صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / ۵۰ میلیون تومان برای مرمت آثار باغ موزه نگارستان اهدا شد
۵۰ میلیون تومان برای مرمت آثار باغ موزه نگارستان اهدا شد

۵۰ میلیون تومان برای مرمت آثار باغ موزه نگارستان اهدا شد

نادره حاجیان خیر نیک اندیش در سال 97، مبلغ 50 میلیون تومان به منظور شروع پروژه مرمت آثار هنری استاد فتح الله عباد به دانشگاه تهران اهدا کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز از دانشگاه تهران، آثار استاد فتح الله عباد شامل ۱۱۴ تابلو نقاشی، مجسمه و حجم، پارچه بوم، بوم خالی رنگ نشده و تکه های تابلوهای آسیب دیده است که بعد از فوت وی، توسط خواهر مرحومه بانو شریف عباد به دانشگاه تهران اهدا شد و در حال حاضر در مخزن باغ نگارستان نگهداری می شود. همچنین بالغ بر۳۰ تابلو نقاشی از آثار استاد به ارزش ۱ میلیارد تومان به پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران اهدا شده است.
استاد فتح الله عباد (۱۳۶۰-۱۲۸۰) از شاگردان استاد کمال الملک بود. او که از همان ابتدای جوانی تحت تأثیر هنر پدر خود رضی ملقب به صنیع همایون، از صنعتگران بنام دربار یکی از آخرین شاهان قاجار بود و در نقش زدن برقلمدان مهارت بسزایی داشت، شیفته هنر و نقش می‌شود و استعداد سرشار او را به محضر درس استاد کمال الملک هدایت کرد و پس از چندی یکی از شاگران برجسته مدرسه می‌شود، به طوری که بین سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ در سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی به سمت معلمی در مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک بتدریس مشغول می شود.
استاد عباد در سال ۱۳۰۵ برای مطالعه و کسب دانش و پرورش هنری عازم اروپا می‌شود ، قریب ۱۵ سال در فرانسه اقامت می‌گزیند و به تحقیق و تحصیل می پردازد، در طول این مدت موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زیبا شناسی و هنری می‌شود. وی در طول اقامت در فرانسه به مطالعه دقیق آثار نقاشان دوران مختلف اروپا همت می‌گمارد. چنانچه از آثار وتابلو های بجا مانده از ایشان توانایی، تبحر و شناسائی روش‌ها بخوبی مشهود می‌باشد. استاد در اواخر سال ۱۳۱۵ به ایران بازگشت و پس از اینکه مدارک تحصیلی او مورد تأئید شورای دانشگاه آن زمان واقع می شود ، به عنوان دانشیار باستان شناسی در دانشگاه مشغول تدریس می‌شود.
سالهای خدمت استاد تاسال ۱۳۴۴ در دانشگاه ادامه می‌یابد؛ ولی به جهت ضایع شدن حق و حقوق وی در مورد احراز مقام استادی؛ تقاضای بازنشستگی می کند که با موافقت دانشگاه در آبان ماه سال ۱۳۴۴ درسن ۶۲ سالگی بازنشسته می‌شود.
واگذاری این آثار هنری به دانشگاه دو هدف را دنبال می‌کرد: هدف اول: دانشگاه را جای مناسبی برای حفظ و نگهداری از ارزش‌های هنری و ملی می‌دانست. هدف دوّم: مورد استفاده و مطالعه دانشجویان و علاقه مندان هنردوست قرار گیرد.
**۹۴۹۱**۱۶۰۱**

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.