صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / زایش ایده‌های نوآوانه و رشد بذرهای استارتاپی در محیط استان‌ها
زایش ایده‌های نوآوانه و رشد بذرهای استارتاپی در محیط استان‌ها

زایش ایده‌های نوآوانه و رشد بذرهای استارتاپی در محیط استان‌ها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید محیط کسب و کار استان به زیستگاه مناسبی برای کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی بدل شود، گفت: محیط اجتماعی و کسب و کار استان باید زایشگاه ایده های نوآورانه و گلخانه رشد دهنده بذرهای استارتاپی باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید محیط کسب و کار استان به زیستگاه مناسبی برای کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی بدل شود، گفت: محیط اجتماعی و کسب و کار استان باید زایشگاه ایده های نوآورانه و گلخانه رشد دهنده بذرهای استارتاپی باشد.
سورنا ستاری در سی و ششمین نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان اصفهان، مساعد بودن زیست بوم کسب و کار را لازمه اساسی پا گرفتن کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی عنوان کرد و گفت: باید محیط کسب و کار استان به زیستگاه مناسبی برای کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی بدل شود و محیط اجتماعی و کسب و کار استان باید زایشگاه ایده های نوآورانه و گلخانه  رشد دهنده بذر های استارتاپی باشد؛ برای این کار باید مراکز نوآوری، کارخانه های نوآوری و پارک های علم و فناوری بخش خصوصی، نیازهای رشد این بذرهای خلاقانه را تامین کنند.
وی افزود: نسل جدید پارک های فناوری به این سمت می رود که همه خدمات خود را بدون محدودیت به تمامی استارتاپ های شهر ارایه می دهد؛ پارک های علم و فناوری در داخل شهرهای خلاق، یک منطقه نوآوری ایجاد می کند و استارتاپ ها از خانه نیز می تواند در این محدوده خدمت دریافت کند. ستاری فرهنگ غنی و میراث فرهنگی اصفهان را دستمایه ای برای رشد استارتاپ ها و صنایع خلاق و فرهنگی دانست و اظهارداشت: با وجود اینکه مفاهیم دانشگاه و صنعت بومی نشد و این دو پدیده به فرهنگ غنی و صنایع دستی ریشه دار این استان کمکی نکرد، این حوزه همچنان به حیات خود ادامه داد چرا که در تاریخ و فرهنگ این کشور ریشه دارد. حال وقت توجه به صنایع بومی استان است که می تواند به کمک استارتاپ ها و صنایع خلاق جهانی شود.
رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: هم اکنون مفاهیم نوآورانه و استارتاپی توسط جوانان خلاق و تحصیل کرده راه را برای تحول جدی حوزه کسب و کار هموار کرده است. خوشبختانه در سال های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در دانش بنیان شدن اقتصاد کشور رخ داده است؛ باید تمرکز روی این موضوع باشد که با فراهم کردن محیط مساعد کسب و کار در کوتاه مدت میزبان کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی هزار میلیاردی باشیم.

نسل تازه کارآفرینان؛ یادگاری ماندگار در زیست بوم کارآفرینی

ستاری ادامه داد: اکنون از حوزه های گوناگون فناوری های پیشرفته گرفته تا کسب و کارهای خدماتی، فعالان استارتاپی و شرکت های دانش بنیانی داریم که دودکش ندارند، آلاینده نیستند و در یک اتاق چند متری محصولات یا خدمات خود را به کشور ارایه می دهند. ضمن اینکه خلق ثروت ویژگی برجسته این کسب و کارها است، نسل تازه ای از کارآفرینان پرورش یافته که تاثیرات مثبتش به عنوان یادگاری ماندگار در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور باقی می ماند.
رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان عزم جدی جامعه برای پهن کردن فرش سیستم کارآفرینی زیر پای دانش بنیانی ها و استارتاپی ها را یک ضرورت و نیازمند فرهنگسازی دانست و گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی باید موفقیت و پیشرفت را در سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوآور ببینند تا زمانی که بخش خصوصی به طور کامل پای کار بیاید؛ برای کمک به روند رشد این کسب و کارها صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حامی این کسب و کارها است.

