صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / میزان اثرگذاری پارک علم و فناوری در اقتصاد کشور هویدا باشد

رییس مرکز ملی فضایی ایران بیان کرد

میزان اثرگذاری پارک علم و فناوری در اقتصاد کشور هویدا باشد

رئیس مرکز ملی فضایی ایران دستاوردهای مجموعه پارک‌های علم و فناوری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید میزان اثرگذاری دستاوردهای پارک علم و فناوری در اقتصاد کشور هویدا باشد؛ به‌طور مثال در بخش دفاعی کشور به خصوص تولید موشک توجه بسیاری به موضوع زنجیره ارزش شده که نتیجه آن کسب موفقیت‌های بسیاری بوده است.

منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، منوچهر منطقی صبح امروز در جشنواره تجلیل از جهادگران علم و فناوری استان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: به مجموعه عملیاتی که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه قرار می‌گیرند تا منجر به خلق ارزش شود، زنجیره ارزش می‌گویند. به‌طور مثال استراتژی هنر، ایجاد ارزش است، همچنین زنجیره ارزش غذایی یکی از بحث‌های مهم به‌شمار می‌آید که متاسفانه اطلاعات درستی از آن در اختیار نداریم.

وی افزود: بحث فرآیند زنجیره ارزش و رسیدن به جایگاه کنونی ایران اسلامی یک ضرورت مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد که در طول چهار دهه گذشته تلاش‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.

منطقی تصریح کرد: زنجیره ارزش در بخش اقتصادی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما این زنجیره در بخش امنیت به ویژه تامین امنیت ملی از توجه به‌سزایی برخوردار است که نقش چشم‌گیری را نیز در کسب پیشرفت‌های امنیتی کشور داشته است.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران گفت: کسب موفقیت‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی در حوزه نظامی و امنیتی به دلیل توجه به موضوع زنجیره ارزش بوده است و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از موضوع زنجیره ارزش در موضوعات مختلف دیگر استفاده می‌شود.

منطقی یادآور شد: از سال ۲۰۱۳ شاهد آغاز فعالیت جدی همه کشورهای منطقه در بخش فضا بوده‌ایم، به طوری ‌که عربستان سعودی امسال موفق به پرتاب دو ماهواره به فضا شد. همچنین قطر، قزاقستان، آذربایجان و افغانستان که با جنگ دست به گریبان هستند، موفق به پرتاب ماهواره به فضا شدند.

منطقی گفت: توجه به اسناد بالادستی و پایین‌دستی در زنجیره ارزش یک ضرورت مهم است که نباید از آن غافل شد؛ چراکه کشورهای دنیا برنامه‌ریزی جدی در این زمینه دارند، ایران در بخش بالادستی به‌عنوان نهمین کشور در حال فعالیت است که یک موفقیت برای کشور به‌شمار می‌آید.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران یادآور شد: توجه به توانمندی‌های علمی، آزمایشگاهی و پژوهشی در کشور یک امر ضروری است که متاسفانه به دلیل نداشتن شناخت از فضای زنجیره ارزش، در قسمت سوم با ضعف‌های بسیاری مواجه هستیم.

وی دستاوردهای مجموعه پارک‌های علم و فناوری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید میزان اثرگذاری دستاوردهای پارک علم و فناوری در اقتصاد کشور هویدا باشد؛ به‌طور مثال در بخش دفاعی کشور به خصوص تولید موشک توجه بسیاری به موضوع زنجیره ارزش شده که نتیجه آن کسب موفقیت‌های بسیاری بوده است.

این مسئول یادآور شد: اگر به زنجیره ارزش از سوی اساتید شناخته و توجه شود و به صورت متعادل در این زمینه اقداماتی صورت گیرد، پیشرفت‌های مطلوبی در این حوزه کسب خواهد شد؛ در بخش ساخت ماهواره، با توجه به همکاری‌های فناورانه، منجر به تولید ماهواره‌های مصباح و سینا شده است.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتباط بین دانشگاه و صنعت جهت ساخت ماهواره مطلوب است؛ چراکه همکاری این دو بخش و اضافه شدن جهاددانشگاهی به این مجموعه، مشکلات گذشته را حل و موجب گسترش فعالیت‌ها شده است.

وی تصریح کرد: کسب تجارب جهانی، نقشه دانشگاهی و همکاری صنعت موجب کسب موفقیت‌های علمی در حوزه ماهواره شده است، به طوری ‌که در حال حاضر پنج دانشگاه کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه طراحی ماهواره فعالیت می‌کنند و امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم به سایر کشورها کمک کنیم.

منطقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو ایستگاه فضایی در کشور فعالیت می‌کنند، با توجه به ظرفیت‌های موجود کسب موفقیت‌های بیشتر در این زمینه قابل دسترسی است که باید تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.

منطقی یادآورشد: توجه به زنجیره ارزش در بخش کشاورزی جهت بهره‌وری کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب یک ضرورت مهم است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از منابع اطلاعاتی با تحلیل‌های نرم‌افزاری فعالیت‌های مطلوبی در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.