صفحه اصلی / استان ها / کردستان / سرمایه‌گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب کردستان

سرمایه‌گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در بخش آب کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: در چهار دهه انقلاب اسلامی، مبلغ 3500 میلیارد تومان در بخش آب استان سرمایه‌گذاری شده است.

استانها/ آبرسانی

کامران خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به میزان بارندگی سالانه استان در شرایط عادی اقلیمی که معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۳۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به ۴۵۰ میلی متر در سال است.

وی افزود: کردستان جز استان‌های برخوردار از منابع آبی قلمداد می‌شود که تقریباً هفت درصد از منابع آب سطحی کشور و دو درصد از منابع آب زیرزمینی در این استان قرار دارد و ۵۸ درصد پتانسیل سالانه آب‌های سطحی جز حوضه‌های آبریز مرزی و ۴۲ درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان عنوان کرد: همچنین با احتساب ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب‌های ورودی به استان، مجموع پتانسیل آب‌های سطحی تجدید پذیر ۴.۳ میلیارد متر مکعب است و پتانسیل آب‌های زیر زمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه‌ها نیز حدود نیم میلیارد مترمکعب است.

وی اعلام کرد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان و متولی مهار و تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و … در سنوات اخیر با برنامه‌ریزی های خوب صورت گرفته، جز استان‌های پیشرو در مهار و تأمین آب بوده به طوری که هم اکنون در استان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز مطالعاتی هستند.

خرم همچنین گفت: با عنایت های ویژه مقام معظم رهبری و دولت به استان کردستان در مجموع تاکنون بالغ بر ۳,۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان کردستان سرمایه گذاری شده که با تخصیص اعتبار و تکمیل طرح‌های در دست اجرای شرکت در بخش آب، حجم مخزن سدهای بهره برداری شده استان با احتساب سدهای گاوشان، تالوار و شهیدکاظمی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری شهرها و روستاهای استان در افق سال ۱۴۲۵ را تأمین می‌کند و شبکه‌های پایاب در دست اجرای آنها نیز ۵۶ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار خواهند داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.