زمینه رشد و رونق کسب و کارهای نوآورانه باید مهیا شود

معاون علمی فناوری رییس جمهور به ظرفیت ایران برای حضور کسب‌وکارهای  استارتاپی و دانش بنیان ایرانی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: ایران با رتبه شانزدهم جهانی جزو بزرگترین استفاده کنندگان اینترنت دنیا است در حالی  که گستره نفوذ زبان فارسی در اینترنت رتبه نهم را دارد. این ظرفیت بالقوه تنها در صورتی به خلق ثروت منجر می شود که زمینه ها برای رشد و رونق کسب و کارهای نوآورانه مهیا باشد.به گفته ستاری، خلق نوآوری کار بخش خصوصی است و ساختار دولت ظرفیت و سازگاری لازم بود را برای پویایی و خلاقیت ندارد؛ نوآوری صرفاً از طریق استارت آپ های ایجاد شده به دست جوانان تحصیل کرده از دل یک گاراژ زیر زمین به جامعه تزریق می شود.
مفاهیم شهر خلاق؛ فرصتی مناسب برای ظهور استارتاپ‌ها
وی به تحول جدید با ترویج مفاهیم شهر خلاق و شهر فناور اشاره کرد و گفت: در این شهر خلاق و فناور، مفهوم آموزش تحول می‌یابد و محدود به بازه زمانی خاصی نمی شود بلکه فرآیند یادگیری شهروندان تا لحظه مرگ ادامه دارد؛ این مفهوم تازه فرصتی برای استارتاپ ها و کسب و کارهای خلاق ایجاد می کند تا هرروزه برای شهروندان خدمت جدیدی به ارمغان بیاورد و مفهوم تازه ای به آن ها بیاموزد.ستاری ادامه داد: در این شهر خلاق و نوآور شهروندان هر معضل اجتماعی و فرصتی تازه برای ایجاد یک کسب و کار جدید و خلق ثروت می‌بیند اغلب استارتاپ های موفق از دل همین موضوعات بیرون می‌آید تعداد ایده های نوآورانه برای تبدیل شدن به کسب و کار بی شمار است و صرفا باید محیطی وجود داشته باشد تا این جوانان را به سوی ایجاد و اداره یک کسب و کار نوآورانه رهنمون کند.

راه اندازی استارتاپ؛ بیشترین دلیل بازگشت نخبگان به ایران

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان بیشترین آمار بازگشت نخبگان به ایران مربوط به استارتاپ ها است؛ وقتی یک جوان با درآمد چند هزار دلاری از یک کشور خارجی به ایران باز میگردد و ماندگار می شود که محیط کسب و کار حس اثر گذاری و ماندگاری را در او بارور کند.
ستاری با بیان اینکه زیست بوم استارتاپی ایران جز منحصر به فرد ترین ها در منطقه است عنوان کرد: ایران دوره تناوب خوبی در ماشین سازی است شرکت های خوبی در حوزه ماشین سازی فعال هستند که پیوند آنها با آوری می تواند زمینه رونق کسب و کارهای دانش بنیان را فراهم کند برای تحقق این امر فقط باید اجازه دهیم جوان‌ها روی پای خود بایستند و به استقبال نوآوری هایشان برویم.

پیشرفت کشور به مدد همکاری های مشترک نظامی و فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این سفر در دیدار با آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه مفهوم کارآفرینی و نوآوری در جامعه گسترش یافته است، گفت: پایه اصلی حرکت جدید کشور به سوی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده است.
همچنین ستاری، با حضور در پایگاه چهارم شهید وطن پور اصفهان یکی از قطب های توانمند هوانیروز کشور، شاهد بهره برداری عملیاتی سه پروژه نظامی که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی محقق شده است بود.
نخستین پروژه‌ای که توسط هوانیروز و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به سرانجام رسیده است، تسلیح بالگردهای ۲۱۴ سامانه راکت انداز بود. تا پیش‌ازاین سامانه راکت انداز تنها بر روی هلیکوپترهای کبری سوار می‌شد اما با کمک شرکت دانش‌بنیان داخلی بالگرد ۲۱۴ که یک بالگرد ترابری محسوب می‌شود به این سامانه مجهز شده و از توان رزمی و هدایت برخوردار شده است.پروژه دیگری که توسط این پایگاه هوانیروز به سرانجام رسیده است، نصب موشک‌انداز هواپایه شفق روی بالگردهای کبری است. این موشک‌انداز که تا پیش‌ازاین به‌صورت زمین پایه بود، اکنون با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه هوایی با موفقیت اجرا شده است. با اجرای این پروژه توانایی بالگردهای کبری به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند برد عملیاتی خود را ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر افزایش دهد.
سامانه امنیتی کنترل موانع و دید در شب سومین پروژه‌ای است که با همکاری چند شرکت دانش‌بنیان و هوانیروز آخرین مراحل اجرایی سازی را پشت سر گذاشت و به مرحله عملیاتی رسید. با این فناوری توانایی بالگردها برای عبور از موانع و مشاهده مواضع در هنگام شب به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
ستاری از دستاوردهای فوق العاده هوانیروز در ارتقای بنیه دفاعی کشور در شرایط تحریم ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری بخش های نظامی و دانش بنیان الگوی مناسبی برای دیگر مجموعه ها و زمینه های پیشرفت در این حوزه به مدد همکاری های مشترک نظامی و فناوری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.