صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / هیئت دولت مستعفی یمن و انصارالله امروز پرونده اسیران را بررسی می‌کنند
هیئت دولت مستعفی یمن و انصارالله امروز پرونده اسیران را بررسی می‌کنند

در فضایی از بی‌اعتمادی

هیئت دولت مستعفی یمن و انصارالله امروز پرونده اسیران را بررسی می‌کنند

دفتر فرستاده سازمان ملل در یمن اعلام کرد که امروز سه‌شنبه نشستی میان هیئت دولت مستعفی یمن و انصارالله برای بررسی توافق تبادل اسیران در امان برگزار می‌شود.

تبادل اسیران در یمن

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از ایسنا، شبکه روسیا الیوم اعلام کرد، کمیته مسؤول پیگیری توافق تبادل اسیران در یمن شامل نمایندگانی از دولت مستعفی و جنبش انصارالله و دفتر فرستاده سازمان ملل به یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است و امروز در امان نشستی را درباره اجرای این توافق برگزار می‌کنند.

قرار است مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن و پیتر مورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در نشست‌های روز اول کمیته تبادل اسیران شرکت کنند.

در همین راستا، عبدالقادر مرتضی، رئیس هیئت انصارالله در امور اسیران و بازداشت‌شدگان به روسیا الیوم گفت: قرار است در نشست‌های امان درباره تمامی نکات و گزارش‌هایی که دو طرف داده‌اند و پیشرفت حاصل در پرونده اسیران صحبت شود. هدف از این اقدامات رسیدن به لیست نهایی و اجرایی کردن عملی روند تبادل اسیران است. تحقق این هدف به پیشرفت دو طرف بستگی دارد. ما تمامی اطلاعات را درباره اسیران طرف مقابل ارائه کرده‌ایم. ما به سازمان ملل نیز اعلام کردیم که آماده‌ استقبال از هیئت این سازمان برای بازدید از زندان‌ها و اطمینان یافتن از اطلاعات ارائه شده هستیم. آن‌ها همچنان منتظر پاسخ هیئت دولت مستعفی یمن درباره لیست اسیران هستند. ما منتظر این هستیم که اسیرانی که در امارات و عربستان هستند مشخص شوند. در دور مذاکرات سابق تنها ۳۰۰ اسیر را اعلام کردند. امارات ۱۵۰۰ اسیری را که در اختیار دارد اعلام نکرده و عربستان تنها ۳۰۰ اسیر از مجموع ۱۶۰۰ اسیر را اعلام کرده است. از مجموع ۷۵۰۰ اسیر در داخل نیز تنها ۳۰۰ اسیر اعلام شده است.

وی گفت که اگر دولت مستعفی یمن اسامی تمامی اسیران را اعلام نکند احتمال دارد مذاکرات شکست بخورد.

همچنین یک مسؤول برجسته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که روند تبادل هزاران اسیر بین دولت مستعفی یمن و انصارالله به دلیل بی‌اعتمادی دو طرف به یکدیگر با مشکلاتی مواجه است.

مدیر عملیات صلیب سرخ به خبرنگاران گفت: توافق تبادل اسیران تأیید شده نیست چراکه دو طرف به یکدیگر اعتماد کافی ندارند. هر طرف لیستی شامل اسامی ۸۰۰۰ زندانی را اعلام کرده است دو طرف ناامید هستند و آنچه الان درباره دو طرف می‌بینیم این است که آن‌ها تمامی اسیران را در اختیار ندارند چراکه بیشترشان طی جنگ کشته شده‌اند. ممکن است دو طرف اسامی برخی زندانیان را نیز اعلام نکرده و بخواهند آن‌ها را مخفی کنند.

وی تأکید کرد: به محض رسیدن به توافقی درباره لیست اسیران روند تبادل به سرعت انجام می‌شود. ما اقدامات لجستیکی را اتخاذ کرده‌ایم و آماده این روند هستیم.

مدیر عملیات صلیب سرخ از “آغاز روند سیاسی” استقبال کرد اما گفت که این روند بسیار شکننده است.

همچنین مسؤولان نظامی انصارالله و اعضایی از دولت مستعفی یمن در کمیته‌های تبادل اسیران اعلام کردند که انصارالله تعداد نه چندان اندکی اسیر عربستانی دارد.

مسؤولان گفتند که در حال حاضر با انصارالله برای آزادی‌شان مذاکراتی درحال انجام است.

یک منبع در دولت مستعفی یمن به الجزیره گفت که تعداد این اسیران ۳۰ اسیر و بیشترشان سرباز هستند.

همچنین یکی از رهبران انصارالله گفت که علاوه بر سربازان عربستانی چند افسر عالی‌رتبه را نیز اسیر کرده‌اند. او جزئیات بیشتری در این باره نداد.

به گفته منابع نظامی بیشتر اسیرانی که در اختیار انصارالله هستند عربستانی‌اند و سرباز یا افسر اماراتی نیستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.