به گزارش کسب و کار نیوز، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در “نشست تخصصی مدیران ارتباط صنعت و ارائه تجارب و الگوهای موفق دانشگاهها در راستای توسعه کمی و کیفی دورههای کارآموزی” گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که توسعه کمی باعث شده در بسیاری موارد کیفیت از دست برود بر همین اساس اکنون زمان آن است که همگان با هماندیشی و همفکری به سمت ارتقای کیفیت در همه حوزههای علمی، آموزشی و پژوهشی حرکت کنیم.
دکتر مسعود برومند که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر و درود بر مقام شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: کارآموزی از مباحثی است که از اهمیت ویژهای برخوردار است. در گذشته با کیفیت خیلی بهتری انجام میشد اما در طول سالهای اخیر به خاطر ارتقای سطح فعالیتها آرام آرام توجه ما به بحث کارآموزی کمتر شده است.
وی افزود: در گذشته کارآموزی باعث میشد دانشجو با نتایج کاربردی رشتهای که در آن تحصیل میکند آشنا شود و از حوزه تئوریک خارج شده و ببیند که کاربرد و نتایج آن چه را که امروز تحت عنوان دروس خاص میگذراند کجا مورد استفاده قرار میگیرد. این یک فضایی را ایجاد میکرد که دانشجو با فضای بیرون و حوزههای اجتماعی و محیطهای صنعتی آشنا شود.
برومند تصریح کرد: کارآموزی از یک سو باید زمینه درک بهتر دانشجو را از موضوعات و فعالیتهای تحقیقاتی و آموزشی خودش فراهم کند و از طرف دیگر باعث شود ارتباط اعضای هیئت علمی با حوزههای کاری و صنعتی بیشتر شود؛ در حالی که امروزه دانشجو کارآموزی را جزو بخش تلف شده زندگی خود میداند و دانشجویان از حوزههای کاربردی دور شده و آینده خود را فقط در ادامه تحصیل میدانند.
وی با اشاره به کیفیت پایین بعضی از محلهای کارآموزی گفت: تصمیم بر آن شد که در کارآموزی دانشجویان اگر نمیتوانند با محیطهای واقعی صنعت آشنا شوند بتوانند مهارتهایی را یاد بگیرند تا به اشتغال آنها کمک کند لذا در این خصوص تفاهمنامهای با سازمان آموزشهای فنی حرفهای وزارت کار و امور اجتماعی منعقد شد و قرار شد از امکانات و زیر ساختهایی که در آن سازمان وجود دارد برای دانشجویان استفاده شود و با معاونت آموزشی هم هماهنگی شده که این دورهها در قالب کارآموزی محسوب شود.
برومند به نکاتی مهم در بحث کارآموزی اشاره کرد و افزود: بعضی از دانشگاههای ما الگوهای خوبی در بهبود کارآموزی دارند و هدف ما این است که سایر دانشگاهها هم از این الگوها و فعالیتها برای بهبود دورههای کارآموزی استفاده کنند و یک سری شاخصهایی نیز برای بهبود وضعیت کارآموزی باید تعریف شود تا کیفیت کار این دورهها بالاتر رود.
وی به مشکلات دورههای کارآموزی و بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در گذشته بخش صنعت فضای بهتری برای آموزش دانشجویان فراهم میکرد و برای آموزش دانشجویان برنامهریزی میکرد ولی الان متأسفانه شنیده میشود که از کارآموزان حتی مبلغی هم دریافت میشود.
برومند گفت: در گذشته تصور میشد که تنها بخش دولتی میتواند در امر کارآموزی فعالیت کند ولی امروزه بخشهای خصوصی کارآمد هم وجود دارند که با نظارت دانشگاهها میتوانند نقش مثبتی در امر کارآموزی ایفا کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به این که امروز یکی از مباحث مهمی که مطرح است ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است، تصریح کرد: این افزایش ارتباط نباید تنها در افزایش قراردادهای مالی مراکز دانشگاهی با صنعت باشد بلکه باید ببینیم در هر حوزهای چه گرهای از مشکلات کشور را میتوانیم باز کنیم و اقداماتی که در هشت ماه گذشته در وزارت علوم انجام پذیرفته در جهت تقویت این ارتباط بوده است.
وی افزود: آئیننامه فرصت مطالعات صنعتی که چندین بار تلاش شده بود اجرا شود ولی این تلاش موفقیتآمیز نبود؛ اما اکنون با هماهنگی اعضای هیئت علمی تلاش شده تا استادان بتوانند وارد صنعت شوند و موقعیت خوبی را نیز برای دانشجویانشان فراهم کنند.
برومند تصریح کرد: از سوی دیگر ایجاد اعتماد در حوزههای صنعتی و اجتماعی نیازمند دقت نظر ما در اجرای قراردادها است زیرا قرارداد بی کیفیت باعث ضربهزدن به اعتبار دانشگاهها میشود و از آن جایی که ما معتقد به توان اجرایی بالای دانشگاهها هستیم آنها میتوانند شیوه نامههای اجرایی شأن را تهیه و تدوین کنند و لذا به جای آن که ما یک شیوه نامه یکسان ارسال کنیم شیوهنامهها میتواند در قالب الزامات ارسال شده توسط خود دانشگاهها و به تناسب نیازها و فعالیتها تهیه و تدوین شوند.
وی به بحث مهم ارتباط دانشگاهها با سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: چالشهای حوزه محیط زیست بسیار مهم است و در جاهایی به طور دقیق بعضی از مجموعههای وزارت علوم را مأمور کردیم که روی بحثهای زیست محیطی با سازمان محیط زیست وارد پروژههای مشترک شوند و خود این کار میتواند محل مناسبی برای کارآموزی دانشجویان باشد.
انتهای پیام