صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / جریان اجتماعی کشور مدیون شعر و شعرا هستند
جریان اجتماعی کشور مدیون شعر و شعرا هستند

وزیر فرهنگ :

جریان اجتماعی کشور مدیون شعر و شعرا هستند

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جریان های اجتماعی از 28 مرداد سال 32 تا پیروزی انقلاب اسلامی مدیون شعر و شعرا هستند .

به گزارش کسب و کار نیوز ،عباس صالحی شنبه شب در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، افزود: شعر همواره با ایران همزاد بوده و هزاران سال تاریخ این کشور با شعر و شعرا رقم خورده و به امروز رسیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شعر همواره مانند آب روان در تاریخ ایران جریان داشته و ما ملتی بودیم که باشعر سخن گفته و با یکدیگر ارتباط برقرار کرده ایم.
صالحی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) ، زرتشت و دیگر پیامبران نیز پیام خود را به شکل شعر به دیگران منتقل می کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هویت و جوهر ایرانی از شعر جدا نیست ، تاکید کرد: هر جا در هر نقطه‌ای از جهان که سخن از ایران می‌آیند آن با شعر مانوس دیده و با شعر پیوند خورده می دانند.
صالحی در ادامه با اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران ، اظهار داشت: در همه دوره های تاریخی شعر وجود داشته است.
عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ،افزود: انقلاب اسلامی وامدار کلمات شاعران است و انقلاب ایران را بسیاری در قالب دکلمه و شعر می شناسند.
صالحی در عین حال گفت :در بسیاری از جریان های اجتماعی و سیاسی که از ۲۸ مرداد سال ۳۲ آغاز شد به خصوص از سال ۴۲ به بعد شعر سهمی انکارناپذیر داشته و بسیاری از شاعران به دلیل چاپ و انتشار کتاب های شعرشان به زندان افتادند.

** سیزدهمین جشنواره شعر فجر در یک نگاه
به گزارش کسب و کار نیوز ، در سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر آثاری که در سال ۱۳۹۶ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گروه­های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر، منتشر شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
همچنین کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از سه گروه ادبی ذکر شده قرار گرفته اند توانستند در جشنواره شرکت کنند.
از نکات مهم این جشنواره این بود که آثار باید تالیفی و به زبان فارسی باشد مجموعه شعر باید به صورت مستقل منتشر می شدند.
همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی داوران جشنواره شعر فجر بدون سوگیری خاص، آثار رسیده به جشنواره بین‌المللی شعر فجر را تنها از لحاظ سنجیدگی آثار بررسی کردند.
تعداد چهار هزار و ۱۹۷ اثر در سه بخش شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و «درباره شعر» خوانده شد.
بخش «درباره شعر» جشنواره بین‌المللی شعر فجر به طور مشترک برگزیده داشت در این بخش بوطیقا و سیاست در شاهنامه و تاثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی به طور مشترک برگزیده شدند.
فراهنگ ** ۳۳۷۷ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.