کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی وتجاری موسوم به' کومسک ‘ یکی از کمیتههای تخصصی سازمان همکاری اسلامی است که در سال ۱۹۸۱ و با تصویب اجلاس سران اسلامی و عضویت ۵۷ کشور بنیان نهاده شد.
به گزارش کسب و کار نیوز از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده افزود: کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک)، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرده است.
به گفته وی ، سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۳ پروژه توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسید که بیش از ۳۰ کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژههای کومسک متنفع شدهاند.
وی هدف اصلی این پروژهها را به حداکثر رساندن ظرفیتهای نهادی و انسانی کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه ها در سپتامبر( ۱۰ شهریور تا هشتم مهر ) ۲۰۱۸ برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامهریزی حمل ونقل و ارتباطات کومسک با عنوان ‘ تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) در ژانویه ( ۱۱ دی تا ۱۰ بهمن ) ۲۰۱۹ به تصویب رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: براساس پروژه یادشده که به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا می پردازد، یکی از مهمترین سیاستهای سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود.
وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل و نقل در منطقه خاورمیانه به منظور تسهیل تجارت بین کشو رهای عضو این سازمان است.
به گفته حسن زاده، شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه های کومسک دومین ابزار اجرایی راهبردی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضوسازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان فراهم می کند تا در چارچوب اهداف راهبردی کومسک پروژههای چندجانبه خود را اجرایی کنند.
اکنون تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادله کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها است و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه های ترجیحی، هزینه های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین المللی است.
اقتصام**۱۱۰۸ **۱۵۵۹
معاون سازمان بنادر
پیشنهاد ایران به کمیته دائمی اقتصادی سازمان همکاری اسلامی مصوب شد
OIC) ' توسط کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان (کومسک) خبرداد.