صفحه اصلی / سرخط خبرها / برنامه‌سازی کودک حیطه مقدسی است بدون آگاهی وارد نشوید
برنامه‌سازی کودک حیطه مقدسی است بدون آگاهی وارد نشوید

مجری دهه 60 برنامه کودک:

برنامه‌سازی کودک حیطه مقدسی است بدون آگاهی وارد نشوید

گیتی خامنه مجری برنامه کودک دهه 60 گفت: آرزو می کنم همه کسانی که وارد حیطه برنامه سازی کودک می شوند بدانند این حیطه، مقدس است یعنی بدون آگاهی و بدون اینکه «کودک» اولویتشان باشد وارد نشوند.

این پیشکسوت برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: خیلی‌ها تصور می‌کنند کارکردن برای کودکان ساده است و با همه دغدغه‌های دیگرشان به این عرصه وارد می‌شوند که این یکی از آفات بزرگ کار ماست.
وی افزود: آرزو می‌کنم افرادی که اولویتشان بچه‌هاست وارد فعالیت تولیدی برای کودکان شود، در این تردیدی نیست که بچه‌ها باید از مقولات زمان خود آگاه باشند ولی مهم اینجاست که آنچه در اختیار کودک قرار می‌گیرد متناسب با نوع و میزان نیاز او باشد.
خامنه عنوان کرد: می‌توان پیچیده‌ترین و غامض‌ترین مسائل را برای بچه‌ها مطرح کرد مثل طرح «فلاسیفو چیلدرن» و یا به قولی «تفکریدن» برای کودک که سالیان سال است آغاز شده است. به کودک آموزش داده می شود که چطور فکر کند، چگونه افکار فلسفی خود را سازماندهی کند و چطور به این افکار پاسخ دهد.
وی افزود: وقتی می‌گویید مقوله فلسفه برای کودک ، چون مفهوم کمی غامض است، کاری دشوار به نظر می رسد؛ اما همین مقوله دشوار را اگر در قالب درست و با مواد درست به بچه ارائه دهیم، قاعدتا او اطلاعات و تاثیر صحیح را می‌گیرد.
خامنه گفت: آرزو کنیم هر آموزشی به بچه‌ها داده می‌شود اولا صادقانه باشد، دوما مفاهیمی در برداشته باشد. بچه‌هایمان را با ارزش‌های جهانی عمومی بین‌المللی آشنا کنیم که در هر زمان و مقطعی از زندگی بدردشان بخورد.
این مجری دهه ۶۰ اظهارداشت: بچه‌های ما امروز بیش از هر چیز نیازمند فراگیری مهارت‌های زندگی کردن در دهکده جهانی هستند، تولد در دوره‌ای و یا خانواده‌ای خاص آنقدر روی کودک تاثیر ندارد که تاکید بر اخلاقیاتی که تمامی دیدگاه‌های اخلاقی به آن حکم کرده اند.
خامنه گفت: در مجموع آرزو می‌کنم که به بچه‌ها آگاهی‌ها و در قالب‌هایی داده شود که آنان برای همیشه به عنوان یک دیدگاه درست برای ساختن یک زندگی بهتر بهره برند.
وی با اشاره به این که برنامه‌سازی برای کودک مشمول قانون «همه یا هیچ» نمی‌شود، گفت: برنامه‌های چند دهه پیش دچار نقائصی بود و البته نکات مثبتی هم داشت. هیچوقت نمی شود گفت همه یا هیچ؛ قانون برنامه‌سازی هم از این مقوله تبعیت می کند، کار کودک هم شامل همه یا هیچ نیست و نمی‌توان گفت همیشه موفق بوده است.
مجری پیشکسوت برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان آرزو کرد که همه کسانی که وارد این حیطه می شوند بدانند این حیطه، مقدس است یعنی بدون آگاهی و بدون اینکه کودک اولویتشان باشد وارد نشوند چون این مساله عوارض و عواقب جبران ناپذیری دارد که هیچکس نمی‌تواند آن را تصحیح کند.
وی در پایان گفت: ارائه اطلاعات غلط به کودک و یا اطلاعاتی که مورد نیازش نیست، اطلاعاتی که از فیلترها و مجراهایی عبور می کند که بیشتر انعکاس دهنده نظرات شخصی است تا واقعیات روزگار، صحیح نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.