صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / آبیار: برای نگاه به رادیکالیسم دینی محافظه کارانه عمل نکردم
آبیار: برای نگاه به رادیکالیسم دینی محافظه کارانه عمل نکردم

جشنواره فیلم فجر؛

آبیار: برای نگاه به رادیکالیسم دینی محافظه کارانه عمل نکردم

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» از آثار حاضر در جشنواره فجر، ماجرای رادیکالیسم دینی را محور روایی داستان خود برشمرد و گفت که برای ساخت این اثر محافظه کارانه عمل نکردم.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با حضور بازیگران این اثر همچون هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی و پدرام شریفی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
آبیار در این نشست با بیان اینکه سال ها درگیر موضوع این فیلم بودم، گفت: روایت «شبی که ماه کامل شد» برایم جذاب بود و آن را دنبال کرده بودم.
وی افزود: سال گذشته از سوی اصغر اصفهانی پیشنهاد ساخت این فیلم داده شد که به دلیل نگاه زنانه ای که داشت، ایده را به سر انجام رساندم زیرا در فیلم هایی که می سازم شخصیت زن داستان برایم اهمیت دارد.
وی به طولانی بودن زمان نمایش اثر(بیش از ۱۲۰ دقیقه) اشاره کرد وادامه داد که نمی توانیم سیر تحول شخصیت را در مدت زمان محدود ۹۰ دقیقه به نمایش بگذاریم و برای ایجاد حس مشترک تماشاگر با موقعیت و ساخت فیلمی تاریخی، نیاز به زمان کافی داریم.
آبیار با یادآوری اینکه موضوع فیلم شبی که ماه کامل شد دستگیری ریگی و دار و دسته اش نبود، افزود:از زاویه نگاه زنی عاشق با نام
«فائزه» به ماجرای رادیکالیسم دینی نگاه کردم تا قربانی شدن عشق و انسان در این نوع تفکر را به تصویر بکشم.
کارگردان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» با بیان اینکه انتخاب این موضوع در قصه شبی که ماه کامل شد پر از ریسک بود، تاکید کرد که محافظه کارانه عمل نکردم و با واقعیت موضوع روبه رو شدم.
وی افزود: بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر شاهد نگاه رادیکالیسم دینی در منطقه خودمان هستیم، چطور می توانیم این موضوع را نادیده بگیریم در حالی که این نگرش در حال نابودی وجود انسانی است.
آبیار با بیان اینکه این موضوع میهنی و درون کشوری بود، تصریح کرد: شبی که ماه کامل شد را به خاطر مردم سیستان و بلوچستان ساختم، برای رنجی که از موضوع های اینچنینی می برند تا کمکی به آنها کرده باشم.
وی درباره استفاده از جزئیات در فیلم گفت: به هر چیزی به اندازه نیاز پرداختیم تا به عاشقانه داستان و روایت زنانه آن لطمه ای وارد نشود.
کارگردان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» همچنین با یادآوری اینکه فیلمسازی کار بسیار سختی است، تاکید کرد: زمان پخش فیلم دلم نمی آید کسی لحظه ای به تلفن همراه خود نگاه کند زیرا برای تمامی لحظات اثر سختی هایی بسیاری متحمل شده ایم.
آبیار همچنین با تاکید بر اینکه از کلمه ارزشی برای فیلم ها استفاده نکنیم، تصریح کرد: معیاری برای توضیح و معنای کلمه ارزشی وجود ندارد و بهتر است استفاده از آن را کنار بگذاریم.
وی با بیان اینکه تنها یک صحنه از تصاویر آرشیوی استفاده شده و تمامی صحنه های دیگر و عملیات ها بازسازی شد، یادآورشد: برای جمع آوری اطلاعات از تمام سایت های اینترنتی و حتی شبکه های خبری فرا مرزی از جمله بلوچ نیوز و العربیه استفاده کردیم و از مردم بلوچ نیز برای تکمیل آن بهره بردیم.
آبیار افزود: به دنبال تجربه گرایی هستم و اجازه نمی دهم که موانع جلوی من را سد کنند.

** طایفه ریگی مردمان با اصالت و شریفی هستند
کارگردان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» همچنین با یادآوری اینکه مردم را باید از این نوع تفکر جدا کرد، گفت: کمتر از ۸ درصد مردم دارای نگرش رادیکال در سیستان و بلوچستان هستند و دوست دارند از عبدالمالک و خانواده جدا شناخته شوند.
وی با بیان اینکه طایفه ریگی خاندانی بزرگ و قدیمی و با اصالت محسوب می شوند که دارای پیشینه مبارزه با استعمار هم هستند، تاکید کرد: بهتر است به جای استفاده از ریگی از نام عبدالمالک استفاده کنیم.
آبیار همچنین درخصوص کم بودن تصویر نیروهای ایرانی در فیلم با تاکید بر عاشقانه بودن روایت فیلم هم گفت: گروه عبدالمالک ۴۵۰ عملیات موفق داشته است که نمی توان نادیده گرفت.
محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد نیز با تقدیر از مردم بلوچ برای همراهی در ساخت این اثر گفت: ما در استانی غیر از تهران فعالیت داشتیم که تجهیزات بسیار اندک بود.
وی به فیلمبرداری در پاکستان و بنگلادش اشاره کرد و افزود: ما به جاهایی رفتیم که خطرات امنیتی داشت و تنها توانستیم از نیروهای بومی کمک بگیریم، زیرا همراهی دولت پاکستان را نداشتیم و حتی در زمان انتخابات از ما خواستند تا کشور را ترک کنیم.
قاسمی همچنین درخصوص بودجه این فیلم نیز تصریح کرد: ۱۰۰ درصد هزینه ها از بخش خصوصی تامین شده است که گله مندی هایی نیز وجود دارد که بیان آن در جشن سینما جایز نیست.
وی درباره خانواده منصوری که روایت فیلم بر اساس زندگی دختر این خانواده است، تاکید کرد: ما با این خانواده در ارتباط هستیم و هیچ شکایتی وجود ندارد.
هوتن شکیبا بازیگر فیلم شبی که ماه کامل شد هم درباره دریافت سیمرغ بلورین گفت: اگر بگویم فکر می کنم حقم نیست، دروغ گفته ام اما زیاد به آن فکر نمی کنم تا اگر دریافت نکردم ناراحت نشوم زیرا سخنانی وجود دارد که به نقش منفی با این شمایل سیمرغ داده نمی شود.
شبنم مقدمی دیگر بازیگر این اثر سینمایی نیز با بیان اینکه این نخستین بار بود که بعد از تولید فیلم به تماشای آن می نشینم افزود: تصویری که بر پرده دیدم برای خودم نیز عجیب بود و من را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
جشنواره فیلم فجر تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.
شبد**فراهنگ**۷۵۶۱**۱۹۵۳**

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.