صفحه اصلی / سرخط خبرها / حجتی: ۸تخلف صید گونه های نایاب دریای عمان به دادگاه معرفی شد
حجتی: ۸تخلف صید گونه های نایاب دریای عمان به دادگاه معرفی شد

وزیر جهاد کشاورزی:

حجتی: ۸تخلف صید گونه های نایاب دریای عمان به دادگاه معرفی شد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 8 مورد تخلف صید گونه های نایاب در سال 97 به دادگاه معرفی شده است، گفت: پس از اعزام گروه بازرسی به منطقه صید در دریای عمان مشخص شد که بخشی از بهره برداران صید، چارچوب ها و مقررات را رعایت نکرده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود حجتی برای پاسخ به سوال فاطمه ذوالقدر و ۳۹ نماینده دیگر در مورد علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلند مدت سازمان شیلات با کشتی های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال گفت: فانوس ماهی ها در دریای عمان به وفور وجود دارند، این ماهی ها برای تولید پودر ماهی صید می شوند، این ماهی نورگریز است که در عمق ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر سطح آب زندگی می کند.
حجتی با بیان اینکه ذخایر این ماهی در دریای عمان چند میلیون تن است که در طول سال تخم ریزی می کند، ادامه داد: حداقل ظرفیت برداشت این نوع ماهی که به ذخایر آسیبب نزند، حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان صیدی که ما امروز در آب های ساحلی تحت عنوان صید سنتی داریم حدود ۷۰۰ هزار تن است، افزود: میزان برداشت فانوس ماهی در سال گذشته، ناچیز و حدود ۱۷ هزار تن بود.
حجتی با یادآوری اینکه میزان پروتئین این ماهی ۷۳ درصد است که ۲ برابر سویا پروتئین دارد، اضافه کرد: به دلیل اینکه صید فانوس ماهی تکنیک خاصی می خواهد صید این نوع ماهی در سال ۱۳۸۷ به کمترین میزان رسید.
وی با بیان اینکه از سال ۸۷ آرام آرام صید این ماهی افزایش یافته است، ادامه داد: باید روشی را اعمال کنیم که صید این گونه ماهی که فوق العاده اهمیت دارد در تعارض با منافع صیادان بومی و محلی نباشد
وزیر جهاد کشاورزی با خاطر نشان کردن اینکه اگر دستورالعمل ها و نظارت ها به خوبی رعایت و کنترل شود قطعا هیچ تعارضی نباید رخ دهد، گفت: گروه بازرسی به منطقه صید اعزام کردیم که پس از بررسی اعلام کردند متاسفانه بخشی از بهره برداران صید، چارچوب ها و مقررات را رعایت نکرده اند.
وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات، یک تعلیق دو ماهه ای را در آن منطقه داشتیم، دستورالعمل ها را اصلاح و اقداماتی را انجام دادیم.
حجتی با بیان اینکه اگر گونه نایاب را صید کرده باشند تخلف است، افزود: حداقل در طول سال ۹۷، هشت مورد تخلف به دادگاه معرفی شده، تمهیداتی نیز برای برخورد با این موضوع در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: با دادستان استان هرمزگان هماهنگی هایی انجام شده تا واحد ویژه ای برای برخورد با تخلفات احتمالی در صید ماهی در آن بخش ایجاد شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر صیادان محلی علاقمند به صید فانوس ماهی باشند مشکلی وجود ندارد و برای آن ها مجوز صادر می شود.
وی تصریح کرد: مشکلاتی درباره محدودیت ناظران شیلات وجود داشت که با بازنگری در دستورالعمل ها از بین رفت تا اشراف اطلاعاتی بیشتر شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، در ماه های گذشته، موضوع برداشت بی‌رویه شناورهای چینی از ذخایر دریای جنوب کشور مطرح شده است که توسط مسوولان سازمان شیلات تکذیب شد.
به گفته «شاپور کاکولکی» معاون سازمان شیلات ایران در این باره گفته بود: هیچ شناور خارجی حق ورود به آب های ایران را ندارد و این موضوع تخلف محسوب می شود و تمام مراحل ثبت شناور و تغییر پرچم بر عهده سازمان بنادر کشور است.
به گفته وی بکارگیری خدمه خارجی موضوع دیگری است که در سایر موارد نیز دیده می‌شود، مانند هواپیما که ممکن است خلبان آن خارجی باشد و حتی مواردی داریم که شناورهای ایرانی ناخدای خارجی دارند.
وی افزوده بود: یک فرد چینی در ایران شرکتی ثبت کرده و قرار است ۸۰ فروند شناور چینی را برای صیادی وارد آب‌های جنوب کشور کند.
تبعه چینی یاد شده تاکنون ۱۶ فروند شناور را به شکل اجاره‌ای و با شریک ایرانی وارد آب‌های ایران کرده که این شناورها به فعالیت مشغولند و گاهی برخی شناورهای خارجی توسط ایرانی ها به شرط تملیک اجاره می شود.
طبق آمارها، نزدیک به ۳۰۰ نفر از خدمه شناورهای ایرانی در آبهای ساحلی خارجی حضور دارند و در مجموع حدود ۸۵ فروند شناور در حوزه صید فانوس ماهیان دریای جنوب فعالیت دارند.
ادامه دارد….
سیام**۹۱۲۱**۱۰۵۸ **۲۰۲۲

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.