صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / فرهنگ‌سازی بر فناوری اولویت دارد/ضرورت بررسی معضل کمبود آب شرب در سواحل خلیج‌فارس
فرهنگ‌سازی بر فناوری اولویت دارد/ضرورت بررسی معضل کمبود آب شرب در سواحل خلیج‌فارس

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

فرهنگ‌سازی بر فناوری اولویت دارد/ضرورت بررسی معضل کمبود آب شرب در سواحل خلیج‌فارس

عضو هیات علمی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اهمیت بررسی معضل کمبود آب شرب در ایران به‌ویژه در سواحل خلیج فارس، گفت: ما دریا داریم، اما آب نداریم.

خلیج فارس

دکتر صادق‌زاده، برنده جایزه جشنواره کنز بنیاد محمد مصطفی (ص) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۳۷ روستا در چابهار به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و در برخی نقاط حجم قابل توجهی از آب مصرفی ساکنان از آب غیر قابل شرب است. این مسائل انگیزه‌ای برای تحقیق در زمینه آب و محیط زیست و ارائه طرح‌هایی برای تهیه آب شرب شد.

وی با بیان این‌که به همراه همکارانش توانسته است طی بیش از چهار سال سه طرح را در این زمینه ارائه دهند، گفت: ساخت دستگاهی برای تهیه آب شرب از رطوبت هوا برای مصرف خانگی یا صنعتی و تولید برق آن از طریق امواج دریا به عنوان دو پروژه حامی محیط زیست مطرح شدند. همچنین ارائه نسل جدیدی از سیستم‌های آب شیرین‌کن به روش اسمز معکوس و استفاده از فیلترهای گرافنی نوآوری دیگری است که مطرح شد. این سه طرح کسب مقام دوم در رقابت علمی کنز و جایزه «مصطفی» را به همراه داشت.

صادق‌زاده ضمن اشاره به کاربرد گسترده این فناوری در کشور برای حل مشکل تهیه آب شرب اظهار کرد: در کشورهایی از جمله اسپانیا، چین و کانادا سرمایه‌گذاری‌های کلان در این زمینه صورت گرفته، به طوری که حتی از این فناوری در تجهیزات نظامی خود بهره می‌برند.

عضو هیأت عملی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قابلیت اجرایی شدن در سطح کشور را دارد، گفت: با وجود اینکه طرح تهیه آب از رطوبت هوا از لحاظ اقتصادی در برابر طرح‌های دیگر قدرت رقابت را ندارد، اما از لحاظ محیط زیستی و حتی تأثیر در بهبود کیفیت آب برتری‌های زیادی دارد. برای مثال می‌توان به آب تولید شده مواد مفیدی از جمله ویتامین‌های مختلف برای بهبود سبک غذای مصرف کنندگان اضافه کرد.

صادق‌زاده افزود: ما در حال مذاکره با مسئولین وزارت نیرو و انجام ارزیابی طرح در وزارتخانه برای کسب حمایت آنان هستیم و امیدواریم در انتها نتیجه خوبی برای مردم داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت رفع معضل آب، گفت: امروز همه می‌گوئیم آب در لوله‌ها هست و تصور نمی‌کنیم که مشکل کمبود آب در آینده خیلی جدی‌تر خواهد شد. ما متأسفانه زمانی سراغ مشکل می‌رویم که دیگر گلویمان را گرفته و حل آن بسیار دشوار شده است.

به گفته صادق‌زاده، فرهنگ‌سازی بر فناوری اولویت دارد. تا زمانی که فرهنگ درست استفاده از آب را نداشته باشیم فناوری تنها برای زمانی موقت می‌تواند نتیجه بخش باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته موفقیت خود را مدیون این هستند که دریافته‌اند برای راحت بودن باید سختی کشید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.