چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / حضور بن سلمان و عمر البشیر روند برگزاری نشست سران عرب و اروپا در مصر را مختل کرده است
حضور بن سلمان و عمر البشیر روند برگزاری نشست سران عرب و اروپا در مصر را مختل کرده است

حضور بن سلمان و عمر البشیر روند برگزاری نشست سران عرب و اروپا در مصر را مختل کرده است

نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل بدون دستیابی به توافقی درباره دستور جلسه نشست آتی سران در مصر به پایان رسید.

نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، یک مسؤول اروپایی علت این شکست را مشکل اروپایی‌ها با حضور در نشستی با مشارکت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان دانست و پیش‌بینی کرد، در نشست شرم الشیخ مصر که قرار است ۲۴ و ۲۵ فوریه (پنجم و ششم اسفند) برگزار شود، چند موضوع منطقه‌ای و در راس آنها صلح در خاورمیانه و وضعیت سوریه بررسی شوند.

همچنین این منبع پیش‌بینی کرد در نشست شرم الشیخ موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و نیز وضعیت حقوق بشر در منطقه عربی نیز مورد بررسی قرار گیرند.

زمانی که فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در حال توضیح علت عدم حصول توافقی در نشست بروکسل بود، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب صحبت‌های او را قطع و تاکید کرد: مشکلات در طرف اروپایی بیشتر از گروه کشورهای عربی است.

موگرینی نیز در واکنش به این سخن ابوالغیط که اختلاف‌نظر دو طرف را آشکارا نشان داد، گفت: من برعکس این را خواهم گفت.

یک مسؤول دیگر در اتحادیه اروپا نیز درباره مذاکرات سطح بالایی که پیش‌بینی می‌شود اواخر ماه جاری میلادی در مصر برگزار شود، گفت: برگزاری چنین کنفرانسی و تعیین موعدی برای آن بسیار دشوار است زیرا هیچ کسی واقعاً خواستار آن نیست.

این منبع افزود: از نظر اتحادیه اروپا کل این مساله به مهاجرت مربوط است اما مسایل مهم بسیاری وجود دارند که مردم دوست ندارند به آنها بپردازند.

وی در ادامه به تغییری اشاره کرد که در روابط اتحادیه اروپا با بن سلمان، چهره مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار عربستانی) و نیز البشیر، چهره تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل جرائم جنگی‌اش و نیز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ایجاد شده است.

یک دیپلمات دیگر در اتحادیه اروپا نیز گفت: مقدمات برگزاری نشست سران در شرم الشیخ مصر با کندی بسیاری در حال انجام است… همه چیز ناراحت‌کننده است اما برنامه‌ای برای لغو این نشست وجود ندارد.

وی افزود: موانع بزرگ بسیاری همانند نشستن پشت یک میز با عربستانی‌ها یا عمر البشیر و حتی بازگشت اسد وجود دارند که باید از آنها اجتناب کرد.

یک مسؤول اتحادیه اروپا نیز در این رابطه گفت: ما مستقیما با او (عمر البشیر) تعامل نداریم اما با سودان ارتباط داریم. آنها می‌توانند فرد دیگری را بفرستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.