و تمامی جوانب این پرونده به وی محول شده است و اکثر پیام‌های استراتژیکی که رهبری سوریه به مسکو فرستاد از طریق وی در جریان سفرهایش به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین ابلاغ شده است.

نتانیاهو معروف به دروغگویی و استفاده از تمامی ابزارهای گمراه‌کننده ممکن در میان اسرائیلی‌هایی است که به وی اعتماد ندارند. نظرسنجی‌های اسرائیلی ثابت کرده است که ۸۰ درصد این اشخاص تمام سخنان سید حسن نصرالله را باور می‌کنند. بنابراین، اینکه نتانیاهو هدف از سفرش به روسیه را رایزنی در خصوص حضور ایران در سوریه و ممانعت از گشودن جبهه جدیدی علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان عنوان کرده است، نیمی از واقعیت یا حتی کمتر از آن است.

هدف اصلی این سفر به عقیده ما و بسیاری از تحلیلگران، هراس اسرائیل از عملیاتی شدن سامانه های اس ۳۰۰ در ماه مارس آتی است، چرا که این امر بیانگر این است که تقریباً دیگر هیچ هواپیما یا موشک اسرائیلی نمی‌تواند عمق سوریه را مورد هدف قرار بدهد و احتمال واکنش سوریه و ایران به این حملات افزایش خواهد یافت. این واکنش یا به صورت سرنگون کردن هواپیماها یا بمباران مواضع استراتژیک در فلسطین اشغالی است.

یکی از روزنامه‌های روسی به نقل از منابع عالی‌رتبه نظامی اعلام کرد که یگان‌های پدافند هوایی سوریه آموزش‌های خود را درباره چگونگی استفاده از سامانه‌های اس ۳۰۰ در مارس آتی تکمیل خواهند کرد و این خبر ترس و هراسی را به جان نخست وزیر اسرائیل انداخته است به ویژه اینکه این رخداد یک ماه قبل از انتخابات کنست اسرائیل روی می‌دهد. افشای این خبر در چارچوب پیشی گرفتن از مطبوعات نبود بلکه به صورت عمدی و به منظور ارسال پیامی روشن به بنیامین نتانیاهو بود تا او را از هرگونه تجاوز جدید علیه سوریه بر حذر دارد.

رهبری روسیه از ادامه این تجاوزگری‌های اسرائیل به سوریه به شدت احساس ناخرسندی می‌کند، اما در چنین بحران‌هایی سیاست خویشتنداری از خود نشان می‌دهد. این خویشتن‌داری را آخرین بار در بحران سرنگون کردن یک هواپیمای روسی در نزدیکی مرزهای سوریه در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی ترکیه دیدیم. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر کاسه صبر آن‌ها از تداوم این تجاوزگری‌ها لبریز شده است یا حداقل ما اینگونه تصور می‌کنیم.

سامانه‌های موشکی اس ۳۰۰ که یگان‌های پدافند هوایی سوریه در اکتبر گذشته تحویل گرفتند به زودی آموزش‌های لازم درخصوص چگونگی استفاده از آنها به بهترین شکل توسط کارشناسان روسی تکمیل می‌شود، نسخه جدیدتر و پیشرفته‌تر و مجهز به رادارهایی است که قادر به رهگیری هواپیماهای دشمن از زمان برخاستن از زمین است که می‌توانند اهداف خود را از فاصله ۲۵۰ کیلومتری مورد هدف قرار دهند.

زمانی که سید حسن نصرالله می‌گوید، امکان دارد محور مقاومت هر لحظه تصمیم به برخورد متفاوت با تجاوزگری‌های اسرائیل و واکنش به آن‌ها اتخاذ کند و اینکه حزب‌الله تعداد کافی از موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و ژنرال شمخانی نیز پس از چهار روز به برخورد قاطعانه و بازدارنده در قبال این تجاوزگری‌های اسرائیل تهدید می‌کند، تمامی این مسائل بیانگر این است که تصمیم به پاسخگویی عملاً گرفته شده است. پس نتانیاهو پس از دو هفته ترس و هراس به مسکو می‌رود. امیدوار هستیم همینگونه باشد باید منتظر بود و دید.”

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.