صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / تغییر نژاد دام‌، راهکاری برای کاهش فشار بر مراتع خراسان شمالی

تغییر نژاد دام‌، راهکاری برای کاهش فشار بر مراتع خراسان شمالی

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تغییر نژاد در دام‌های استان از راهکارهای زود بازده برای کاهش فشار بر مراتع این استان است.

گوسفند

اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که دام‌های موجود در این استان دو برابر ظرفیت مراتع است، افزود: خراسان شمالی دارای بیش از دو میلیون رأس دام است که از این تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار رأس مجاز هستند.

وی با بیان این‌که بیشتر دام‌های غیرمجاز متعلق به روستاییان است، ادامه داد: تعداد سامان عرفی موجود در این استان ۹۰۰ فقره است که دام‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که یکی از را هکارهای اصلی برای کاهش فشار دام بر مراتع ایجاد دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی است اما انجام این کار نیاز به صرف زیادی دارد و بهترین راهکار برای کوتاه مدت چه چیزی است، اظهار کرد: یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توان در کوتاه مدت پاسخ گرفت، تغییر نژاد دام در این استان است.

وی با بیان این‌که بیشتر نژاد دام‌هایی که در این استان پرورش می‌یابند، سنتی است، تصریح کرد: می‌توان نژادهایی را پرورش داد که هم نیاز به تغذیه کمتری داشته باشند و از سوی دیگر میزان تولید در آنها نیز نسبت به دام‌های موجود بیشتر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر به هیچ عنوان به دنبال و راضی به حذف دام نیستیم اما با اجرای طرح‌های مرتع داری می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم نباید یک مرتعدار، دامدار نیز باشد بلکه یک مرتع‌دار می‌تواند فعالیت‌های مرتعداری را انجام دهد که در این صورت ضرورتی برای وی وجود ندارد تا دام غیرمجاز نگهداری کند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: تاکنون ۲۲۰ طرح مرتعداری در این استان تهیه شده که از این تعداد ۱۰۲ طرح آماده شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.