پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز توسعه می‌یابد
ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز توسعه می‌یابد

با همکاری متخصصان کشور

ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز توسعه می‌یابد

مدیرگروه پیشران "نوروفوتونیک" در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی از اقدام برای توسعه طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه" نوروفوتونیک" و "اپتوژنتیک" برای تصویربرداری نوری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد مغز خبر داد.

مغز

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حمید لطیفی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای تصویربرداری نوری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد این بخش حیاتی از بدن انسان، طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه” نورو فوتونیک” و “اپتو ژنتیک” توسط متخصصان و محققان در این پژوهشکده با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسعه می‌یابد.

وی افزود: با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و با تلاش و همکاری محققان و اساتید، سعی بر آن است تا بر اساس نیاز مراکز تحقیقاتی نسبت به تجاری‌سازی تجهیزات حوزه “نورو فوتونیک ” و “اپتو ژنتیک” اقدام شود.

مدیرگروه پیشران نورو فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی افزود: محققان عضو این گروه پیشران، در یک تلاش علمی موفق شدند با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز را طراحی و تولید کنند که گامی بسیار ارزنده در جهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

به گفته لطیفی، دستیابی به تکنیک “اپتو ژنتیک” برای تحریک و کنترل سیستم‌های عصبی از طریق دستکاری سیستم‌های عصبی و حساس کردن سلول‌های عصبی به نور، یکی از موفقیت‌های محققان عضو گروه پیشران در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

محقق حوزه علوم شناختی به طراحی و ساخت سه سیستم تصویربرداری نوری مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: تلاش برای ساخت و بهره‌برداری از سه دستگاه دیگر شامل “میکروسکوپ لیزری کانفوکال ” با چهار طول موج، همچنین “میکروسکوپ نوری با تابش طرح دار” برای تصویربرداری از مغز و نیز سیستم “تصویربرداری فوتو اکوستیک” با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امید است این تجهیزات در نیمه اول سال آینده نیز برای بهره‌برداری در اختیار محققان قرار گیرد.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وی همچنین گفت: با بهره‌برداری از تجهیزات حوزه نورو فوتونیک در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، محققان حوزه علوم اعصاب شناختی در سراسر کشور می‌توانند از خدمات این دستگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های علوم اعصاب شناختی استفاده کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.