چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دختران نسل انقلاب برگزیدگان جایزه کتاب سال ۹۷
دختران نسل انقلاب برگزیدگان جایزه کتاب سال ۹۷

دختران نسل انقلاب برگزیدگان جایزه کتاب سال ۹۷

عکاسان و خبرنگاران در لابی تالار وحدت از چهار دختر جوان برگزیده سی و ششمین جایزه سال کتاب جمهوری اسلامی ایران که از رییس جمهوری جایزه گرفته بودند عکس می گرفتند و منتظر گفت و گو بودند؛ دخترانی از نسل انقلاب.

دخترانی که سال تولد آنها به اواخر دهه اول انقلاب می رسید، اما امروز که در میان بسیاری از اهالی قلم و نویسندگان، مترجمان و مصححان و ناشران سراسر کشور به عنوان برگزیده اعلام و جایزه دریافت کردند، اکنون در قاب تصویری عکس یادگاری می گرفتند که روی آن نوشته شده بود: «چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران».
چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد و شرایط به گونه ای دیگر برای دختران جامعه ما رقم خورده است، آنها در عرصه علم، در ورزش ، در حوزه درس و دانشگاه و پژوهش در کنار پسران ایران زمین قله ها را یکی یکی فتح می کنند و می درخشند.
«مریم سلیمانی شکوه» دختر جوانی است که به نمایندگی از طرف «نسیم همتی»، «زهرا شکری» و « زینب پاشا زانوس»، سه برنده دیگر که دوست و همکلاسی های او هستند در آیین جایزه کتاب سال از دست رییس جمهور روحانی، لوح تقدیر و جایزه دریافت کرد.
او دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه تهران است که به همراه سه برگزیده دیگر یک کتاب در حوزه علوم پزشکی و بالین ترجمه کرده اند، این کتاب راهنمای شرح حال گرفتن و معاینات بالینی است و بسیار مورد نیاز دانشجوی پزشکی در مقطع بالین است.
وی از احساس خوب خود در زمان دریافت جایزه از دست رییس جمهوری حرف می زد؛ و اینکه اتفاقی که امروز برایشان افتاده حس بی نظیری است و انگیزه بیشتری برای آنها ایجاد کرده تا در حوزه پزشکی و تخصصی خود، آثار بیشتری را ترجمه و یا تالیف کنند.
او می گوید با دوستانش عهد کرده حس امروز عصر ۱۶بهمن ماه ۹۷ را بار دیگر با دریافت جایزه کتاب سال دیگر در آینده، تجربه و تکرار کنند.
او با افتخار و غرور سن خود را بیان می کند و می گوید « فرزند انقلاب است» و از اینکه امشب دکتر روحانی آمار افتخار آمیز پیشرفت دختران و زنان ایران زمین در دوران پس از انقلاب اسلامی را بیان می کرده و او به همراه دوستانش نیز در این آمار درخشان، نقشی داشته اند، به خودشان می بالند.
اشاره این دختر جوان به بخشی از سخنان رییس جمهوری است که به چگونگی شرایط دبیرستان ها و دانشگاه ها پیش از انقلاب است که گفت: «بسیاری از خانواده های ایرانی با آن شرایطی که پیش از انقلاب درست شده بود جرأت نمی‌کردند دختران خود را به دبیرستان‌ها و دانشگاه ها بفرستند؛ اما امروز آمار و ارقام به ما می گوید زنان و دختران فرهیخته ما که در دانشگاه ها قبول می شوند و همتراز مردها و گاهی بیشتر حضور دارند.»
«در آغاز انقلاب در سال ۱۳۵۸ در میان نویسندگان بزرگ این جامعه، سهم زنان ۴درصد بود و امروز در میان نویسندگان سهم زنان ۳۲ درصد شده است؛ یعنی ۸ برابر زنان ما مسیر پیشرفت را انتخاب کردند»
رییس جمهوری همچنین از رویکرد غربی ها که انقلاب و اسلام را ضد زن و ضد حقوق زن عنوان می کنند، انتقاد کرد و این سوال را از آنها پرسید: « پس چرا زنان ایران پس از انقلاب در همه زمینه ها پیشرفت کرده اند؟ و خطاب به آنها گفت: «به دانشگاه‌های ما نگاه کنید، ابتدای انقلاب در دانشگاه تهران چند درصد از دختران ما تحصیل می‌کردند و امروز چند درصد در حال تحصیل هستند.»
سلیمانی شکوه به همین بخش از سخنان رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: «اگر به دانشگاه تهران بیایید دقیقا می بینید درصد زیادی از دانشجویان رشته پزشکی را دختران تشکیل می دهند؛ و چقدر هم درخشان و با امید و پشت کار برای آینده خود و کشور تلاش می کنند.»
این دختران جوان که برای ترجمه کتاب برگزیده (معاینات بالینی و روش گرفتن شرح‌ حال) یک سال و نیم تلاش و کار شبانه روزی کرده اند، می گویند: «پروژه های جدیدی را از همین امشب برای بخش تخصصی خود در نظر گرفته اند و از فردا کار خود را آغاز می کنند.
آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی و تجلیل از برگزیدگان، عصر امروز – سه شنبه – با حضور دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهنگوران، ادیبان، نویسندگان و استادان دانشگاه در تالار وحدت تهران برگزارشد.
سیام**۳۰۷۰**۱۹۰۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.