صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / ضرورت حمایت از واحدهای فناور با افزایش بودجه بخش پژوهش
ضرورت حمایت از واحدهای فناور با افزایش بودجه بخش پژوهش

ضرورت حمایت از واحدهای فناور با افزایش بودجه بخش پژوهش

امسال با کمک و تلاش سازمان برنامه و بودجه میزان بودجه بخش پژوهش و فناوری سال آینده افزایش یافت. افزایش بودجه ای که ضرورت دارد صرف حمایت و ارایه خدمات به واحدهای فناور شود.

امسال با کمک و تلاش سازمان برنامه و بودجه میزان بودجه بخش پژوهش و فناوری سال آینده افزایش یافت. افزایش بودجه ای که ضرورت دارد صرف حمایت و ارایه خدمات به واحدهای فناور شود. چهار قدم اصلی برای بودجه مبتنی بر عملکرد، شامل تنظیم بودجه مبتنی بر عملکرد، اجرای عملیاتی بودجه، دریافت اطلاعات به صورت دوره‌ای و ثبت آنها در سامانه نرم‌افزاری مرکزی و نظارت بر بودجه در قالب بودجه تفضیلی پارک‌های علم و فناوری است.
از اینرو سیاست‌های کلان تنظیم این بودجه شامل کنترل هزینه‌های مستمر پرسنلی و غیر پرسنلی، اهتمام جدی به هزینه برنامه توسعه فناوری، اجتناب از انتقال بودجه جاری به اعتبارات احداث عمرانی و شفاف‌سازی و ثبت صحیح هزینه‌های برنامه‌ها و گزارش‌دهی به واحدهای فناور و تایید هزینه‌ها توسط مدیریت ذیربط شده است. قابلیت تولید گزارش های اعلام شده بر اساس دریافت درخواست از نرم‌افزار واسط، قابلیت مدیریت تصویب و تخصیص اعتبارات به واحدهای سازمانی و فناور به تفکیک فعالیت‌ها، قابلیت ثبت تایید مسئول ذیربط برای هزینه‌های هر ریزبرنامه و قابلیت گزارش‌دهی برخط به مسئولان و دارندگان گرنت نیز از قابلیت‌های سامانه مالی پارک‌های علم و فناوری به شمار می‌رود.

دو جهت گیری گرنت فناوری
در بحث گرنت فناوری دو جهت‌گیری وجود دارد؛ نخست بحث افزایش بودجه که مشمول پارک‌های علم و فناوری می‌شود و دوم بحث گرنت فناوری برای حوزه فناوری و نوآوری در مراکز پژوهشی که کار بسیار بزرگی بوده و با کمک سازمان برنامه و بودجه کشور میزان آن ذیل ردیف معاونت پژوهش و فناوری از ۶۰۰ میلیون تومان در سال جاری به بیست میلیارد و هفتصد میلیون تومان در سال آینده افزایش پیدا کرده است. فعال کردن این گرنت به این شکل است که این عدد به اضافه معادل این عدد از مراکز دانشگاهی و پژوهشی که در برنامه شرکت دارند، به اضافه پارک علم و فناوری آن منطقه یعنی سه تا ۲۰ میلیارد تومان فراهم می‌شود. امید است این عدد با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی دو برابر شده و صرف امر تجاری‌سازی فعالیت‌های مراکز پژوهشی شود.

تعاملات جدید صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم
یکی از بحث‌هایی که در صندوق شکوفایی و نوآوری دنبال می‌شود، بحث تعامل با اکوسیستم نوآوری است که در بحث تعامل سه مجموعه پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری و وزارت علوم و مجموعه مراکز دانشگاهی و پژوهشی در ارتباط نزدیک هستند. از پارک فناوری پردیس، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان و پارک علم و فناوری تبریز درخواست شد تا طی جلساتی مدل همکاری پارک‌های علم و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی را ارایه کنند.
تشکیل یک کارگروه برای طراحی مدل همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری، نظرسنجی از تمامی پارک‌ها و مراکز رشد در خصوص همکاری و پاسخ‌گویی ۱۴ پارک علم و فناوری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه است. ایجاد شرایطی برای حمایت از شرکت‌های فناور غیر دانش‌بنیان، ایفای نقش کارگزاری صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی نیز از مهم‌ترین نکات مطرح‌شده است.

همچنین مطالعه کنید:

۴۰۰ هزار پرونده مالیاتی دانه‌درشت‌ها هنوز باز است

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصاد و امور دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.