صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بررسی طرحی برای استقرار ۱۰ هزار شبه‌نظامی عرب و کرد در «منطقه امن» در شمال سوریه
بررسی طرحی برای استقرار ۱۰ هزار شبه‌نظامی عرب و کرد در «منطقه امن» در شمال سوریه

بررسی طرحی برای استقرار ۱۰ هزار شبه‌نظامی عرب و کرد در «منطقه امن» در شمال سوریه

رئیس پیشین ائتلاف مخالفان سوریه و رئیس جریان الغد مشغول مذاکره با واشنگتن، آنکارا و اربیل برای اجرای طرحی مبتنی بر استقرار ۱۰ هزار نیروی عربی و کرد در منطقه امنی است که قرار است ترکیه و آمریکا آن را در شمال شرق سوریه ایجاد کنند.

احمد الجربا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پیشنهادی که احمد الجربا، رئیس جریان الغد سوریه مشغول مذاکره درباره آن است و به خاطر آن به اربیل و آنکارا و شرق سوریه سفر کرده با هدف پر کردن خلأ بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه است و منافع طرف‌های متعدد محلی، عربی و بین‌المللی را در نظر می‌گیرد. همچنین گره اصلی پروژه آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را باز می‌کند.

طرح ایجاد منطقه امن امروز و فردا در نشست‌های کمیته آمریکا-ترکیه در واشنگتن و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این طرح شامل ایجاد منطقه امن بین جرابلس در شمال حلب و فش خابور در مرزهای شرقی با عراق به طول ۵۰۰ کیلومتر و عمق ۲۸ تا ۳۲ کیلومتر یعنی مساوی ۱۵ هزار کیلومتر مربع و یک و نیم برابر مساحت لبنان است. این منطقه بین رودهای فرات و دجله در شمال شرق سوریه ایجاد خواهد شد.

توافق‌های آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن شامل خروج هفت هزار تن از یگان‌های مدافع خلق کرد و خارج کردن سلاح آمریکا و از بین بردن پایگاه‌های نظامی است. همچنین آمریکا پیشنهاد پشتیبانی هوایی و امکان مداخله سریع از پایگاه‌های عین الاسد در غرب عراق و التنف در شرق سوریه را می‌دهد.

طرح الجربا شامل آماده کردن هشت تا ۱۲ هزار نیروی ویژه عربی و پیشمرگ‌های کرد سوریه که در کردستان عراق آموزش دیده‌اند برای استقرار بین رودهای دجله و فرات است. براساس این طرح اعراب در تل ابیض و رأس العین و کردها بین فش خابور و شهر قامشلی مستقر می‌شوند.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، این طرح همچنین شامل حمایت از شوراهای محلی در کوبانی و رأس العین، تل ابیض و بقیه مناطق است و نیروهای عربی-کرد جدید که مستقر می‌شوند ضامن حمایت از این شوراها هستند.

ترکیه پیشتر ۱۰ هزار نیروی عربی از شرق فرات و ۳۰ هزار سرباز خود را در مرزهای سوریه مستقر و اشاره کرده که بعد از عقب‌نشینی آمریکا به این منطقه حمله خواهد کرد.

الجربا معتقد است که طرحش از حمایت کشورهای بزرگ عربی برخوردار است.

احتمالاً الجربا دو روز دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را در جریان طرح خود بگذارد. الجربا تماس‌هایی با مسکو داشته که در رسیدن به توافق آتش‌بس و استقرار پلیس نظامی روسیه در مناطقی از جمله شمال حمص نقش داشته است.

همچنین مذاکرات نصر حریری، رئیس هیئت مخالفان سوریه با رهبران کرد در شمال عراق شامل حمایت از پیشنهاد مشارکت نیروهای عربی-کرد در منطقه امن بود.

این در حالی است که رهبران نیروهای سوریه دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کرد در امکان اجرای این طرح و آماده کردن ۱۰ هزار نیروی عربی-کرد برای انجام این مأموریت تردید دارند. رهبران کرد مذاکراتی را در مسکو و دمشق برای بررسی اقدامات مشترک بعد از خروج آمریکایی‌ها برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.