چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بررسی ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت در جلسه اسلامی شدن دانشگاه‌ها
بررسی ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت در جلسه اسلامی شدن دانشگاه‌ها

بررسی ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت در جلسه اسلامی شدن دانشگاه‌ها

در جلسه ۳۲۳ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت بررسی شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این جلسه ضمن ارائه گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که منطبق با ماده ۳ طرح آمایش آموزش عالی مصوب جلسه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، فعالیت‌های انجام شده در این خصوص ارائه شد.

برگزاری آموزش‌های الکترونیک حوزه پزشکی، مأموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی، تقسیم وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، منطقه گرایی مأموریت‌های علوم پزشکی با مشارکت دانشگاه‌ها، متناسب سازی مشکلات شایع پزشکی مناطق با مأموریت‌های واسپاری شده، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای دانشجویان پزشکی خارجی، بازنگری برنامه‌های آموزشی پزشکی متناسب با نیازهای روز، بومی گزینی، تأسیس مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، توجه به مرجعیت علمی کشور، مستندسازی و انتشار تجربیات پزشکی از مواردی بود که در این گزارش به آن پرداخته شد.

تحصیل ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دکتر باقر لاریجانی در ادامه این گزارش با اشاره به سند آمایش آموزش عالی در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل بر اساس الگوی بین الملل آمایش آموزش عالی پزشکی هستند و در این زمینه از ظرفیت این دانشجویان در مناطق آمایشی هدف استفاده می‌شود.

وی افزود: بهترین راه پیش رو در حوزه آموزش عالی این است که فعالیت‌های دانشگاه‌ها مبتنی بر مأموریت‌های مشترک باشد؛ ضمن آنکه می‌توان با نگاه به رشته‌های میان رشته‌ای در تحول آموزش پزشکی کمک کرد.

۲۵ درصد تولیدات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است

دکتر لاریجانی با تأکید بر قابلیت‌های آموزش پزشکی در استفاده از دروس میان رشته‌ای خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ درصد از تولیدات محصولات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است و در حال حاضر ایجاد دانشکده‌های جدید براساس جمعیت مناطق، تعداد بیمار و میزان اعضای هیئت علمی بررسی می‌شود.

اخلاق پزشکی در آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی مورد توجه باشد

دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: مقوله اخلاق پزشکی می‌تواند در سیاست‌های آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی مورد توجه باشد و از ظرفیت پزشکان در گسترش اخلاق حرفه‌ای میان دانشجویان دانش پزشکی استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کنار توجه به مرجعیت علمی در منطقه و توجه به نیازهای ملی می‌توان به مرجعیت علمی بین المللی برای برخی رشته‌های علوم پزشکی هم توجه داشت.

از قابلیت‌های الگو بخشی پزشکان در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی استفاده شود

حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سخنانی اظهار کرد: در اجرایی سازی اهداف سند آمایش آموزش عالی می‌توان به ارتباط میان آموزش پزشکی و مباحث هویتی- فرهنگی دانشجویان توجه داشت.

وی افزود: این امکان وجود دارد که با توجه به قابلیت‌های الگو بخشی پزشکان در جامعه در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی و تقویت ویژگی‌های فرهنگی و هویتی دانشجویان استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه آموزش مجازی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در این سامانه به عنوان گسترده‌ترین شبکه آموزشی کشور در حدود ۸۸۰ هزار کاربر مشغول به فعالیت هستند که دوره‌های آن به عنوان مکمل دروس معارف استفاده شده است و می‌توان از ظرفیت و تجربه آن در سایر حوزه‌ها استفاده برد.

تحولات معطوف به علم در آمایش آموزش عالی مورد توجه باشد

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورتی که مشکلاتی در مسیر اجرایی سازی سیاست‌های آمایش وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در کنار گزارش‌های پیش رو، با تدوین قوانین مورد نیاز به رفع مشکلات این مسیر بپردازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مقوله فناوری در جهان اتفاقات بزرگی در حال تحقق است که در مقوله آمایش آموزش عالی باید رویکرد تحولات معطوف به علم در آموزش عالی مورد توجه باشد.

دکتر عاملی در ادامه با اشاره به قابلیت‌های استفاده از آموزش الکترونیک گفت: پلتفرم دیجیتال سه خصیصه را داراست که می‌تواند ظرفیت آموزش را با تغییرات گسترده همراه کند.

وی افزود: مهمترین بازیافت خصیصه خوشه‌ای بودن در آموزش الکترونیک افزایش سرمایه‌ای است که در منابع اطلاعاتی و منابع انسانی تأثیر می‌گذارد و حتی در حوزه عملیات پزشکی از قبیل Teleradiology, Telepathology, Telehospital, Telepharmacy و … ظرفیت بزرگی را ایجاد کرده است.

دکتر عاملی ادامه داد: خصوصیت لایه‌ای بودن خصیصه دومی است که امکان طبقه بندی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: یکپارچه نگری محیط به عنوان خصیصه سوم می‌تواند در استانداردسازی و متناسب سازی آموزش عالی مفید باشد که در راستای آن ظرفیت دانش یکپارچه قابلیت پیاده سازی پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر قابلیت‌های آموزش الکترونیک گفت: اگر با این رویکرد به آموزش توجه کنیم می‌توانیم در مقابل پزشکی جدید برنامه ریزی کنیم و در طرح آمایش می‌توان به این موضوع توجه کرد.

در ادامه جلسه موضوعات؛ “ساماندهی هوشمند ارتقای اساتید دانشگاه‌ها”، “توجه به توریسم سلامت با مشارکت و پشتیبانی دانشگاه‌ها و با همکاری کشورهای منطقه”، ” توجه به ابعاد فرهنگی-دانشجویی طرح آمایش”، “عدم غفلت از قابلیت‌های تعامل رودرروی اساتید و دانشجویان”، ” توجه به مباحث بین رشته‌ای در هم افزایی میان وزارت علوم و بهداشت”، ” توجه به توزیع و کنترل تعداد بیماران مراجعه کننده به پزشکان”، “اصلاح فرهنگ تغذیه در سطح کشور با نگاه مشترک میان دستگاهی” توسط اعضا مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

در پایان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: فعالیت مشترک میان وزارت خانه‌های علوم و بهداشت و استفاده از تجربیات طرفین در مباحث بین رشته‌ای و فناوری‌ها می‌تواند مورد توجه باشد.

همچنین مقرر شد در جلسات آتی از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه طرح آمایش آموزش عالی گزارشی ارائه شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.