صفحه اصلی / استان ها / سمنان / استانی که ۵ برابر وارداتش، صادرات دارد
استانی که ۵ برابر وارداتش، صادرات دارد

استانی که ۵ برابر وارداتش، صادرات دارد

استان سمنان بیش از پنج برابر وارداتش، کالاهای تولیدی به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند.

صادرات آرد

به گزارش کسب و کار نیوز، علی سعدالدین، مدیرکل گمرک استان سمنان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: گمرک این استان از ابتدای امسال تا اول بهمن‌ماه جاری حدود ۱۴۰ میلیون دلار کالا به بازارهای دنیا صادر کرده و این در حالی است که در همین مدت ۲۸ میلیون دلار واردات از دیگر کشورهای دنیا داشته است.

وی از مثبت بودن تراز تجاری این استان خبر داد و تصریح کرد: این تفاوت عمده در صادرات و واردات نشان جایگاه ممتاز استان سمنان در این بخش دارد. ضمن آنکه اکثر قریب به اتفاق واردات گمرکی این استان نیز به مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی و ماشین‌آلات کارخانه‌ها تعلق دارد.

۳۲۰۰ برابر شدن درآمد های گمرکی سمنان در دو دهه

وی از گمرک به عنوان مرزبانان اقتصادی کشور نام برد و با اشاره به پیشینه ۲۰ ساله گمرک در سمنان، گفت: گمرک استان ظرف این ۲۰ سال رشد قابل توجی داشته به طوری‌که میزان صادرات استان در اولین سال کاری گمرک سمنان در سال ۷۸ از حدود دو میلیون دلار امسال با افزایش بیش از ۷۰ برابری به ۱۴۰ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال رسیده است. ضمن آنکه پیش‌بینی‌شود این رقم تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۱۶۰ میلیون دلار نیز برسد.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه گمرک سمنان با بیش از ۵۰ کشور دنیا مراودات گمرکی دارد تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۲۶۳ هزار تن کالای صادراتی از مبدا سمنان به بازارهای بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر شده است.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های آمریکا، کالاهای صادراتی این استان به بسیاری از کشورها و از جمله برخی از مهمترین کشورهای اروپایی قطع نشده و همچنان در حال انجام است. انگلستان، آلمان، کرواسی، ایتالیا، لهستان سوئد، کنگو، غنا، آفریقای جنوبی، کشورهای آسیای میانه، بسیاری از کشورهای همسایه و از جمله عراق و افغانستان و…از مهمترین بازارهای صادراتی این استان در سال‌جاری هستند.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه درآمدهای گمرکی سمنان در ۲۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: درآمدهای گمرک سمنان در اولین سال فعالیت در ۱۳۷۸، حدود ۷۷ میلیون ریال بوده که این رقم در ۱۰ ماهه امسال و بعد از ۲۰ سال به بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

انجام ۷۰ درصد تشریفات گمرکی در خارج از گمرک

این عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از تحول در خدمات گمرکی در دولت تدبیر و امید و از جمله در استان سمنان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تشریفات گمرکی با هدف تسریع و تسهیل در کار صادرکنندگان استان در خارج از گمرک استان انجام می‌شود ضمن اینکه گمرک این امکان را برای صادرکنندگان و خصوصاً تولیدکنندگان هم‌استانی که به صدور کالا نیز اشتغال دارند فراهم کرده که در هر زمان و حتی در روزهای تعطیل نیز امکان صدور تولیدات خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان بدون اینکه کالای خود را وارد گمرک سمنان کنند می‌توانند فرآیند صادرات را انجام دهند افزود: در حال حاضر با تلاش همکاران ما، امکان صدور کالا در خود کارخانه‌ها و یا در هر مکان و زمانی که صادرکننده اراده کند قابل انجام است.

مدیرکل گمرک استان سمنان از تلاش برای به حداقل رساندن بروکراسی اداری و کاهش هزینه‌های صادرات خبر داد و گفت: در همین راستا کالاهای صادرکنندگان تولیدی استان برای مدت یک سال ملاک عمل قرار می‌گیرند و نیاز به مراجعه مجدد به آزمایشگاه را ندارند که این امر ضمن کوتاه کردن فرآیندهای اداری، هزینه‌های صادرکنندگان را کاهش می‌دهد.

وی همچنین ارزش واردات گمرکی این استان در ۱۰ ماه گذشته را بالغ بر ۲۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: واردات گمرک استان از سال ۸۰ تا امروز ۸۰ برابر افزایش یافته است.

ارزش واقعی صادرات سمنان چقدر است؟

سعدالدین با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی استان شامل مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات کارخانه‌ها می‌شود، ادامه داد: چین، امارات متحده عربی، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از مهمترین کشورهایی هستند که تولیدات آنها به گمرک سمنان وارد شده است.

وی، ارزش واقعی کالاهای صادراتی این استان را بیش از ۱۴۰ میلیون دلار فعلی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از کالاهای صادراتی این استان بنا به دلایلی از مبادی دیگر و از طریق گمرک دیگر استان‌ها و خصوصاً استان‌های مرزی انجام می‌گیرد.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه صادرات واقعی کالاهای استان در سال گذشته بالغ بر ۳۳۰ میلیون دلار بوده که بخش زیادی از آن از طریق دیگر استان‌ها انجام شده افزود: برخی از کالاها که الزاماً باید از طریق حمل و نقل دریایی صادر شود و یا برخی کالاها که از طریق گمرک‌های مرزی صورت می‌گیرد از این جمله‌اند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی عدم تأثیر تحریم‌ها بر میزان صادرات این استان در سال‌جاری اظهار کرد: بدون‌شک تحریم‌های ظالمانه اثراتی بر صادرات ما داشته و از همین رو امسال در مقایسه با سال‌های قبل که معمولاً هر سال با رشد ۵-۶ درصدی در صادرات استان روبرو بودیم، میزان صادرات استان ضمن اینکه کاهشی نداشته اما رشد محسوسی نیز نداشته است.

سعدالدین از مؤثر بودن بسته‌های ضد تحریم دولت به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر کم‌اثر شدن تحریم‌ها در این استان نام برد و افزود: این بسته‌های ضد تحریم که با رویکردی کارشناسانه و دقیق آماده شده بود سبب شد که آثار زیان‌بار تحریم‌ها تا حد زیادی کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه ممکن است اثرگذاری تحریم‌ها در آینده بیشتر شود گفت: در مجموع پیش‌بینی بسته‌های ضدتحریم، نوع کالاهای صادراتی استان که عمدتاً در ذیل کالاهای غیرنفتی قرار می‌گیرند و استفاده و فعال‌سازی همه ظرفیت‌ها و…سبب شد که اثرات تحریم‌ها بر روند صادرات این استان به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.