صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / راز بقای کسب‌وکارها در سالی پرریسک
راز بقای کسب‌وکارها در سالی پرریسک

در سال 1398 چه کسب‌وکارهایی ورشکست نمی‌شوند؟

راز بقای کسب‌وکارها در سالی پرریسک

یک کارشناس مسائل اقتصادی، سال آینده را برای کسب‌وکارها پر از ریسک‌های مختلف پیش‌بینی می‌کند و معتقد است مدیران شرکت‌ها باید رویکرد متفاوتی را در پیش گیرند تا بتوانند کسب‌وکار خود را حفظ کنند.

حامد پاک‌طینت، دبیر مجمع فعالان اقتصادی با اشاره به تعاریف اقشار مختلف از مفهوم توسعه اظهار کرد: اقشار مختلف از جمله روشنفکران، روزنامه‌نگاران، فعالان اقتصادی و… برداشت‌های متفاوتی از مفهوم توسعه داشته‌اند و همین امر نیز باعث شده در حوزه‌های مختلف توسعه از جمله توسعه اقتصادی آن‌طور که باید توفیق حاصل نشود. ما در طول سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم بر مسیر رسیدن به توسعه و اولویت‌های مملکت به یک اجماع برسیم.

پاک‌طینت که در انجمن جوانان کارآفرین استان تهران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی نیز نتوانسته نقش تصمیم‌سازی را که مدنظر داشته به‌خوبی ایفا کند، اظهار کرد: لازم است نسل جوان تحصیل کرده با نگرشی که درباره توسعه دارند، بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. تعداد تشکل‌های موجود نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد دو برابر شده و انجمن جوانان اتاق بازرگانی باید متمایز باشد و حرف متفاوتی برای گفتن داشته باشد تا صدایش شنیده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: سال دیگر نیمی از شرکت‌هایی که مدیران آن‌ها در این جمع حضور دارند، تعطیل شده‌اند و لازم است مدیران برای بقای شرکت خود راهکاری هوشمندانه و متناسب با شرایط فعلی را مورد استفاده قرار دهند.

**مصیبت نقدینگی

وی گفت: رشد نقدینگی، بزرگ‌ترین مصیبت کشور است. به نظر می‌رسد تا عید نوروز حجم نقدینگی به عدد ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که درصد نسبت به سال قبلی از ۲۰ بیشتر است. می‌دانیم که افزایش نقدینگی خود را در نرخ تورم نشان می‌دهد و با این حساب پیش‌بینی اینکه ارزش پول ملی نیز سال آینده ۲۰ درصد کاهش یابد چندان سخت نیست.

این فعال اقتصادی گفت: با عنایت به لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۸ نیز نقدینگی ۲۰ درصد نسبت به سال جاری افزایش یابد، زیرا دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی لازم را نخواهد داشت و در نتیجه چاره‌ای جز افزایش نقدینگی نیست. در زمان تحریم، فروش نفت با محدودیت مواجه می‌شود و در نتیجه، درآمد حاصل از این بخش نیز کاهش می‌یابد. همین علت باعث می‌شود دولت چاره‌ای جز افزایش نقدینگی نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: در همه جای دنیا پس از تورم شدید، یک رکود شدید اتفاق می‌افتد. در سال ۱۳۹۸ تعداد مشتریان بسیاری از شرکت‌ها شدیداً کاهش می‌یابد، زیرا قدرت خرید مردم کم می‌شود. اگر دولت از کسری بودجه جلوگیری نکند، این اتفاق حادتر نیز خواهد شد. معنای این‌ها افزایش نرخ ارز است، زیرا برای دولت در هنگام کسری بودجه راهی جز افزایش نرخ ارز باقی نمی‌ماند. برای سال آتی نیز پیش‌بینی می‌شود احتمالاً با افزایش نرخ ارز روبه‌رو باشیم. البته باید بین التهاب ارزی و ارزش ذاتی ارز تفاوت قائل شد.

**رکود تورمی، بیماری اقتصاد ایران

پاک‌طینت با یادآوری اینکه رکود تورمی، بیماری اقتصاد ایران است، اظهار کرد: در چنین شرایطی نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی پیچید و راه علاج برای هر یک از شرکت‌های مختلف، تفاوت دارد. در عین حال کسانی که در حوزه تعیین استراتژی اقتصادی فعالیت می‌کنند، توصیه‌های عمومی برای این شرایط دارند.

