سرمقاله
امروز صنعت خودرو درگیر مشکلاتی است که باید در نخستین فرصت ممکن به فکر رفع آنها باشیم؛ در غیر این صورت فرصتهایی که این صنعت میتواند در بخشهای مختلف داشته باشد را از بین خواهیم برد. مشکلات صنعت خودروسازی در وهله اول با انحصارزدایی از این بخش حل خواهد شد. در حال حاضر که این طرح برای بررسی به کمیسیون صنایع بازگشته است، در چارچوب مصوبه مجلس درباره انحصارزدایی از این صنعت و ایجاد زمینه رقابتی و همچنین اینکه دولت باید کار ساماندهی و تنظیمگری انجام دهد، امیدواریم صاحبنظران پیشنهاداتشان را به مجلس بدهند و از خودروسازان درخواست میشود مصوبات تنظیم قیمت را رعایت و همچنین با توجه به تصمیمات اخیر دولت عمل کنند. همچنین لازم است از قطعهسازان حمایت شود تا زنجیره تولید متوقف نشود و با عرضه بیشتر قیمتها را کاهش دهند و هم در این زمینه رضایت نسبی مردم حاصل شود.
همچنین باید تصدیگری از این صنعت فاصله بگیرد. دولت نباید در صنعت خودروسازی تصدیگری کند، بلکه باید مشغول سیاستگذاری و رگولاتوری باشد؛ چراکه در صورت تصدیگری تضاد منافع ایجاد میشود. دولت سهامدار است و نمیتواند در قیمتگذاری دخالت کند. مشکلات کنونی بازار خودرو ناشی از تصدیگری دولت در این صنعت است و اگر هرچه زودتر این حوزه از تصدیگری دولت فاصله نگیرد هیچ آیندهای برای آن نمیتوان ترسیم کرد. مدتهاست که درباره عوارض دولتی بودن صنعت خودرو و لزوم خروج دولت از صنعت بحث میکنیم. ساختار صنعت خودرو، شبهدولتی است و طرح ساماندهی صنعت خودرو تعیین شد که تا سه سال آینده دولت تصدیگری خود در صنعت خودرو را بهطور کامل خاتمه دهد. البته ضرورت دارد اشاره شود که رفع مشکلات موجود به اصلاح ساختار خودروسازی نیاز دارد و تا زمانی که ساختار صنعت خودرو اصلاح نشود، مشکلات این حوزه تکرار خواهد شد.