صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / «دیدن این فیلم جرم است» احتمال اکران ندارد
«دیدن این فیلم جرم است» احتمال اکران ندارد

کارگردان فیلم:

«دیدن این فیلم جرم است» احتمال اکران ندارد

کارگردان فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» ،گفت: چه با پرداختن به موضوع کاپیتولاسیون، چه بدون آن احتمال اکران نشدن فیلم وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز مستقر در پردیس سینمایی ملت ، نشست خبری فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است با حضور رضا زهتابچیان نویسنده و کارگردان، محمدرضا شفاه تهیه کننده، لیندا کیانی، مهدی زمین پرداز و محمود پاک نیت بازیگران و عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت کاخ رسانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
رضا زهتابچیان با بیان اینکه نام دیدن این فیلم جرم است از دیالوگی از متن فیلمنامه انتخاب شده است اظهار داشت: ۱۴ سال پیش که این فیلمنامه را آغاز کردم این نام را به خود گرفت اما بعد از حذف این بخش از فیلمنامه نام آن تغییری نکرد.
وی با بیان اینکه نهادهایی که متن را خواندند از آن استقبال کردند اما با پرسش نمی خواهی بسازی به بحث خاتمه می دادند، تاکید کرد: هیچ نهادی پای کار نیامد و تمامی دستگاه هایی که این موضوع به آنها مربوط می شد خود را پس کشیدند.

** احتمال عدم اکران فیلم

کارگردان این فیلم سینمایی افزود: برخی نهادها نیز اشاره داشتند که بخش هایی از فیلم حرف دل ما است و برخی از آنها نیست.
زهتابچیان همچنین تصریح کرد: در این فیلم تلاش کردیم تا خلع حجاب لباس داشته باشیم هر دو دیدگاه خوب و بد در میان همه اقشار از بسیجی و مسئول تا چادری و مردم وجود داشت، نظام مستقر سیاسی مجموعه ای از جریان های مختلف است.
به گفته وی، احتمال عدم اکران این فیلم وجود دارد زیرا ما یک خطای سیستمی را بر روی پرده نشان می دهیم.
او با بیان اینکه اگر فیلمی سفارشی باشد به سختی ساخته نمی شود ،تصریح کرد: ما قلم را از دست شخصیت اصلی فیلم نگرفتیم تا اسلحه به دستش بدهیم بلکه وقتی قلم کار نمی کند و زبان ها بسته شوند شمشیرها در می آید.
زهتابچیان با اشاره به اینکه در فیلم فرد خارجی وجود ندارد ،اظهارداشت: شخصیت مست فیلم یک ایرانی است و سیستم ها از داخل ضربه می خورند و ادامه داستان بر اساس تقابل انگیزه شخصی و ملی شکل می گیرد.

** تنها یک پلان فیلم حذف شد

تهیه کننده فیلم دیدن این فیلم جرم است نیز با بیان اینکه دو سال پیش تصمیم به ساخت گرفتیم که در همان مراحل اولیه متوقف شد ،تاکید کرد: اوایل سال جاری با همراهی باشگاه فیلم سوره مطرح شد با وجود اینکه مطمئن بودیم موانع زیادی وجود خواهد داشت نهایتا مجوز ساخت به نام حوزه هنری صادر شد.
محمدرضا شفاه در خصوص شباهت این فیلم با آژانس شیشه ای نیز هم توضیح داد: زمانی که موقعیت دراماتیک یکی باشد و حرف ها مبتنی بر انقلاب فیلم ها به هم شبیه می شوند.
وی با بیان اینکه صبر مجموعه حوزه هنری در زمان ساخت این فیلم مثال زدنی بود ،تاکید کرد: از آنچه به عنوان فیلمنامه ارائه کردیم و ساخته شد و از پایان فیلمبرداری تاکنون تنها یک پلان به درخواست نیروی انتظامی از فیلم حذف شده است.

** وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد؛ چرا فیلمساز دنبال مجوز دیگران برود؟

دستیار کارگردان نیز گفت: پیش از ساخت فیلم هیچ حمایتی نداشتیم اما بعد از ساخت دایه پیدا کرده است.
علیرضا صالحی ،اظهار داشت: هیچ نهادی برای فیلم برداری به ما کمک نکرد و حتی نیروی انتظامی برای برداشت یک پلان بعد از ساخت به دستور آنها از فیلم حذف شد.
صالحی خاطرنشان کرد: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت را صادر می کند نباید فیلم ساز تازه به دنبال گرفتن مجوز ها از نهادهای دیگر باشد.
وی ضمن تقدیر از بازیگران این فیلم ،گفت: به خیلی از بازیگران پیشنهاد شد اما وقتی فیلمنامه را خواندند ترسیدند و نیامدند اما این افراد پای فیلم ایستادند.
به گزارش کسب و کار نیوز، سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، ۳ اثر در بخش پویانمایی، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند رقابت می‌کنند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و ۵۶ سالن سینما در مراکز استان‌ها تا۲۲ بهمن ماه به استثنای روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه وهم‌زمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه خواهد داشت.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۲۲ بهمن ماه در آیینی در برج میلاد تهران به کار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ ** ۷۵۶۱ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.