صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اعتماد سازی دیجیتال با بلاک چین
اعتماد سازی  دیجیتال   با   بلاک چین

«کسب وکار» مزیت فناوری بلاک چین را بررسی می کند

اعتماد سازی دیجیتال با بلاک چین

همایش بانکداری الکترونیکی هفته گذشته طی دو روز برگزار شد و نکته حائز اهمیتی که در این همایش دیده شد حضور شرکت های فعال در زمینه بلاک چین و رمز ارزها بود که از چند نمونه آن نیز در این همایش رونمایی شد.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، در پیشینه شرکت هایی که موفق شدند در این همایش از پلتفرم خود رونمایی کنند رد پای حمایت های دولتی و تسهیلاتی دیده می شود که نشان می دهد پای دولت به این حوزه نیز باز شده است. متاسفانه در چند سال اخیر دخالت دولت در حوزه های مختلف افزایش یافته و این در حالی است که دیگر شرکت هایی که با سرمایه خصوصی و شخصی اقدام به راه اندازی یک کسب و کار می کنند به دلیل نداشتن حمایت های دولتی کمتر می توانند موفق عمل کنند.

حمیدرضا شعبانی، موسس وب سایت ارز دیجیتال در این رابطه می گوید: در سال جاری شاهد تخصیص ارز دولتی برای واردات موبایل به شرکت‌ها به جهت عدم افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در بازار بودیم. اما این مهم حاصل نشد و تلفن همراه پس از افزایش قیمت ارز به یک باره کمیاب شد و قیمت گوشی‌های موجود با همان دلار آزاد محاسبه می شد و در عمل یک رانت برای افراد مشخص ایجاد شد، اگر قرار باشد در فضای استخراج و بلاک چین نیز چنین فضایی ایجاد شود، بی شک این استارت آپها نخواهند بود که نهایتاً منتفع می‌شوند، بلکه صرفا بازاری برای یک عده مشخص فراهم خواهد شد تا سودهای بسیار کلان ببرند، به این معنی که با تخصیص ارز دولتی و یا حمایت های دولتی شاهد آن خواهیم بود  که افرادی به یک سود چند صددرصدی برسند که امیدواریم این اتفاق‌ها را شاهد نباشیم.

به گفته وی، اگر موضوع را از زاویه‌ مربوط به بلاک چین مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که این پدیده همچنان در فاز مطالعاتی و پژوهشی خود قرار دارد و وارد فاز عملیاتی نشده است. بدین معنا که نرم افزارها یا سیستم‌های غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین کاربردی، پا به عرصه نگذارده‌اند. البته لازم است تاکید شود که این موضوع در ابعاد جهانی نیز مصداق دارد و اکثر دولت‌ها و شرکت‌های صاحب نام نیز در فاز تحقیقاتی و آزمایشی به سر می‌برند.

فعالیت کسب و کارهای بلاک چین با رانت دولتی و حمایت برخی بانک های صاحب نام

نیما جاویدفر، کارشناس بلاک چین

فناوری بلاک چین در کشور ما در فهرست فناوری های نوظهوری قرار دارد که سازمان ها و شرکت ها را به دلیل مزایای بسیاری که دارد به فکر بهره مندی از آن انداخته است. اصل کاربرد بلاک چین در سیستم بانکداری است و کشورهای توسعه یافته از سال های گذشته استفاده از این فناوری را کلید زده اند. امروز کشور ما عقب ماندگی در این حوزه را به وضوح احساس کرده و به طور جدی به فکر استفاده از آن افتاده است. نظام بانکداری ایران به دلایل مختلف تحت فشار قرار دارد و با توجه به اینکه امنیت در این حوزه کاهش یافته باید زودتر به فکر استفاده از این فناوری می افتادیم. امروز شاهد هستیم که شرکت هایی که در زمینه بلاک چین خدمات ارائه می دهند پا به عرصه فعالیت گذاشته اند و برخی از آنها به دلایلی پررنگ تر شده اند.

به هر ترتیب هر کسب و کاری در ابتدای راه برای شروع کار و رونق گرفتن آن نیاز به حمایت دارد و به همین دلیل به شرکت های بزرگ تر و قدرتمندتر که فعالیت ثابتی دارند متصل می شوند. در این بین اما موضوع حمایت های دولتی نیز مطرح می شود که هر کسب و کاری را برای استفاده از آن وسوسه خواهد کرد. در حوزه بلاک چین که مدت زمان زیادی از فعالیت آن در کشور نمی گذرد شرکت هایی با حمایت های دولتی آغاز به کار کرده اند که به دلیل داشتن رانت دولتی توانسته اند در این حوزه پررنگ تر ظاهر شوند.

موصوع دخالت دولت در حوزه کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها همواره مورد انتقاد است و همیشه از آن به عنوان دلیل مخرب یاد می شود. حمایت های دولتی اگر واقعا می خواهد مفید واقع شود باید در قالب ارائه تسهیلات به شرکت های بزرگ تر و قدرتمندتر باشد و شرکت های بزرگ با تحت حمایت قرار دادن شرکت های نوپا به آنها در ادامه راه کمک کنند. در غیر این صورت شاهد هستیم که رانت و فساد در حوزه های مختلف وجود خواهد داشت.

متاسفانه برخی از این شرکت ها با رانت دولتی و حمایت برخی بانک های صاحب نام در کشور فعالیت خود را آغاز کرده اند در حالی که شرکت های خصوصی ای که با توان شخصی و البته سرمایه شخصی در این حوزه راه اندازی شده اند و فعالیت خود را آغاز کرده اند کمتر توانسته اند دیده شوند و با توجه به شرکت هایی که حامی دولتی داشته اند کمتر شناخته شده اند و البته کمتر می توانند موفق شوند. بنابراین باید در این رابطه تصمیمات جدی گرفته شود و این حوزه را مانند هزاران حوزه دیگر که آلوده به رانت دولتی شده است آلوده نکرد چراکه با این سیستم کارایی لازم شرکت ها و اشخاص آن طور که باید به کمک سیستم بانکداری نخواهد آمد.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.