صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ارتباط مستقیم رشد سیاسی با افزایش نشریات در اوایل انقلاب
ارتباط مستقیم رشد سیاسی با افزایش نشریات در اوایل انقلاب

امیر محبیان درهمایش رسانه ها و انقلاب اسلامی مطرح کرد

ارتباط مستقیم رشد سیاسی با افزایش نشریات در اوایل انقلاب

یک روزنامه نگارمی گوید : در اوایل انقلاب رشد سطح سیاسی مردم جنبه ای مثبت ازافزایش تعداد نشریات بود .

به گزارش کسب و کار نیوز، امیرمحبیان عصر سه شنبه در همایش رسانه ها و انقلاب اسلامی؛ تجربه ها و روندها تصریح کرد : اوایل انقلاب با وجود تکثر نشریات اما نمی توان از آن دوره به عنوان بهار مطبوعات نام برد، چرا که فرهنگ اولیه در گروه های سیاسی رسانه ها دیده نمی شد.
وی در این نشست در محل پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به جنبه ضد امپریالستی تکثر متعدد در اوایل انقلاب یادآورشد: اینکه هر گروه سیاسی یک رسانه برای خود ایجاد کرد، ادبیات نامناسبی را رشد داد که با غلبه نامناسب نظریه مارکسیست همراه بود.
استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: خشنونت مارکسیستی به شدت در محتوای نشریات اوایل انقلاب انعکاس پیدا می کرد.
به گفته وی، آمادگی فرهنگی برای راه اندازی و استفاده از رسانه ها در آن دوران وجود نداشت، افراد مطبوعات را تنها یک تریبون برای بیان سخنان خود می دانستند که در آخر نیز به درگیری های خیابانی منجر می شد چرا که بدون تخصص اینکار را انجام می دادند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست و قدرت به یکدیگر متصل هستند، خاطر نشان کرد: سیاست قصد دارد که افراد را تحت سلطه و کنترل خود درآورد، از این رو با استفاده از ابزاری به نام رسانه پیام های مد نظر خود را منتقل می کند.
به اعتقاد محبیان، رسانه تنها وسیله ای برای انتقال پیام نیست بلکه مطبوعات کارکرد شکل دهنده به محتوا را نیز دارند.
وی افزود: پس از انقلاب هر گروه سیاسی با راه اندازی یک رسانه فضایی متکثر ایجاد کردند که تا زمان جنگ تحمیلی این فضا بر جامعه حاکم بود.
این کارشناس با اشاره به جنگ های درون حاکمیت در دوران پیش از جنگ تحمیلی اظهار کرد: با آغاز جنگ به تدریج یک نشریه واحد ایجاد شد که مردم برای خرید این روزنامه های واحد صف های طولانی تشکیل می دادند و پیدا بود که رسانه ها نقش خود را پیدا کرده بودند.
محبیان با اشاره به اینکه فضای جنگ تعدد رسانه ها در کشور را از بین برد، گفت: با آغاز جنگ تحمیلی تمام جریانات سیاسی در کشور یکپارچه شد و دیدگاه حاکمیت جایگاه خود را تثبیت کرد.
وی ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی و روی کار آمدن دولت دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی موضوع بازسازی کشور و ایجاد فضای باز مطرح شد که این فضای باز تنها در حوزه اقتصاد شکل گرفت اما در سیاست نشانه ای از باز شدن فضا وجود نداشت.
استاد دانشگاه به ریاست برادر آیت الله هاشمی بر صداوسیما در زمان ریاست جمهوری وی اشاره کرد و گفت: با توجه به همسو بودن رئیس صدا و سیما در آن زمان با دولت وقت، رادیو و تلویزیون با دولت وحدت داشت .
محبیان با اشاره به تأسیس روزنامه سلام در دوران ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی افزود: در آن دوره تکثر رسانه با روزنامه سلام بوجود آمد چرا که یک روزنامه به عنوان رقیب برای رسانه های در اختیار دولت ایجاد شد.
وی به ایجاد فضای باز سیاسی در دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام محمد خاتمی از سال ۷۶ تا ۸۴ اشاره کرد و افزود: مشارکت سیاسی در این سال ها به قدری افزایش پیدا کرد که به درگیری های خیابانی منتهی می شد.
این نظریه پرداز با اشاره به گفت و گوی تمدن ها در دولت اصلاحات افزود: رئیس جمهوری در این سال ها بهبود روابط بین الملل را در نظر داشت اما با توجه به اینکه در آن سال ها علی لاریجانی ریاست صدا و سیما را برعهده داشت، دربسیاری موارد رادیو و تلویزیون همسو با دولت پیش نمی رفت.
محبیان خاطر با اشاره عدالت پوپولاردر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در آن سال ها نیز درگیری میان دو جناح چپ و راست شدت گرفت و درگیری هایی در سال ۸۸ رخ داد که با توجه به ریاست سید عزت الله ضرغامی بر صدا و سیما ، رادیو و تلویزیون همسو با دولت پیش می رفت.
به گفته وی، در دولت احمدی نژاد رسانه های ضد انقلاب گسترش یافت و تأثیرات بسیاری بر جامعه گذاشت .
از نگاه محبیان، با توجه به ضعف های احزاب سیاسی، رسانه ها نقشی حزب گونه پیدا کرده اند، بدون هم صدا و بدون تنوع تنها تکثر داشته اند.
این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر رسانه های مجازی هستند که قدرت را بدست گرفته و با حالت تعاملی خود مردم را درگیر اتفاقات کرده است.
**۹۴۹۱**۱۶۰۱**

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.