صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کسب‌و‌کارهای کوچک چطور می‌توانند نظرات آنلاین بیشتری داشته باشند؟
کسب‌و‌کارهای کوچک چطور می‌توانند نظرات آنلاین بیشتری داشته باشند؟

کسب‌و‌کارهای کوچک چطور می‌توانند نظرات آنلاین بیشتری داشته باشند؟

امروزه کسب‌و‌کارهای کوچک باید به‌دنبال جلب نظرات آنلاین بیشتر باشند زیرا اکثر مشتریان قبل از خرید،‌ بخش نظرات وبسایت را مطالعه می‌کنند و بعد تصمیم به خرید می‌گیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زومیت، آیا به‌دنبال جذب نظرات آنلاین برای کسب‌و‌کار کوچک خود هستید؟ مطمئناً رقابت با تجارت‌های بزرگی که صدها یا حتی هزاران نظر آنلاین درباره‌ی محصولات یا خدمات خود دارند، امری دشوار خواهد بود. از آنجا که امروزه تقریباً هیچ‌کس بدون مراجعه به بخش نظرات و بررسی آن‌ها، اقدام به خرید نمی‌کند، اهمیت نظرات آنلاین دوچندان می‌شود.درواقع طبق نظرسنجی سایت برایت لوکال،‌ ۸۶ درصد از مشتریان حاضر در نظرسنجی گفته بودند که نظرات موجود در کسب‌و‌کارهای محلی را مطالعه می‌کنند. بنابراین چنانچه مشتریان به تجارت آنلاین شما سر می‌زنند، اما به‌خاطر نبود نظرات مثبت،‌ از خرید منصرف می‌شوند،‌ چه کاری باید انجام دهید؟ در ادامه برای شما پنج راهکار ارائه می‌کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید نظرات آنلاین بیشتری داشته باشید.

۱-یک کمپین ایمیلی راه بیندازید

نظرات آنلاین

یکی از راه‌های جذب نظرات آنلاین بیشتر برای کسب‌و‌کارهای کوچک، ایجاد کمپین ایمیلی است. اگر لیستی از ایمیل‌های فعال دراختیار دارید، اولین قدم مهم را برداشته‌اید. مشترکان ایمیلی، بهترین طرفداران شما هستند و به‌همین دلیل چنانچه ایمیلی به آن‌ها ارسال و درخواست کنید که نظر آنلاین‌شان را درباره‌ی تجارت‌تان مطرح کنند، آن‌ها این کار را خواهند کرد.

اما اگر هنوز فهرست ایمیل‌ها را تهیه نکرده‌اید،‌ ابتدا در یک نرم‌افزار بازاریابی ایمیل ثبت‌نام کرده و با اضافه‌کردن یک پاپ‌آپ در وبسایت خود، مشتری را برای پیوستن به فهرست ایمیلی‌تان ترغیب کنید.برای دریافت بیشترین پاسخ، یک کمپین ایمیلی ارسال کنید. به‌عبارتی با هربار سفارشی که مشتری می‌دهد، ایمیل نظرات آنلاین را برای او بفرستید. به‌عنوان مثال به سایت Everyday Art اشاره می‌کنیم که بعد از هر سفارش مشتری،‌ ایمیلی تحت این مضمون برای او ارسال می‌شود: از خرید شما متشکر و خوشحال هستیم. با ارائه نظرات خود و امتیازدهی محصولات یا خدماتی که خرید کرده‌اید، ما را در جریان دیدگاه خود قرار دهید. این نظرات به ما درجهت ارتقای کیفیت محصولات کمک می‌کند و سایر مشتریان نیز می‌توانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند. برای این منظور کافی است روی دکمه‌ی «نظردهی» کلیک کنید.

بعد از خرید، مشتری هنوز تجربه‌ی مثبتی در ذهن دارد، پس همان زمان بلافاصله‌ این ایمیل را ارسال کنید تا بیشترین نظرات آنلاین را داشته باشید.

۲-شخصاً از مشتری درخواست کنید

شخصاً از مشتری درخواست کنید که نظر بدهد. در اینجا منظورمان این نیست که از تک‌تک بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما سر می‌زنند، شخصاً بخواهید نظرات خود را درباره‌ی کسب‌و‌کارتان بیان کنند؛ چراکه فرایندی زمان‌بر و خسته‌کننده خواهد بود. بلکه باید مشتری را در بخش‌های مختلف فروشگاه فیزیکی خود ترغیب کنید تا به‌صورت آنلاین نظرات‌شان را مطرح کنند. برای این منظور می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید به‌عنوان مثال استیکر Yelp را روی پنجره‌ی جلوی فروشگاه قرار دهید، از تبلیغات ایستاده استفاده کنید، پیام‌هایی در انتهای فیش خرید قرار دهید یا مشتری را با پیامی روی کارت‌های ویزیت ترغیب کنید.

