صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می‌شود؟
گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می‌شود؟

گره کور پسماندهای بیمارستانی تهران چگونه باز می‌شود؟

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است، گفت: مدیریت پسماندهای بیمارستانی تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه‌های مدیریتی پسماند قرار گرفته و لازم است که وزارت بهداشت و شهرداری تهران برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی با یکدیگر توافق کنند.

پسماندهای عفونی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد حسین بازگیر درباره مدیریت پسماندهای بیمارستانی تهران اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰۰ تن پسماند پزشکی از نوع زباله‌های عفونی و زباله‌های تیز و برنده از مراکز درمانی سطح شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تحویل داده می‌شود که برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است و تکلیف پسماندهای پزشکی سایر مراکز خرد درمانی از از جمله هزاران مطب فعال معلوم نیست. این پسماندها به سلول بهداشتی حدوداً ۵ هکتاری در مرکز پردازش و دفع پسماندهای آراد کوه واقع در کهریزک منتقل و دفن شود.

تکلیف پسماندهای پزشکی مراکز خرد درمانی معلوم نیست

وی با اشاره به اینکه دیوارها و کف سلول دفن پسماندهای پزشکی آراد کوه ایزوله شده است و روی پسماندها آهک و خاک ریخته و مدفون می‌شوند، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰۰ واحد درمانی در تهران است که شامل ۱۶۰ بیمارستان می‌شود و بقیه آن‌ها درمانگاه، آزمایشگاه و مطب هستند.

بخش زیادی از پسماندهای پزشکی به‌درستی تفکیک و بی‌خطر نمی‌شوند

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه مراکز درمانی چهار نوع پسماند تولید می‌کنند که از میان آن‌ها پسماندهای عفونی، تیزها و برنده‌ها به مرکز دفن آراد کوه منتقل می‌شوند، تاکید کرد: کلیه پسماندهایی که به مرکز دفن می‌رسند باید توسط دستگاه‌های امحای موجود در مراکز درمانی کاملاً بی خطر و عاری از میکروب شده باشند اما متأسفانه بخش عمده‌ای از این پسماندها به درستی تفکیک و بی‌خطر نمی‌شوند.

تخلف پیمانکاران شهرداری به دلیل دریافت پسماندهای بی‌خطر نشده

بازگیر با اشاره به اینکه لیبل‌گذاری (برچسب‌گذاری) کیسه پسماندهای پزشکی نیز ناقص است، گفت: تمام این‌ها به معنی آن است که تولید کننده پسماند تکلیف قانونی خود را درست انجام نداده و پیمانکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز به‌درستی عمل نکرده چرا که پسماندهای پزشکی را قبل از بی خطرسازی تحویل گرفته است.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه‌های مدیریتی پسماند

وی با تاکید بر اینکه ناظران اولیه یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بر تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای مراکز تحت پوشش خود نظارت داشته باشند، تصریح کرد: شهرداری نیز باید در این راستا وظایف خود را به درستی انجام دهد ولی متأسفانه این موضوع تحت تأثیر مناقشه بر سر هزینه‌های مدیریتی پسماند قرار گرفته است.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در این‌باره توضیح داد: مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی اصرار دارند که پسماندهایشان توسط دستگاه‌های بی خطرساز عاری از میکروب و تبدیل به پسماند عادی می‌شوند و ادامه مدیریت آن‌ها مانند سایر پسماندهای شهری برعهده شهرداری است و شهرداری نباید هزینه‌ای بیشتر از پسماندهای عادی از مراکز درمانی مطالبه کند، در حالی‌که شهرداری بدون توجه به بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، تعرفه پسماندهای پزشکی را دریافت می‌کند.

پسماندهای بی‌خطر شده، پسماند عادی نیستند

بازگیر ادامه داد: دفتر حفاظت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که پسماندهای پزشکی بی خطر شده فقط عاری از میکروب هستند و ماهیت آنها تغیری نکرده است بنابراین پسماند عادی نیستند.

اختلاط پسماندهای دارویی شیمیایی با پسماندهای عفونی‌

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از مراکز بیمارستانی کار بی خطرسازی پسماندها اصولی انجام نمی‌شود، گفت: حتی در برخی مراکز و بیمارستان‌ها بین ظرفیت دستگاه امحا و میزان پسماندهای تولیدی تناسبی وجود ندارد. بعضی از متصدیان دستگاه‌های امحا نیز آموزش ندیده‌اند و یا دستگاه‌ها کالیبره نیستند. در بررسی‌های ما نیز تخلفاتی مانند اختلاط پسماندهای دارویی شیمیایی با پسماندهای عفونی‌ها دیده می‌شود.

سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است

بازگیر افزود: سلول دفن آراد کوه فقط تا سال آینده جوابگوی پسماندهای پزشکی تهران است و به‌زودی پر می‌شود. روش مدفون سازی پسماندها در ایران سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش دفع پسماندهای پزشکی است.

ضرورت توافق وزارت بهداشت و شهرداری برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی

وی با اشاره به محدودیت‌های زمین در کلان شهر تهران و اهمیت حفظ خاک و منابع آب زیر زمینی تصریح کرد: از همین حالا باید به فکر روش‌های جایگزین از جمله احداث زباله سوز پزشکی مرکزی یا روش‌های غیرمتمرکز با فناوری‌های جدید باشیم تا در سال‌های آینده دچار مشکل نشویم. وزارت بهداشت و شهرداری تهران باید توافق کنند تا هر چه سریع‌تر کار احداث زباله سوز یا سایت امحا را شروع کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان گفت: از بررسی و مطالعه روش‌های جدید و تجربه موفق سایر کشورها نیز نباید غافل شویم. آموزش کلیه پرسنل فعال در بخش مدیریت پسماندهای پزشکی و افرادی که در ناوگان جمع‌آوری کننده و لندفیل نهایی فعالیت می‌کنند، امر واجبی است چرا که آن‌ها بیش از همه در معرض خطر آلودگی پسماندهای پزشکی هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.