صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سه چهارم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فضایی مربوط به پرتابگرها است
سه چهارم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فضایی مربوط به پرتابگرها است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سه چهارم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فضایی مربوط به پرتابگرها است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در ۲۰ حوزه گفت: برای توسعه فناوری‌های فضایی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که تا کنون یک چهارم سرمایه گذاری‌ها در بخش ساخت ماهواره و سه چهارم سرمایه‌گذاری در بخش پرتابگرها سرمایه گذاری شده است.

نصرالله جهانگرد

به گزارش کسب و کار نیوز، مهندس جهانگرد در مراسم روز فناوری فضایی با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی تقریباً یک دهه زودتر از فروپاشی جهان دو قطبی رخ داد، افزود: نقش ایران در تقسیمات سیاسی جهان و قدرت در سطح بین‌المللی آن قدر حیاتی بود که آزادسازی ایران در آن زمان و خروج از سیستم نظام دو قطبی آن زمان برای غرب قابل تحمل نبود. از این رو همواره تحت هجوم غرب قرار گرفتیم و در کشورهای غربی تلاش کردند تا ایران همچنان زیر چتر امنیتی آنها قرار گیرد.

وی با اشاره به آغاز جنگ نرم تحریم اقتصادی علیه ایران خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته ما امروز در حوزه تکنولوژی در لبه دفاع از هویت و توانمندی ایران قرار داریم و امیدوارم در حوزه‌های فناوری بتوانیم بخشی از مأموریت‌های ملی خود را به انجام برسانیم.

جهانگرد حوزه‌های فناوری را محصول همه علوم و دانش بشریت دانست و ادامه داد: ایران بعد از پرتاب ماهواره و در مدار قرار دادن آن در تلاش است تا از داده‌های آن در بخش‌های بزرگ‌تر اقتصادی استفاده کند و ما در این مسیر گام برداشته‌ایم، هر چند که با تأخیر بوده است.

وی اضافه کرد: در دوره جدید تمرکز ما بر تغییر به نگاه‌ها نسبت به بهره برداری از فناوری فضایی است که با اقدامات صورت گرفته به مرحله خوبی رسیده‌ایم.

به گفته وی در حال حاضر در توسعه صنایع فضایی یک چهارم سرمایه‌ها در بخش طراحی و ساخت ماهواره و سه چهارم اعتبارات صرف ساخت پرتابگرها می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه داده‌های فضایی در ۲۰ حوزه مختلف کاربرد دارد یادآور شد: آب، راه، حمل و نقل، زلزله، هواشناسی، اپیدمیولوژی، گرد و خاک، پایش منابع آبی، باد و باران از جمله حوزه‌های کاربرد فناوری فضایی است و ما برای کاربرد این فناوری‌ها نیاز به هماهنگی ملی برای بهره برداری از این داده‌ها داریم.

جهانگرد با تاکید بر ضرورت آزادسازی داده‌های فضایی اظهار کرد: این داده‌ها می‌تواند در اختیار بنگاه‌ها و بخش خصوصی قرار گیرد تا این بخش‌ها بتواند در حوزه‌های اقتصادی، دانش افزایی و اشتغالزایی استفاده کنند.

وی آینده جهان را حوزه “موبیلیتی” دانست و ادامه داد: در آینده ارتباطات مردم مبتنی بر موبیلیتی (تحرک و پویایی) است و ارتباطات در آینده در فضاهای ابری متصل به هم برقرار می‌شود و ما با توجه به توسعه صنایع فضایی در کشور می‌توانیم در بخشی از این اقتصاد سهیم باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی کامل و پیگیری‌های سازمان فضایی نسبت به ایجاد پلتفرم‌های فضایی در کشور موفق‌تر عمل شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.