صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آیا عراق به زمینی برای درگیری بین ایران و آمریکا تبدیل می‌شود؟
آیا عراق به زمینی برای درگیری بین ایران و آمریکا تبدیل می‌شود؟

یک کارشناس مسائل عراق پاسخ داد

آیا عراق به زمینی برای درگیری بین ایران و آمریکا تبدیل می‌شود؟

یک کارشناس مسائل عراق گفت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند که با انجام برخی اقدامات و موضع‌گیری‌ها بین دولت ایران و عراق فاصله ایجاد کنند.

ایران ،عراق و آمریکا

سید رضا قزوینی غرابی،  در ارتباط با اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که واشنگتن می‌خواهد از طریق عراق و حضور نیروهای نظامی‌اش در این کشور ایران را کنترل کند و واکنش‌های منفی مقامات بغداد نسبت به این اظهارات تصریح کرد: از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده است، شاهد این هستیم که او با اتخاد برخی از موضع‌گیری‌ها تلاش کرده که فاصله‌ای را بین دولت‌های ایران و عراق ایجاد کند. او در سخنرانی خود در پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار به نوعی بار دیگر در راستای این خواسته موضع‌گیری کرد و در همین چارچوب تاکید کرد که ممکن است که تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا در سوریه به عراق منتقل شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: رفتارهای ضد ایرانی آقای ترامپ و فشارهای او بر دولت عراق در این ارتباط، در راستای ایجاد جنگ روانی علیه تهران انجام می‌شود و درواقع آمریکایی‌ها می‌خواهند با این نوع موضع‌گیری‌ها یک فضای تهدیدآمیزی را علیه ایران به وجود آورند.

وی ادامه داد: ترامپ همچنین به دنبال این است که یک‌سری اقدامات جدید در عراق انجام دهد و در این ارتباط بر نیروی نظامی که آمریکا در عراق دارد، تکیه کرده است چنانکه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم آمریکا چندین پایگاه نظامی در عراق دارد و تعداد دقیق نیروهای نظامی این کشور در عراق مشخص نیست چنان که آمار رسمی نیروهای عراقی در آمریکا را ۵۰۰۰ نفر اعلام کرده است این در حالی است که بعضاً گفته می‌شود که این تعداد ۱۷ الی ۱۸ هزار نفر است.

قزوینی با بیان این‌که ترامپ به دنبال این است که یک فضای به شدت ضد ایرانی در نزدیکی مرزهای ایران علیه تهران به وجود آورد، خاطر نشان کرد: مقامات عراقی تمایلی به این موضوع ندارند که زمین عراق تبدیل به سکو و مکانی برای دشمنی با همسایگان از جمله ایران شود، آنها نمی‌خواهند این کشور تبدیل به زمینی برای درگیری بین واشنگتن و تهران شود، چرا که می‌دانند این موضوع تبعات جدی سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای این کشور خواهد داشت.

این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این سوال که مقامات عراقی به چه میزان می‌توانند در برابر این تهدیدها و خواسته‌های ترامپ مقاومت کنند و اجازه ندهند که آمریکا از خاک عراق برای انجام اقداماتی علیه ایران استفاده نکنند، خاطر نشان کرد: گرچه در حال حاضر جریان‌های سیاسی در عراق نسبت به این گونه اظهارنظرها از سوی ترامپ واکنش منفی نشان داده‌اند و ترامپ نتوانسته به خواسته‌اش دست پیدا کنند، ولی باید به این موضوع توجه داشت که متأسفانه همگرایی جدی بین جریان‌های سیاسی در عراق وجود ندارد و تا وقتی که دولت ترامپ در عراق با جریان‌های سیاسی مواجه باشد که همگرا نیستند و دولت مرکزی نیز ضعیف است، راحت‌تر می‌تواند اهداف خود را پیش ببرد و دولت عراق نیز حرف چندانی را در برابر اقدامات آمریکا نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به سفر آتی نخست وزیر عراق به آمریکا گفت: پیش‌بینی می‌شود موضوع ایران و حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق از محورهای اصلی رایزنی‌ها بین مقامات عراقی و آمریکایی در جریان این سفر باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.