صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / شعر، فرهنگ جوامع را ماندگار می کند
شعر، فرهنگ جوامع را ماندگار می کند

شعر، فرهنگ جوامع را ماندگار می کند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به ظرفیت و جایگاه شعر ،گفت: شعر می تواند فرهنگ عمیق جوامع را ماندگار کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ،اشرف بروجردی عصر شنبه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر که در کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به جایگاه و ارزش فرهنگی و تاثیر گذار قرآن کریم ،گفت: این کتاب الهی ما نه به نثر و شعر میباشد اما هم از لحاظ محتوایی و شنیداری موزون است.
وی همچنین درباره برخی از اشعار که در گذشته درباره موضوعات مختلف همچون عاشورا سروده شده است، اظهار داشت: شعر می تواند به ماندگاری فرهنگ در طی قرن ها در جوامع کمک کند.
بروجردی افزود: عنوان دهه فجر برگرفته از فرمایشات امام خمینی (ره) بود که انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانستند چراکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی و یا ایدولوژیک بوده است.
وی افزود: در شکل گیری انقلاب اسلامی باورهای و منش و روش مردم تاثیر زیادی داشت و امروز نیازمند بازخوانی آنها هستیم تا باورها و اندیشه های انقلابی بر زبان مردم امروز جاری شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین با اشاره به توانمندی ایرانیان و اعراب در حوزه شعر گفت: وجود کتاب های شعر فارسی متعدد از قرن های گذشته شاهد این مدعا است.
بروجردی در ادامه صله (پاداش) دادن ائمه اطهار(ع) به شعرا را نشان از اهمیت شعر برای ماندگار کردن فرهنگ دانست.
وی تجلیل از شعرایی که به انتقال این مفاهیم را می پردازند را مهم ارزیابی کرد و افزود: شاعران می توانند باور های فرهنگی را در قالب شعر به آیندگان منتقل کنند.
بروجردی افزود: بخشی از ادبیات ما در دهه فجر بود آنچه امروز این انقلاب را ماندگار کرد در حقیقت گفتگو بود که بر زبان و روح انسان امروز جاری شد و انقلاب را شکل داد و به ثمر رساند و توانست به دست من و شما برساند. آنچه که می تواند بخشی از ادبیات جامعه ما را ماندگار کند شعر است ما وامدار کسانی هستیم که توانستند فرهنگ ما را زنده نگه دارند.

** چهار هزار و ۱۹۷ اثر نشانگر اقبال جشنواره شعر فجر

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در این مراسم در خصوص تعداد آثار رسیده به این جشنواره ادبی گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خشنودم داوران جشنواره شعر فجر بدون سوگیری خاص، آثار رسیده به جشنواره بین‌المللی شعر فجر را تنها از لحاظ سنجیدگی آثار بررسی کردند و تعداد چهار هزار و ۱۹۷ اثر را در سه بخش شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و «درباره شعر» خواندند.
بهمن ساکی افزود: اینک ما هستیم و میراث عظیمی که مقرر است با دست یکایک ما به فردا و فردا‌ها سفر کند. شعر به آبادی و آبادانی جهانی می‌اندیشد که چهره مغمومش خراشیده از جهل و شقاوت و نابرابری است. به یاد بیاوریم شعر خانه به خانه و خیابان به خیابان انقلاب را سروده است از این رو آرزومند روزی هستم که شعر سراسر سرود شادمانی، عدالت و برابری برای جهانیان باشد.
ساکی ادامه داد:بخش «درباره شعر» جشنواره بین‌المللی شعر فجر به طور مشترک برگزیده داشت. در این بخش بوطیقا و سیاست در شاهنامه و تاثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی به طور مشترک برگزیده شدند.
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، هم اکنون با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون فرهنگی وی و شماری از مسئولان فرهنگی و اهالی قلم در محل کتابخانه ملی در حال برگزاری است.
فراهنگ ** ۳۳۷۷ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.