به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، این مصاحبه همچنین به سهم این بانک از بانکداری الکترونیک می پردازد و اطلاعات مربوط به روند رو به رشد سیستم های متناسب با خدمات تخصصی بانک را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
با توجه به تخصصی بودن فعالیت های بانک توسعه صادرات ایران، سهم بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات از خدمات ارایه شده به مردم (کارتخوان ها، پایانه های فروشگاهی و پایانه شعبه) چه میزان است؟ این سهم در سالهای گذشته چه تغییراتی داشته است؟
با توجه به راهبرد و استراتژی کلان بانک مبنی بر عدم فعالیت در بازارهای خرد بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات در بخش بانکداری شرکتی این سهم در مقایسه با سهم سایر بانکها خصوصا بانکهای تجاری با توجه به نوع کار تخصصی بانک متفاوت است.
جدیدترین ابزارهای به کار گرفته شده در بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات چیست؟
یکی از مهمترین ابزارهای بکاررفته در بخش بانکداری الکترونیک در این بانک سامانه BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) است که در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت رتبه دوم جشنواره دکتر نوربخش را دریافت کرد. راه اندازی سیستم مدیریت کانال، سیستمهای به روز LOS و همچنین راه اندازی سیستم یکپارچه تجارت بین الملل با قابلیت ارائه خدمات بر خط الکترونیکی از دیگر ابزاهای جدید بکار گرفته شده در بانک است که برخی در پایان سال ۹۶ و برخی در سال ۹۷ راه اندازی و به روز رسانی شده اند.
سیستم سفیر چه میزانی از خدمات بانکی بانک توسعه صادرات را شامل می شود و پوشش می دهد؟
با توجه به پوشش سیستم سفیر در حوزه های ریالی، مالی و اعتباری حدود ۸۰ درصد و در حوزه ارز حدود ۲۰ درصد را پوشش داده و سایر خدمات از طریق سیستم های IN –HOUDE و یا سیستم های بین المللی پوشش داده شده و از طریق وب سرویس به سیستم سفیر متصل شده اند.
آیا بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات به همه نیازهای مشتریانش پاسخگو است؟
با توجه به نیازهای رو به رشد مشتریان و توسعه سریع تکنولوژی درصدد رفع کامل نیازهای مشتریان خصوصا در زمینه بانکداری شرکتی هستیم و در این زمینه تمامی تلاش خود را جهت کسب رضایت بیشتر مشتریان انجام خواهیم داد.
برنامه های آینده برای گسترش بانکداری الکترونیک در بانک شما چیست؟
برنامه آینده این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک دریافت درخواستها و مستندات مرتبط با عملیات تسهیلاتی و تجارت بین الملل از طریق اینترنت است که نیازمند ایجاد نظام استنادپذیری الکترونیکی (بهره برداری از امضای الکترونیک در ارائه خدمت) خواهد بود.
برنامه های بانک توسعه صادرات برای توسعه بانکداری یکپارچه در چه وضعیتی است؟
از سال ۱۳۹۴ گامهایی برای یکپارچگی در سطح اپلیکیشنهای بانک با سامانه سفیر آغاز شده و تا این زمان تمامی عقدهای تسهیلاتی از قبیل فروش اقساطی و مشارکت مدنی در حوزه ارز و ریال یکپارچه شده اند. همچنین انتقال مانده تسهیلات قبلی از سیستم های غیر متمرکز به سیستم سفیر بمنظور جمع آوری سیستمهای سنتی در مراحل پایانی است.
سطح دیگر یکپارچگی، ارتباط سامانه ها از طریق ارتباطات وب سرویسی است که در پایان سال ۱۳۹۶ ثبت اسناد حسابداری سامانه FBTI (سامانه تجارت بین الملل) در سامانه سفیر راه اندازی شد.
با توجه به ظهور بسترهای جدید مبنی بر بلاک چین در حوزه بانکداری الکترونیک، بانک توسعه صادرات چه برنامه ای برای توسعه خدمات خود بر این بستر دارد؟
در حال حاضر بانک در مرحله فرهنگ سازی و ایجاد فهم مشترک در این زمینه و ارائه آموزشهای لازم در سطوح مختلف و برگزاری کارگاههای تخصصی به منظور کسب ایده های نو و تعیین جایگاه دقیق بانک در این حوزه است.
اگزیم بانکها به منظور ارایه خدمات بانکداری الکترونیک، عمدتا چه خدماتی را ارایه می کنند؟
نظر به استراتژی کلان اگزیم بانکها به ارائه خدمات خاص به صادرکنندگان و واردکنندگان و تسهیل و بهبود فرایند ارائه خدمات به این قشر از مشتریان، این بانک نیز درصدد است با ارائه خدمات الکترونیکی خاص به مشتریان نقش خود را به عنوان تنها اگزیم بانک ایران ایفا کند که از جمله این خدمات می توان به ارائه سیستم BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) و سایر سیستمهای فوق الذکر اشاره کرد.
آیا بانک توسعه صادرات برنامه ای برای توسعه خدمات بانکداری بین الملل و حوزه ارزی بر بستر بانکداری الکترونیک دارد؟ و تاکنون چند سامانه در این خصوص طراحی و اجرا شده است؟
باتوجه به فعالیت تخصصی این بانک در حوزه ارز، این بانک نسبت به تهیه و راه اندازی یکی از مطرحترین سیستمهای تجارت بین الملل در سطح دنیا اقدام نموده و در حال تکمیل سبد خدمات قابل ارائه در این سیستم و بومی سازی آن منطبق با قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی است. از جمله این خدمات میتوان به ارائه سرویس های فاینانس، ریفاینانس، اعتبار خریدار، تسهیلات سندیکایی و… اشاره نمود.