صفحه اصلی / استان ها / سمنان / علاقه اروپایی‌ها به کرک و موی بز سمنان
علاقه اروپایی‌ها به کرک و موی بز سمنان

علاقه اروپایی‌ها به کرک و موی بز سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از صادرات کرک و موی بز به خارج از کشور خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه از طریق یک واحد فرآوری، کرک و موی بز کشور در استان سمنان، جمع‌آوری و به صورت رنگی و شسته شده به کشورهای اروپایی و از جمله انگلیس، آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود که ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد.

بررسی اهلی سازی بز در فلات ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد سعیدی در نشست خبری با خبرنگاران همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص قاچاق دام زنده و تاثیر آن بر گرانی‌های اخیر از افزایش صدور مجوز انتقال دام زنده در این استان خبر داد و گفت: در ۹ ماهه امسال به تنهایی بیش از سال ۹۶ دام زنده از استان خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه از نظر قانونی دامدار اجازه دارد دام خود را در دیگر بازارها عرضه کند افزود: در سال ۹۶ در مجموع ۴۲ هزار دام با اخذ مجوز از استان سمنان به مقصد دیگر استان‌ها منتقل شدند این در حالی است که در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۵۳ هزار دام با اخذ مجوز از استان به بازار دیگر استان‌ها ارسال شدند.

وی تصریح کرد: بی‌تردید به دلیل گستردگی راه‌های مواصلانی در طول سال تعداد زیادی نیز بدون اخذ مجوز از استان منتقل شدند.

سعیدی از کنترل راه‌های خروجی استان برای جلوگیری از قاچاق دام خبر داد و گفت: ما در سال جاری کوشیدیم که مجوز انتقال دام‌ها به استان‌های مرزی را بسیار محدود و به حداقل برسانیم اما این را هم نباید از نظر دور داشت که دامدار نیز این حق قانونی را دارد که محصول خود را در بازاری که قیمت بیشتری در قبال آن می‌دهند ارائه دهد.

وی با بیان اینکه مرغ این استان از نظر سلامت و پایش باقی‌مانده‌های دارویی دارای استانداردهای بین‌المللی است، ادامه داد: مرغ تولیدی در مرغداری‌های این استان بعد از پایان هر دوره مورد پایش دقیق قرار گرفته و با نمونه‌برداری از تولیدات سه مولفه داروهای غیرمجاز، داروهای ممنوعه و میزان مصرف داروهای مجاز آن مورد سنجش و کنترل دقیق قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه دامپزشکی این استان اخیراً فراتر از پایش گوشت مرغ تولیدی، طی یک طرح خوراک دام‌و طیور را نیز مورد ارزیابی، سنجش و پایش قرار می‌دهد که مرحله‌ای فراتر از پایش گوشت مرغ است.

مرغ سمنان فاقد هرگونه باقیمانده دارویی است

این دامپزشک با بیان اینکه بیماری‌ها، فلزات سنگین و… معمولاً از طریق خوراک به دام و طیور و بعد از مصرف به انسان سرایت می‌کند گفت: از همین رو دامپزشکی استان به پایش باقی‌مانده‌ها در خوراک دام و طیور نیز می‌پردازد که دام و طیور سالم‌تری به دست مصرف کنندگان برسد.

وی از پایش مستمر ۲۷۰ هزار تن فراورده خام دامی تولیدی این استان خبر داد و افزود: به‌طور ویژه‌تر سلامت شیر از نظر وجود فلزات سنگین، عوامل بیماری‌زا، آلودگی‌های میکروبی و… نیز مورد پایش همکاران ما قرار می‌گیرد تا شیر خام تولیدی استان با کیفیت بهداشتی بیشتری به مصرف‌کنندگان برسد.

سعیدی با بیان اینکه اجرای برنامه پایش شیر تولیدی استان در برنامه ششم نیز ادامه دارد افزود: تلاش ما بر این است که ظرف سال‌های آتی ۱۰۰ درصد شیر تولیدی این استان مورد پایش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همچنان در برخی نقاط استان شیر به صورت سنتی عرضه می‌شود از عموم مردم خواست از مصرف شیر تولیدی که به شیوه سنتی توزیع می‌شود پرهیز کنند.

سمنان سه برابر نرم کشوری مرغ و گوشت تولید می‌کند

وی حجم تولیدات دامی این استان را بالغ بر ۲۸۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷۰ هزار تن شیر، ۳۶ هزار تن گوشت قرمز، ۵۵ هزار تن گوشت مرغ، ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ، ۱۰۰۰ تن انواع آبزیان، ۳۲۸ تن عسل و …در استان سمنان تولید می‌شود.

وی از وجود ۵۱۱ واحد مرغداری صنعتی و ۴۳۱ واحد مرغداری گوشتی در این استان خبر داد و افزود: ظرفیت جوجه ریزی این مرغداری‌ها بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه در هر سال است. علاوه بر این ۱۲ واحد پرورش شترمرغ، ۱۳ واحد پرورش مرغ پالت تخم گذار، ۶ واحد تولید بوقلمون و دو واحد تولید مرغ اجدادی در این استان فعالیت دارند.

این دامپزشک با بیان اینکه در حال حاضر استان سمنان سه برابر نرم کشوری مرغ و گوشت تولید می‌کند ادامه داد: تنها ۳۰ درصد گوشت و مرغ تولیدی این استان در داخل استان به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد آن در دیگر استان‌ها و از جمله به استان‌های همجوار و خصوصاً بازار تهران عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه چند واحد تولیدی در این استان وجود دارد که صرفاً کالاهای صادراتی تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: استان سمنان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این بخش دارد.

سعیدی، از صادرت شترمرغ در استان سمنان خبر داد و گفت: در حال حاضر پولت، شترمرغ، جوجه شترمرغ، پر شترمرغ و دیگر تولیدات مرتبط با این دام در استان به خارج از کشور و استان صادر می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.