صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پروتکل عضویت مقدونیه در ناتو امضا می‌شود
پروتکل عضویت مقدونیه در ناتو امضا می‌شود

پروتکل عضویت مقدونیه در ناتو امضا می‌شود

مقدونیه روز چهارشنبه پروتکل عضویت در ناتو را تحت نام جدید خود امضا می‌کند.

استولتنبرگ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پیامی در توئیتر اعلام کرد: در ششم فوریه ما تاریخ را خواهیم نوشت؛ متحدان ناتو پروتکل عضویت جمهوری “مقدونیه شمالی” را به همراه وزیر خارجه این کشور امضا خواهند کرد.

در طول سه دهه گذشته یونان راه عضویت مقدونیه در ناتو را به دلیل اختلافات اسمی مسدود کرده بود اما اکنون با حل شدن این اختلافات راه برای عضویت این کشور در ناتو هموار شده است.

مقدونیه انتظار دارد که یونان اولین عضو ناتو باشد که پروتکل عضویت را تصویب کند. قرار است پروتکل عضویت در پارلمان یونان در روز پنجشنبه و یا حداکثر تا ۱۱ فوریه تصویب شود. تمام ۲۹ عضو ائتلاف باید عضویت مقدونیه به عنوان سی‌امین عضو ناتو را در پارلمان خود تصویب کنند. انتظار می‌رود این روند در طول سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ تکمیل شود.

با تصویب توافقنامه امضا شده بین دولت‌های مقدونیه و یونان موسوم به «پرسپا» در پارلمان یونان علاوه بر حل شدن مسأله لاینحل ۲۸ ساله٬ دروازه ورود مقدونیه به اتحادیه اروپا و ناتو باز شده است.

موضوع مورد مناقشه بین دو کشور در حوزه بالکان با کسب استقلال مقدونیه از یوگسلاوی سابق از سال ۱۹۹۱ آغاز و سرانجام در ۱۷ ژوئن گذشته با تلاش نخست وزیران دو کشور و با تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی به سرانجام رسید.

پیش‌تر این توافقنامه در پارلمان مقدونیه به تصویب رسیده بود.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.