صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / رهگذر: انیمیشن ایران با دنیا فاصله چندانی ندارد
رهگذر: انیمیشن ایران با دنیا فاصله چندانی ندارد

رهگذر: انیمیشن ایران با دنیا فاصله چندانی ندارد

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان»، گفت: اگر بخواهیم سینمای مستقل انیمیشن در دنیا را در نظر بگیریم فاصله چندانی با آنها نداریم ولی نیاز به تکرار و تجربه داریم.

به گزارش کسب و کار نیوز، اشکان رهگذر در نشست خبری انیمیشن «آخرین داستان» که ظهر روزپنجشنبه در پردیس سینمایی ملت (کاخ رسانه ای) جشنواره فیلم فجر برگزار شد، اظهار داشت: حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز افتخار بزرگی است به خصوص برای فیلمساز انیمیشن. بنابراین به نمایندگی از صدها همکارم که در ۹ سال برای این کار تلاش کردند، اینجا هستم و اگر پاسخی می دهم به نمایندگی از آنهاست.
وی در ادامه و درباره دو بعدی بودن این انیمیشن، توضیح داد: این جریانی است که در دنیا تغییر می کند و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا می رسد.تا دو دهه پیش می گفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود می‌شود اما از پنج انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند.
کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» با اشاره به اینکه شاهنامه متعلق به همه ایرانیان است بنابراین مهم بود که انیمیشن ما رنگ و بوی ایران را داشته باشد، گفت: تحقیق پنج ساله را درباره موسیقی نواحی شروع کردیم و به مشاورانی دسترسی داشتیم.از مشاورانی مثل علی مغازه ای کمک گرفتیم تا به درستی از موسیقی در فیلم استفاده کنیم.در این انیمیشن از موسیقی جنوب تا مناطق دیگر را می شنوید.
رهگذر درباره خشونت در این انیمیشن و مناسب نبودن آن برای کودکان، گفت: این انیمیشن برای بزرگسالان ساخته شده و افراد بالای ۱۳ سال می توانند آن را ببینند.
این کارگردان همچنین درباره فاصله انیمیشن ایران با دنیا نیز توضیح داد: اگر بخواهیم سینمای مستقل انیمیشن در دنیا را در نظر بگیریم فاصله چندانی با آنها نداریم ولی نیاز به تکرار و تجربه داریم.
وی افزود: مگر ما در سینمای ایران چند انیمیشن داشتیم؟ انیمیشن های کوتاه و تجربی ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد و فاصله ما در این زمینه با دنیا می تواند کوتاه تر شود به شرط آنکه از بدنه سینما جدا نباشد و بتوانیم فیلم بسازیم.
رهگذر درباره دلیل شباهت کاراکترهای انیمیشن با بازیگران مطرح سینما نیز توضیح داد: در همه دنیا مرسوم است که شباهت غیر مستقیم ایجاد کنند. وقتی در میانه کار صدا را ضبط کردیم، نقش بازیگران اضافه شد و تاثیر گذاشت.
وی با اشاره به اینکه حدود یکهزار نفر طی این سال ها در این پروژه زحمت کشیدند و یکهزار و ۷۰۰ فریم تشکیل شده که روی هر کدام پنج فرآیند اتفاق افتاده و بچه ها از جان مایه گذاشتند، گفت: گاهی اوقات دستمزد بچه ها در حد کرایه تاکسی هم نبود ولی نمی خواهم در این زمینه روضه بخوانم.
در ادامه این نشست احسان رسول‌اف، تهیه کننده انیمیشن «آخرین داستان» نیز گفت: خوشحالیم این فرصت پیش آمد که این فیلم بعد از ۹ سال کار بی وقفه که من پنج سال آخر آن با دوستان بودم، در جشنواره اکران شد.
وی تاکید کرد: جشنواره فجر برای این فیلم ها فرصت خوبی است تا با اکران فیلم، خستگی عوامل فیلم از تن آنها برود.
وی درباره مدت زمان طولانی فیلم نیز گفت: این پروژه به صورت مستقل تولید شده و تمام اتفاقات در کنار پروژه های دیگری که این استودیو پیش می برده انجام شده است.فکر می‌کنم این فیلم متفاوت از تجربه ساخت فیلم بود.تجربه ساختاری برای استودیو «هورخش» بود و بخشی از زمان نیز صرف این اتفاق شد.
تینا پاکروان، مسئول انتخاب صدا پیشگان این انیمیشن نیز در این نشست خبری، گفت: همیشه سعی می شود در بین صداها دو نفر سوپر استار باشند تا برای شناختن آن کمک کند اما ما سعی کردیم از بین کسانی که شناخته شده هستند صداها را انتخاب کنیم.
وی افزود: من سعی کردم شباهت را پیدا کنم و با مشورت کارگردان به این نتیجه رسیدیم که صداها به کاراکترها جان دهند. فکر می کنم شهرزاد قصه گو زیبایی و متانت لیلا حاتمی را داشت و فرخ نعمتی صدای اهورایی دارد. شاید اسم بسیاری از دوستان را به خاطر نیاورم اما بقیه نیز به این ترتیب هستند.
مسئول انتخاب صدا پیشگان درباره اینکه چرا برای اهریمن از صدای خانم استفاده کردید، گفت: صدای شهرزاد که به دلایلی متاسفانه دو صدا شده است، موسیقی را به گوش ضحاک می رساند که نمی تواند مرد باشد. من امیدوار بودم که صدای شهرزاد را تنها بشنویم و دو صدا نشنویم.
در ادامه نشست مجید مظفری صدا پیشه انیمیشن «آخرین داستان» با بیان اینکه واقعیت این است که دلم می خواست امسال در این جشنواره نباشم، گفت: اما دیدم کاری دارد انجام می شود که دوستان ۹ سال درباره آن زحمت کشیدند و باید حمایت شود.می دانم مسئولان حمایت نمی‌کنند زیرا اگر می کردند ۹ سال طول نمی کشید زیرا جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است.
وی درباره اینکه چرا این کار را پذیرفته است، گفت: یکی از دلایل آن حضور بچه ها، کارگردان و خانم پاکروان بود اما صداپیشگی تخصص خودش را دارد و من برای دومین بار این کار را انجام دادم.از طرفی یاری و کمک کردن در انیمیشنی که دوستان ۹ سال برای آن زحمت کشیدند، دلیل دیگر من بود.
انیمیشن آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به کارگردانی اشکان رهگذر است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ در استودیو هورخش تولید شده است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
به گزارش کسب و کار نیوز، سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، ۳ اثر در بخش پویانمایی، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند رقابت می‌کنند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و ۵۶ سالن سینما در مراکز استان‌ها تا ۲۲ بهمن ماه به استثنای روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه و هم‌زمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه خواهد داشت.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۲۲ بهمن ماه در آیینی در برج میلاد تهران به کار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ**۹۲۴۶**۹۰۰۳

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.