دکتر علی فتاحی با اشاره به میزان تخلفات و شکایات پزشکی طی سالهای اخیر، گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶۰۰ شاکی از پزشکان داشتیم که این شاکیان به دادسراهای سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۲ درصدی شکایات از پزشکان را نسبت به سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم.وی با بیان اینکه البته این میزان رشد معقول است، افزود: چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بودهایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد، بلکه یک نُرم معقول هر ساله را داشتهایم.
کدام پزشکان بیشترین شاکی را داشتهاند؟
فتاحی درباره بیشترین رشتههای پزشکی مورد شکایت نیز گفت: طبیعتاً بیشترین شکایات از رشتههایی انجام میشود که تعداد جمعیت بیشتری داشته و اقدامات درمانی بیشتری انجام میدهند یا اینکه اقداماتشان عمدتاً در زمینه اقدامات اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و دندانپزشکان انجام شده که به لحاظ جمعیت حدود ۶۰ درصد از جامعه پزشکی را تشکیل میدهند و طبیعی است که شکایت از آنها بیشتر باشد.
وی ادامه داد: در بخش بستری نیز بیشترین میزان شکایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. زیرا بیشترین اقدامات جراحی و بستری که انجام میشود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام میدهند و با رشتههایی که در شرایط الکتیو بیمار را جراحی میکنند، کاملاً متفاوت هستند. بنابراین نباید این طور قضاوت کنیم که از آنجایی که این گروهها بیشترین میزان شکایت را داشتهاند، پس بیشترین میزان تخلف را هم انجام میدهند، بلکه بیشترین شکایات به دلیل بالا بودن جمعیت و زیاد بودن اقدامات درمانی و اورژانسشان مربوط به این گروههاست.
وضعیت تخلفات تعرفهای پزشکان
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه درباره میزان تخلفات و شکایات تعرفهای نیز اظهار کرد: در حوزه تخلفات تعرفهای رشد زیادی را نسبت به سال گذشته نداشتهایم. حتی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش رشد شکایات تعرفهای را هم خصوصاً در بخش بیمارستانی شاهد بودیم.
انجام سالانه ۱.۵ میلیون بستری در تهران
فتاحی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ کل شکایات تعرفهای ثبت شده در سامانه ۱۹۰ و در حوزه بستری در استان تهران ۲۸۸ شکایت بوده است، گفت: این در حالیست که در تهران سالانه بیش از ۱.۵ میلیون بستری داریم و فقط ۲۸۸ مورد شکایات تعرفهای در حوزه بستری تهران داشتهایم. البته باید توجه کرد که ۹۵ درصد این شکایات نیز به شکایات بیمارستانی بازمیگردد؛ یعنی بیمار از خدمتی که در بیمارستان دریافت کرده و از پولی که بابت آن پرداخته است، شکایت داشته است. همچنین در اغلب موارد و بیش از ۹۰ درصد موارد بیمارستان تبرئه شده و در پنج درصد منجر به محکومیت پزشک شده است.
وی با بیان اینکه حدود پنج درصد از کل شکایات استان تهران را در سال گذشته بحث دریافت خارج از صورتحساب بیمارستانی به خود اختصاص داده است، گفت: بنابراین انصافاً شکایتهایمان بویژه در زمینه دریافت خارج از صورتحساب بیمارستانی بسیار اندک شده است. بهطور کلی هم میزان شکایات در زمینه دریافت خارج از صورتحساب بیمارستانی در شهرستانها بسیار کم بوده و در تهران هم پنج درصد کل شکایات بوده است.