صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اسرائیل از آمریکا سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» می‌خرد
اسرائیل از آمریکا سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» می‌خرد

اسرائیل از آمریکا سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» می‌خرد

ارتش آمریکا اعلام کرده برای "بررسی قابلیت‌های" گنبد آهنین، بنا دارد این سیستم سپر موشکی را از رژیم صهیونیستی خریداری کند. بنیامین نتانیاهو دریافت این سفارش تسلیحاتی را یک موفقیت بزرگ برای اسرائیل خوانده است.

سامانه گنبد آهنین

به گزارش کسب و کار نیوز، گنبد آهنین که اسرائیل نخستین نسل آن را در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد قادر است موشک‌ها را ردگیری و با شلیک راکت‌های رهگیر آنها را قبل از اصابت به هدف منهدم کند.

وزارت دفاع آمریکا گفته فعلا این سیستم‌ها را به قصد آزمایش و بررسی سفارش داده تا گزینه‌های مختلف برای برنامه دفاعی طولانی مدت خود را محک بزند.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به این سفارش تسلیحاتی واکنش نشان داده و آن را گواهی بر “پیشرفت بزرگ” اسرائیل دانسته است.

گنبد آهنین که یک سیستم پدافند ضدموشکی است می‌تواند با استفاده از چندین رادار اطلاعات مربوط به موشک‌های کوتاه و میان‌برد شلیک شده را جمع آوری کند و بر اساس این اطلاعات محل اصابت موشک با زمین را برآورد کند.

در گزارش شبکه خبری بی بی سی آمده است: بدین ترتیب اگر محل اصابت موشک غیرمسکونی و یا به لحاظ نظامی اهمیت نداشته باشد، گنبد آهنین ضدموشکی پرتاب نخواهد کرد اما در غیر این صورت این سیستم پدافندی که قابلیت جابجایی و فعالیت در هرگونه وضعیت آب و هوایی را هم دارد، دو یا چند موشک رهگیر شلیک می‌کند که قادرند موشک متخاصم را قبل از رسیدن به هدف منهدم کنند.

هزینه هر کدام از موشک‌های این سیستم حدود ۵۰ هزار دلار برآورد شده است.

رافائل، کارخانه سازنده این سیستم مدعی است که گنبد آهنین در ۹۰ درصد از موارد با موفقیت عمل می‌کند.

اسرائیل از سال ۲۰۱۱ گنبد آهنین را برای مقابله با راکت‌پرانی و موشک‌های شلیک شده از سوی فلسطینیان به کار گرفته و مدعی است که این سیستم قابلیت پوشش آسمان یک شهر را دارد و به همین علت چون “گنبدی آهنین” از شهر محافظت خواهد کرد.

شرکت تولید تسلیحات پیشرفته رافائل، سال‌ها برای طراحی و ساخت گنبد آهنین وقت صرف کرد و آمریکا هم بخش مهمی از هزینه تحقیقات این پروژه تسلیحاتی را تقبل کرد. برخی از قطعات گنبد آهنین هم در کارخانجات نظامی آمریکا ساخته می‌شوند.

وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده ارتش آمریکا برای برآورده کردن “نیازهای فوری” خود این سفارش خرید را ارسال کرده است.

خبر خریداری گنبد آهنین از سوی پنتاگون نخستین بار ماه گذشته شنیده شد اما رسما از سوی مقام‌های دو طرف تایید نشده بود.

اکنون سرهنگ پاتریک سیبر از ارتش آمریکا گفته: اگر چه گنبد آهنین از سال ۲۰۱۱ به طور موثر مورد استفاده نیروی هوایی اسراییل بوده اما باید توجه داشت که ارتش آمریکا در حال بررسی و ارزیابی گزینه‌های مختلف خود برای اهداف بلندمدت در جهت تامین ارتقای توان دفاعی شلیک غیرمستقیم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.