صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / صدای ایرانیان به زودی در فضا طنین‌انداز می‌شود
صدای ایرانیان به زودی در فضا طنین‌انداز می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

صدای ایرانیان به زودی در فضا طنین‌انداز می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بزودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت، گفت: ماهواره‌ دوستی دانشگاه شریف با دقت به طور متوسط ۱۰ متر پرتاب می شود.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی اظهار داشت: به زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت و انشالله در هفته های آینده پیام صلح و دوستی ایران و در فضا طنین انداز خواهد شد. وی گفت: ماهواره‌ دوستی دانشگاه شریف با دقت به طور متوسط ۱۰ متر پرتاب می شود.به گفته جهرمی، ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت نیز طبق وعده باید تا شهریور ۹۸ تحویل داده شود و در دستورکار پرتاب قرار بگیرد.

جهرمی با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی مردم می‌پرسند، فناوری فضایی به چه کار می‌آید و این فناوری پرهزینه چه کاربردی برای مردم دارد، گفت: درباره هزینه‌های ماهواره‌ها قبلا اعلام کردیم که هزینه ۱۰ ساله ساخت پیام ۱.۲ میلیون یورو بود که ماهواره دوستی هزینه کمتری خواهد داشت و ماهواره ظفر نیز در همین حدود هزینه خواهد برد.وی ادامه داد: برای ساخت زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز هزینه کرده‌ایم که البته از هزینه‌های وزارت ارتباطات بوده و جزو هزینه‌های کلان کشور نبوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد، اما اصل هزینه فکر و مغز دانشمندان فضایی کشور است. آنها روی کالای وارداتی، تعرفه گمرکی بیشتر نگذاشتند تا کالای داخلی تولید کنند، بلکه از ماحصل فناوری که نمونه داخلی نداشته،  قرار است کشور را بهره‌مند کنند.وی با ذکر مثال‌هایی از کاربردهای فناوری فضایی گفت: چند سال باید در این کشور گوجه کاشته شود، دور ریخته شود، کشاورز ضرر کند، منابع آب و خاک هدر رود و سال بعد با دیدن تجربه پارسال دیگر کسی گوجه نکارد و در نتیجه کمبود گوجه در بازار مجبور به واردات شویم و مردم و کشور ضرر کنند. در حالی که با فناوری فضایی در لحظه می‌توانیم ببینیم چه میزان از یک محصول در یک منطقه کاشته شده و این برای کشوری که شغل بسیاری از مردم آن کشاورزی است، حیاتی است.

جهرمی ادامه داد: حتی اگر بتوانیم با آن خشخاش پیدا کنیم، بد است؟ چرا اجازه دهیم تولید شود، توزیع شود و سپس برای آن شهید دهیم تا جلوی آن را بگیریم، در حالی که می‌توانیم جلوی تولید را بگیریم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مثال دیگری اضافه کرد: در مناطقی که نورچشمی‌ها بر خلاف قانون، ویلا ساخته‌اند، می‌توان سابقه ۴۰ ساله آن منطقه را با فناوری جدید بررسی کرد که چه بوده و الان چه شده و چقدر تغییر کاربری شده است.به گفته وی پلیس مشتری پروپاقرص دانش فضایی شده و درخواست استفاده از این خدمات را دارد.جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره واکنش‌ها به فعالیت‌های فضایی ایران گفت: دروغ می‌گویند که اهداف ماهواره‌های ایران موشکی است، زیرا دو مرجع بین‌المللی پس از بررسی گزارش داده‌اند که اهداف فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.