چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دیپلماسی توییتری آمریکا و فلسطین وقتی پای میز مذاکره نمی‌آیند
دیپلماسی توییتری آمریکا و فلسطین وقتی پای میز مذاکره نمی‌آیند

دیپلماسی توییتری آمریکا و فلسطین وقتی پای میز مذاکره نمی‌آیند

بیش از یک سال است که مقامات فلسطینی برای دیدار یا گفت‌وگو با نمایندگان دونالد ترامپ موافقت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد نماینده ویژه ترامپ برای مذاکرات بین‌المللی راه جدیدی برای ایجاد این کانال ارتباطی اتخاذ کرده و برای این کار از توییتر استفاده می‌کند.

عباس و گرینبلات

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی دیپلماسی توییتری اخیر آمریکا در خصوص فلسطین را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکرات بین‌المللی در هفته‌های اخیر انتقادات و درخواست‌های خود از رهبران فلسطینی را در توئیتر مطرح کرده است.

او اوایل هفته جاری در توئیتر نوشت: چه کسی می‌گوید آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین در حال گفت‌وگو نیستند؟ تنها تفاوتش این است که ما به طور علنی از طریق توئیتر گفت‌وگو می‌کنیم، به این ترتیب مردم می‌توانند موضع هر یک از طرف‌ها را دریابند. شفافیت برای همه بهتر است.

از دسامبر ۲۰۱۷ و همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، رهبران و مذاکره‌کنندگان فلسطینی تمام اقدامات دیپلماتیک آمریکا را پس زده‌اند.

با این حال آمریکا می‌گوید در حال پیش بردن طرح “معامله قرن” برای حل و فصل درگیری چند ۱۰ ساله میان فلسطین و اسرائیل است. در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره مطرح شدن این طرح صلح نامحتمل به دنبال انتخابات سراسری اسرائیل که نهم آوریل برگزار می‌شود، مطرح شده است. با این حال هنوز هیچ اعلام رسمی‌ای در این باره صورت نگرفته است.

گرینبلات هرگونه گمانه‌زنی درباره جزئیات این طرح را به سرعت تکذیب کرده و همین تکذیب بود که دور تازه دیپلماسی توییتری را به راه انداخت.

باراک روید، روزنامه‌نگار اسرائیلی در توئیتر گزارش کرد که جزئیاتی درباره این توافق صلح در دست دارد اما گرینبلات فوراً در واکنش به این اظهارات در توئیتر نوشت: ضمن احترام به باراک روید، گزارش او صحیح نیست. گمانه‌زنی درباره محتوای این برنامه کارساز نیست. فعلاً افراد بسیار اندکی روی کره زمین هستند که از مفاد این طرح آگاهند.

چند روز بعد در حالی که بحث‌های توییتری همچنان درباره جزئیات این طرح ادامه داشت، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین توییت کرد: چنین افشاگری‌هایی در زمینه توافق صلح از سوی مقامات اسرائیل باورپذیر نیست، به ویژه در شرایطی که در لفاظی‌های پیش از انتخابات به سر می‌بریم. به هر صورت این مساله به شدت از سوی دولت گرینبلات تکذیب شد. این بیانات تخیلی و برای منحرف کردن اذهان عمومی هستند. دولت آمریکا بی‌اعتبار است.

بیان عبارت “بی‌اعتبار” از سوی این مقام فلسطینی واکنش گرینبلات را در پی داشت. او در پاسخ به این توییت نوشت: ممکن است سیاست‌ها و تصمیمات ما را دوست نداشته باشید اما اینکه ما “بی‌اعتبار” هستیم حقیقت ندارد. رئیس جمهوری آمریکا به اظهاراتش مانند به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس پایبند بوده است.

از زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس در مه ۲۰۱۸ دولت آمریکا با توقف امدادرسانی و تأمین مالی فلسطین بیش از پیش از فلسطین فاصله گرفته است.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه اظهار کرد، توقف این کمک‌ها برای همه تأثیراتی منفی خواهد داشت و بی‌ثباتی را افزایش می‌دهد.

گرینبلات به این اظهارات هم واکنش نشان داد و بار دیگر در توئیتر اظهارات سخنگوی محمود عباس را “ریاکارانه” خواند.

توییت گرینبلات این بار با توییت‌های دیگری درباره دلایل آمریکا برای قطع تقریباً تمام کمک‌های خود به فلسطین همراه بود و در ادامه نوشت: آقای ابو ردینه، زمان آن رسیده که جدی صحبت کنیم، چه درباره صلح و چه درباره کمک به فلسطینیان. پیام‌ها و روش‌های قدیمی دیگر جواب نمی‌دهند، نه درباره آمریکا و نه در برخورد با بسیاری از کشورهای دیگر.

حنان عشراوی، یکی دیگر از رهبران برجسته فلسطینی که به شدت منتقد آمریکا است، از بیانات این مشاور آمریکایی انتقاد کرد و در توئیتر نوشت: دیپلماسی یا سیاست توییتری پیروزی مغزهای بسته، ذهن‌های ضعیف و افرادی است که قدرت تمرکز اندکی دارند و مانع تعاملات تحلیلی و انتقادی صادقانه و قابل درک و دقیق می‌شود. ما شاهد پیامدهای نامطلوب جهانی آن هستیم.

او در توییت دیگری اظهار کرد: لذتی که سریعاً پس از یک توییت (به نویسنده آن) دست می‌دهد هرگز نمی‌تواند جایگزین حضور جدی در روند جستجو برای یافتن راهکاری واقعی شود. آنان که فکر می‌کنند از طریق توئیتر در حال انتقال اطلاعات، یافتن راهکارهای سیاسی یا موضع‌گیری در مذاکرات هستند، تنها در فریب دادن خود “شرکت دارند”.

گرینبلات در واکنش به این توییت‌ها نوشت: خانم دکتر عشراوی، من همواره از مذاکره با فلسطینیان و تشکیلات خودگردان استقبال می‌کنم. من در واقع طی ۱۴ ماه گذشته با فلسطینیان زیادی دیدار کرده‌ام و به این دیدارها ادامه می‌دهم. خوشحال می‌شوم هز زمانی که بخواهید با شما، صائب (عریقات) و همه همکارانتان در کاخ سفید دیدار کنم تا رودررو با هم صحبت کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.