صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رئیس‌جمهور زیمبابوه اپوزیسیون را به گفتگو دعوت کرد
رئیس‌جمهور زیمبابوه اپوزیسیون را به گفتگو دعوت کرد

رئیس‌جمهور زیمبابوه اپوزیسیون را به گفتگو دعوت کرد

رئیس جمهور زیمبابوه امروز (چهارشنبه) به دنبال سرکوب های شدید در اعتراضات ضد دولتی اخیر، رهبران اپوزیسیون را به جلسه‌ای با محورگفتگوی ملی دعوت کرد.

امرسون منانگاگوا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، بیش از ۲۰ سیاستمدار که به انتخابات ریاست جمهوری جولای سال میلادی گذشته زیمبابوه اعتراض داشتند دعوت شده‌اند. این اولین ملاقاتی است که بین “امرسون منانگاگوا” رئیس جمهور زیمبابوه و مخالفان از زمانی که او در نوامبر ۲۰۱۷ از “رابرت موگابه” رئیس جمهور اسبق قدرت را تحویل گرفت، انجام می‌شود.

با این حال مانییکا، یکی از رهبران اپوزیسیون معتقد است که هنوز زمان مناسب برای گفتگو نیست و این عمل باید زمانی صورت گیرد که تمام افراد بازداشت شده در حین سرکوب ها آزاد شوند و سربازان از خیابان ها خارج شوند.

روز سه شنبه یک اعتصاب بزرگ ملی توسط معلمان بخش دولتیبا درخواست بهبود پرداخت حقوق برگزار شد.

رئیس جمهور زیمبابوه ماه گذشته مبلغ سوخت را تا ۱۵۰ درصد بالا برد و بعد آن به سرعت برای سفر به خارج از کشور رفت که باعث به جود آمدن ناآرامی‌ها و اقدامت خشونت آمیز نیروهای امنیتی شد و او در نهایت مجبور شد تور خارجی خود را متوقف کند.

در راه بازگشت منانگاگوا قول داد تا در برابر اقدامات وحشیانه نیروها و پلیس اقدام کند و خواستار یک گفتگوی ملی شد.

“حزب تغییر دموکراتیک”، اصلی‌ترین اپوزیسیون زیمبابوه باور دارد که کشور در حال بازگشت به سیستم خودکامگی است که در زمان موگابه وجود داشت. آنها همچنین معتقد هستند که انتخابات ژوئیه غیرقانونی و جعلی بوده است؛ اتهامی که دادگاه آن را رد کرده است.

این کشور جنوب آفریقا با وجود تورم رو به افزایش، کاهش نقدینگی، کمبود سوخت و دارو در یک بحران اقتصادی درگیر است.

بسیاری از کارکنان دولتی خواستار افزایش حقوق ها و پرداخت ها به دلار برای جبران این بحران هستند.

در روز سه شنبه اتحادیه معلمان زیمبابوه که بزرگترین اتحادیه آموزشی کشور اعلام کرد که بسیاری از معلمان در خانه مانده‌اند اما عوامل امنیتی به مدارس رفتند تا اطلاعات معلمان غایب را بگیرند.

بعد ازاینکه رسانه های محلی گزارش دادند که اعتصاب پایان یافته، این اتحادیه مقامات را متهم به پخش اخبار کذب برای جلوگیری از اعتصاب معلمان کردند.

این اتحادیه در پیامی به اعضا گفت: تمام تهدیدها و ارعاب‌ها را گزارش کنید ما در حال ساختن یک پرونده از این موضوع هستیم.

وزرای کابینه نیز در نشست مطبوعاتی شهر هراره از صحبت در مورد این اعتصابات ممانعت کردند.

شاهدان این ماجرا گفته‌اند: درمدارس نزدیک مرکز پایتخت بیشتر معلم ها به مدارس رفته‌اند اما بعضی از آنها به تدریس نپرداختند.

براساس گزارش یک عکاس رویترز او در یک مدرسه ابتدایی در هراره شاهد معلمی بوده که در حال خوردن نهار بوده و دانش آموزان ساکت نشسته بودند.

زیمبابوه بیش از ۱۰۰ هزار معلم در بخش دولتی دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.