مشتریان همیشگی شما ممکن است قبل از حضور در فروشگاه فیزیکی شما،‌ نظرات آنلاین را بررسی نکرده باشند،‌ به‌همین دلیل با تبلیغات آفلاینی که برای جذب نظرات مشتریان انجام می‌دهید،‌ می‌توانید به همه مشتریان قدیمی و جدید خود دسترسی داشته باشید.

۳-به همه نظرات آنلاین پاسخ دهید

نظرات آنلاین

وقتی از مشتریان می‌خواهید که نظرات‌شان را به‌صورت آنلاین مطرح کنند، امکان ارائه‌ی نظرات منفی را نیز به‌وجود آورده‌اید که ایرادی ندارد. فقط یادتان باشد در کمال خونسردی و مؤدبانه به همه نظرات پاسخ دهید و تلاش‌تان را به‌کار ببندید تا همه نظرات منفی را به یک تجربه‌ی مثبت تبدیل کنید. درضمن علاوه‌بر پاسخ به نظرات منفی، جوابگوی نظرات مثبت نیز باشید. پاسخ دادن به همه‌ی نظرات آنلاین، به مشتریان آینده نشان می‌دهد که شما در ارتباطات آنلاین خود فعال هستید.

درواقع براساس مطالعه‌ای که در هاروارد بیزینس ریویو انجام شده است، پاسخ به نظرات مشتریان منجر به امتیازبندی بهتر می‌شود. پژوهشگران در بررسی خود دریافتند کاربرانی که پاسخ‌های مدیریتی را می‌بینند، به‌عنوان مثال کاربرانی که پاسخ‌های شما را به نظرات منفی کاربران دیگر مشاهده می‌کنند در مقایسه با نظرات منفی که هیچ پاسخی به آن‌ها داده نشده است، امتیازدهی ستاره‌ای بالاتری را انتخاب می‌کنند.همین موضوع برای نظرات مثبت نیز صدق می‌کند. علاوه‌براین، مشتریانی که پاسخ‌های مدیریتی را مطالعه می‌کنند، احتمال بسیار کمتری وجود دارد که نظرات منفی غیرمنصفانه یا بی‌اهمیت بنویسند.

۴-نظرات مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از روش‌های جذب نظرات آنلاین بیشتر، اشتراک نظرات مثبت کاربران است. زمانی‌که سایر کاربران ببینند که مردم نظرات خیلی خوبی برای کسب‌و‌کار شما نوشته‌اند،‌ آن‌ها نیز برای گذاشتن نظر خود ترغیب می‌شوند. درواقع مردم با مشاهده‌ی رفتار دیگران سعی می‌کنند کار درست را تشخیص دهند و نظردهی آنلاین، اثبات اجتماعی این موضوع است. این روش نه‌تنها به افزایش نظرات آنلاین می‌انجامد، بلکه به تبلیغ تجارت‌تان و جذب مشتری بیشتر کمک می‌کند.

۵-پا را فراتر از خدمات مشتری قرار دهید

نظرات آنلاین

بااینکه می‌توانید از همه راهنمایی‌ها و ترفندهای دنیا بهره ببرید، ‌اما وقتی خدمات مشتری ضعیف و نامطلوبی ارائه کنید، نمی‌توانید نظرات آنلاین زیادی داشته باشید یا درنهایت یک‌سری نظرات منفی دریافت خواهید کرد. آسان‌ترین راه برای جذب نظرات آنلاین بیشتر، ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای آن‌ها است زیرا اکثر مردم صرفاً به‌خاطر داشتن تجربه‌ای خوب، نظرات خود را بیان نمی‌کنند، بلکه تجربه‌‌ای فوق‌العاده باعث می‌شود مشتری برای گذاشتن نظر خود ترغیب شود.پس برای این منظور بهتر است با ارسال ایمیل سفارشی از خرید مشتری تشکر کنید یا به‌خاطر بروز مشکل در ارائه‌ی خدمات مشتری به او کارت تخفیف خرید بدهید. مشتری این لطف شما را به یاد می‌سپارد و با یک نظر پنج ستاره، آن را جبران خواهد کرد.

با پنج راهکاری که ارائه کردیم، کسب‌و‌کار شما متمایز از سایر رقبا می‌ایستد و وقتی نظرات مثبت زیادی درباره‌ی شما وجود داشته باشد، ‌روزبه‌روز بر تعداد مشتریان اضافه می‌شود. درضمن مشتری از خرید خود راضی خواهد بود. درنهایت نیز یادتان نرود از مشتری بابت خریدی که انجام داده است، قدردانی کنید.

همچنین مطالعه کنید:

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ترکیب هیات رئیسه اتاق اصناف ایران طی جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.