چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / واردات ۷ تن عینک آفتابی در ۴ ماهه نخست ۹۷
واردات ۷ تن عینک آفتابی در ۴ ماهه  نخست ۹۷

سالانه هزاران دلار برای تامین نیاز عینک از کشور خارج می شود

واردات ۷ تن عینک آفتابی در ۴ ماهه نخست ۹۷

هر ساله همزمان با نزدیک شدن به بازار شب عید سروکله دستفروشانی که اقدام به فروش عینک چه طبی و چه آفتابی – البته بیشتر آفتابی- می کنند پیدا می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند این دستفروشان در طول سال هم در کنار میادین و گذرهای پر رفت و آمد حضور دارند اما در این ایام تعدادشان بسیار بیشتر می شود. هرچند برخورد با دست‌فروشان و بساطی‌های کنار خیابان که اقدام به عرضه عینک‌های غیراستاندارد می‌کنند، کار راحتی نیست، چراکه این افراد به‌طور ثابت در یک مکان مستقر نیستند و دائم محل عرضه‌ و فروش عینک‌های خود را تغییر می‌دهند و همین امر امکان شناسایی و برخورد با این افراد را سخت و مشکل کرده است اما متاسفانه نظارت کافی و پیگیری در این زمینه هم آنطور که باید وجود ندارد.

به دلیل گرانی عینک در بازار و فروشگاه ها که متاثر از نرخ ارز هستند تمایل مصرف کنندگان به سمت عینک های ارزان چینی کنار خیابانی بیشتر است. متاسفانه آنقدر در این بازار به واردات وابسته هستیم که سالانه ارز بسیاری در این باره باید از کشور خارج شود. براساس آمار گمرک در ۴ ماهه نخست سال ۹۷ بیش از ۷ تن عینک آفتابی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۴ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۷ تن عینک آفتابی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. لازم به ذکر است که بر اساس واردات این حجم عینک آفتابی به کشور ۹۳۶ هزار و ۸۴۳ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳۹ میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۷۶ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. براساس این گزارش عینک آفتابی از ۱۳ کشور جهان از جمله اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، پرتغال، فرانسه و چین وارد ایران شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات عینک آفتابی از کشور ایتالیا به حجم بیش از ۳ تن و به ارزش ۳۸۵ هزار و ۳۷۷ دلار بوده است.

هم چنین براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه ابتدایی سال بیش از ۳۹ تن انواع عینک آفتابی از ۱۳ کشور جهان وارد ایران شده است. آمار گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۶، نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۹ تن عینک آفتابی به کشور وارد شده است. براساس این گزارش ارزش ریالی واردات این حجم عینک آفتابی، در حدود ۱۵ هزار و ۷۱۹ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۳۸ تومان بوده که باعث خروج ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۹۳۸ دلار از کشور شده است. لازم به ذکر است در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۶ عینک آفتابی از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ایتالیا، آلمان، تایوان، ترکیه، اتریش، فرانسه، پرتغال، انگلستان، هنگ کنگ و فرانسه وارد شده است. در این میان کشورها از کشورهایی از جمله ایتالیا بیش از ۱۲ تن، چین با حجم بیش از ۹ تن و امارات با حجم بیش از ۵ تن عینک آفتابی وارد کشور شده است.

بازار عینک تبدیل به بازاری خودمختار شده است

عماد عظیمی

کارشناس تنظیم بازار

یکی از مشاغلی که بدون منطق و انصاف قیمت گذاری می شوند همین عینک فروشی ها هستند. بارها پیش آمده در نظارت هایی که داشته ایم قیمت یک فریم عینک طبی در یک فروشگاه به عنوان مثال ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و در فروشگاهی دیگر نظیر همان فریم ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. متاسفانه هیچ نظارتی بر این واحدها وجود ندارد و قیمت گذاری بر طبق میل و اختیار فروشنده ها انجام می شود.

از طرفی دیگر گرانی هم در بازار عینک وجود دارد و به دلیل اینکه وابسته صرف به واردات در این بخش هستیم نوسانان نرخ ارز تاثیر بسیاری برای این قیمت ها گذاشته است. متاسفانه در کشور ما به رغم وجود پتانسل های بسیار و نیروی متخصص تولید داخلی این کالا تا به امروز تحقق نیافته و بازار این کالا تحت تاثیر نوسانات ارزی و عدم نظارت کافی بازاری خودمختار شده است. واردات هر ساله هزاران دلار ارز را از کشور خارج می کند و از طرفی دیگر بسیاری از سودجویان با واردات کیلویی عینک از چین سلامت مردم را نشانه گرفته اند. این بارها به صورتی وارد کشور می شود که روی هم انباشته شده و فله ای هستند. مردم هم به دلیل ارزان بودن تمایل بیشتری برای خرید این کالاها دارند و بدین ترتیب دستفروشی عینک به شغلی پرتقاضا و پردرآمد تبدیل شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.