**راز بقای شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸

دبیر مجمع فعالان اقتصادی در این رابطه اضافه کرد: همه مدیران باید نقاط قوت و ضعف شرکت‌های خود را بررسی کنند و تا حد امکان شرکت خود را چابک کنند. لازم است در شرکت‌ها کمیته هزینه تشکیل شود. در این کمیته باید افرادی از تمام بخش‌های شرکت غیر از بخش بازرگانی حضور داشته باشند و در جلسات هفتگی بر سر چگونگی کاهش هزینه‌ در بخش‌های مختلف بحث کنند. در عین حال در شرایط رکودی نباید بخش بازرگانی را محدود کرد و این بخش مستثنی است.

وی همچنین گفت: مدیران باید تنوع در محصولات شرکت خود را فراموش کنند. در شرایط رکودی، مردم تنها سراغ کالاهای اساسی می‌روند. همچنین مدیران باید تعداد تأمین‌کنندگان مواد اولیه یا کالای شرکت خود را افزایش دهند. این نیز یکی از تکنیک‌های مربوط به شرایط رکودی است و قدرت چانه‌زنی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

پاک‌طینت درباره شرایط اقتصادی حاکم بر سال آتی اظهار کرد: شرکت‌هایی در سال پیش رو موفق خواهند بود که تمرکز خود را روی صادرات بگذارند، اما فعالیت واردکنندگان کاهش یافته یا این شرکت‌ها در معرض فشار شدیدی قرار خواهند گرفت. مدیران باید به این فکر کنند که چگونه محصول خود را به ارز تبدیل کنند، یعنی اینکه چگونه کار صادرات را انجام دهند.

وی در این رابطه تأکید کرد: مدیران شرکت‌هایی که تنها در بازار داخل فعال‌اند، باید به این فکر کنند که چگونه می‌توانند با عنایت به همه محدودیت‌های موجود فعالیت‌های شرکت خود را بین‌المللی کنند. در کشور ما نیروی کار، قیمت حامل‌های انرژی، آب، برق و… بسیار ارزان است، اما دسترسی به منابع ارزی بسیار ارزشمند و گران است. شرکت‌ها همچنین باید به دنبال یافتن شریکی خارجی برای خود باشند.

**مدیر موفق، شکارچی موقعیت

پاک‌طینت با بیان اینکه متغیرهای زیادی وجود که تصمیم‌گیری را برای مدیران بنگاه‌ها شکل می‌دهد، گفت: لازم است مدیر یک شرکت شکارچی موقعیت‌ها باشد. در اقتصاد ما تغییرات متغیرهای اقتصادی به‌قدری سریع و زیاد است که یک مدیر لازم است برای ماندگاری شرکت و سود بیشتر سهامداران، مدام بازارها و متغیرها را رصد کند و با تحلیل سریع و عمیق تصمیم‌های صحیح اتخاذ کند. لازم است نگاه مدیران از تولیدمحور به تحلیل‌محور تغییر کند و او بتواند وضعیت متغیرهای مختلف را تحلیل کند.

وی خطاب به مدیران گفت: شرکت‌های شما در سال آینده به هیچ وجه نباید در موجودی کالای منفی قرار گیرد و تعهدی از سوی شرکت داده شود که موجودی مواد اولیه آن را در اختیار ندارد. شرایط تخصیص ارز در آینده دشوارتر خواهد شد و مدیران شرکت‌ها در شرایط رکود، دست به ریسک‌هایی می‌زنند تا فروش خود را بیشتر کنند. این مسئله می‌تواند به نابودی شرکت در سال آینده منجر شود.

**سال خطرناک برای کسب‌وکارها

پاک‌طینت هشدار داد: تعداد شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۸ ورشکست می‌شوند، در تاریخ ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود. علت شکست‌ها نیز خود مدیران شرکت‌ها و نگرش آن‌ها است. اکنون شرایط پیچیده است و نیاز به مدیریت هوشمندانه دارد.

وی همچنین گفت: شرکت‌هایی که با دولت همکاری می‌کنند، شرایطشان در سال ۱۳۹۸ سخت خواهد شد، زیرا بودجه عمرانی کاهش یافته است. لازم است این شرکت‌ها یا فعالیت خود را کاهش دهند یا حاشیه سودی که برای خود در نظر می‌گیرند با دو سال تأخیر در دریافت مطالبات باشد. شرایط حاکم بر فضای کسب‌وکار در سال ۱۳۹۸ هیچ شباهتی به سال جاری ندارد و مدیران شرکت‌ها باید برای ماندگار شدن آن‌ها اطلاعات و دانش خود را به‌روز کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.