صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / پشم در خراسان‌شمالی طرفدار ندارد!
پشم در خراسان‌شمالی طرفدار ندارد!

پشم در خراسان‌شمالی طرفدار ندارد!

مدیر کل عشایری خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۲۰۰ تن پشم تولیدی خراسان شمالی در استان استفاده‌ای ندارد.

پشم

به گزارش کسب و کار نیوز، قلی پور در جمع خبرنگاران افزود: سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن پشم توسط عشایر این استان تولید می‌شود و دالال ها با کمترین قیمت آن را خریداری می‌کنند.

وی با ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه سرمایه گذاری و اقدام به راه اندازی واحد تولیدی ریسندگی، فرآوری پشم و روغن آن سرمایه گذاری کنند.

قلی پور با بیان اینکه البته چندی پیش نیز یک سرمایه گذار نیوزیلندی به این استان سفر کرد و بازدیدی از حوزه عشایری این استان داشت، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا این سرمایه گذار را با شرکت تعاونی در شیروان ارتباط دهیم تا در این حوزه سرمایه گذاری انجام شود. طرح لازم در این رابطه تهیه شده اما هنوز اقدام عملی خاصی انجام نشده است.

عشایر خراسان شمالی سالانه یک هزار و ۲۰۰ رأس دام مازاد دارند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عشایر خراسان‌شمالی سالانه حدود یک هزار و ۲۰۰ رأس دام مازاد (تولیدی) دارند، گفت: سالانه یک دامدار عشایری ۳۷ درصد از دام مولد خود را به عنوان مازاد اعلام می‌کند و از سوی دیگر جایگزین آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان می‌توانند در تولید گوشت نقش بسیار مهمی ایفا کنند، افزود: رایزنی‌هایی با شهرداری انجام شد تا کشتارگاه صنعتی بجنورد به عشایر استان واگذار شود اما واگذاری این واحد تولیدی به مزایده گذاشته شد و به پیمانکار دیگری واگذار شد.

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اما برای اینکه دام عشایر به دست دلال‌ها نرسد و عشایر متضرر نشوند، زمانیکه میزان عرضه دام عشایری افزایش می‌یابد غرفه‌های در تهران اجاره می‌شود و دام عشایری خراسان شمالی در آنجا عرضه می‌شود.

سرانه دام هر خانوار عشایری خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرانه دام هر خانوار عشایری در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، توضیح داد: سرانه دام هر خانوار خراسان شمالی ۱۵۶ رأس است این درحالیست که رقم میانگین کشوری ۱۱۳ رأس است.

قلی پور با تصریح بر اینکه همین امر سبب شده تا عشایر این استان در تولید گوشت قرمز در کشور نیز پیش ران باشند، تصریح کرد: البته اگر سرانه دام هر خانوار عشایری کمتر از ۱۵۰ رأس باشد، این حرفه برای یک دامدار عشایری مقرون به صرفه نیست و صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

دامدار عشایر خراسان شمالی دام مولد خود را به علت گرانی نفروشند

وی در ادامه تاکید کرد: بارها در کلاس‌های ترویجی به دامداران عشایر تاکید کرده ایم که به هیچ عنوان به علت افزایش قیمتی که در سال جاری اتفاق افتاده است دام مولد خود را نفروشد.

وی بیان کرد: دام عشایری این استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی این استان محسوب می‌شود چراکه دام بومی این منطقه (گوسفند کردی و مغانی) با شرایط این استان سازگار شده‌اند و دام‌هایی دیگری که از سایر استان‌ها وارد خراسان شمالی شوند توانایی سازگاری با منطقه را نخواهند داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.