صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / کسری ۴۰ درصدی آب استان در سال ۹۸
کسری ۴۰ درصدی آب استان در سال ۹۸

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هشدار داد

کسری ۴۰ درصدی آب استان در سال ۹۸

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸، ۴۰ درصد کسری آب خواهیم داشت اما برنامه ما این است که حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه را از طریق اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف و توزیع مدیریت کنیم.

استانها/ کمبود آب

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین اسماعیلیان شب گذشته در همایش مدیریت مصرف آب و انرژی در صنعت هتلداری و گردشگری در هتل پارس مشهد، اظهار کرد: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، ۸۰ درصد کشور در این ناحیه قرار دارد، میزان بارندگی ایران یک سوم متوسط دنیا است و نواحی بسیار کمی در حاشیه دریای خزر بیشترین بارندگی را دارند و در بقیه کشور این میزان بسیار ناچیز است.

وی افزود: ۱۰۰ درصد وسعت خراسان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و میزان بارندگی استان کمتر از متوسط بارندگی کشور و حدود ۲۲۴ میلی‌متر مکعب است. ما در کشور وابستگی ۵۵ درصدی به منابع آب زیرزمینی در بخش مصرف داریم اما در استان حدود ۸۰ درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

اسماعیلیان با بیان اینکه اگر استان را به ۳۷ بخش و دشت تقسیم کنیم، ۳۴ محدوده و دشت در شرایط بحرانی و ممنوعه قرار دارد، عنوان کرد: کل استان از نظر منابع آبی در حالت ممنوعه و بحرانی قرار دارد. بر اساس استانداردها، ما در حوزه دشت مشهد مجاز هستیم که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر را استفاده کنیم اما در این دشت که مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده آب شرب مشهد است، حدود ۱۳۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کنیم و سال به سال سطح حفره‌های آب زیرزمینی افت پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: جمعیت مشهد بیش از ۳ میلیون نفر است و ما بیش از ۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین و سالیانه ۳۰ میلیون زائر داریم، در برخی زمان‌ها جمعیت زائر بر ساکن می‌چربد و آن زمان پیک مصرف آب است. ۱۰۰ درصد مشهد تحت خدمات شرب بهداشتی و سالم قرار دارد. ما ۶۱۶ هزار متر مکعب مخازن ذخیره داریم. ۴۵۰۰ کیلومتر وضعیت موجود ما در شبکه فاضلاب بوده که تاکنون ۳۴۰۰ کیلومتر به این شبکه مجهز شده است. ۷۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب شده و قابلیت استفاده مجدد فراهم می‌شود.

وی در خصوص وضعیت نیاز آبی شهر مشهد، گفت: در سال ۱۴۲۰ جمعیت مشهد از ۳.۳ به ۵ میلیون نفر خواهد رسید و تعداد زائران نیز افزایش خواهد یافت. با این وضعیت نیاز آبی شهر مشهد به ۳۹۶ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۲ برابر خواهد رسید، در حالی که ما در وضعیت موجود گرفتار هستیم و مشهد در شرایط بحرانی قرار دارد.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین منبع تأمین آب مشهد سد دوستی است، تصریح کرد: با وجود این سد، مشکل موقت تأمین آب حل و مهم‌ترین منبع تأمین آب شرب مشهد شد. این سد در سال ۹۱، ۶۱ درصد آب مورد نیاز شرب شهر را تأمین می‌کرد. با بروز خشکسالی‌های پی در پی و کاهش روان‌آب‌ها و حجم سدها این روند از ۹۱ تا ۹۷ روند کاهش داشت و در حال حاضر از ۶۱ به ۲۱ درصد رسیده است. در حال حاضر مخزن سد ۱۵۶ میلیون متر مکعب آب دارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب از حجم کل سد مرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ اضطراری در پایین سد دوستی نیز احداث کردیم که تنها حدود ۴۰ درصد ظرفیت انتقال را دارد. هرچه آب سد کمتر شود، این مقدار نیز کمتر می‌شود که اکنون کاهش یافته است. اگر خشکسالی ادامه داشته باشد، از انتهای سال امکان برداشت آب از سد دوستی فراهم نخواهد شد. ۵۰ درصد ذخیره سد دوستی نسبت به گذشته کم شده و سایر سدها نیز وضعیت خوبی ندارند و کاهش یافته‌اند. در حال حاضر بارندگی ما بالای نرمال بوده اما حجم سدها نسبت به گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. شرایط سال آینده سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما در زمینه آب برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس شرایط بدبینانه نبود سد دوستی انجام دادیم، عنوان کرد: نیاز آبی شهر مشهد در پیک مصرف ۱۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه است، در حالی که ما می‌توانیم ۷۲۵۰ لیتر در ثانیه را تأمین کنیم، بنابراین در سال ۹۸، ۴۰ درصد کسری آب خواهیم داشت اما برنامه ما این است که حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه را از طریق اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف و توزیع مدیریت کنیم. تنها راهکار این است که منابع سایر دستگاه‌ها و کشاورزی را اجاره و از چاه‌های محدوده شهر که قابل شرب هستند، استفاده نمائیم، ما به انتقال آب از دریای عمان نیز امید داریم.

اسماعیلیان اضافه کرد: باید ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب مدیریت مصرف داشته باشیم. یکی از برنامه‌های اساسی ما نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب است، بنا به دلایلی افراد دنبال این قضیه نیامده‌اند و تنها تعداد محدودی زیر هزار نفر و عمدتاً از کارمندان خود ما بوده‌اند اما باید به این موضوع به صورت عملیاتی ورود پیدا کنیم. در همین راستا طرحی را در دست اقدام داریم و در دو بخش خانگی و غیرخانگی کار می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: سرانه مصرف آب شرب استان نسبت به سرانه کشور پایین‌تر است. در بخش خانگی هر نفر ۱۲۴ لیتر مصرف دارد که این نشأت گرفته از فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی بوده اما این مقدار متناسب با شرایط اقلیمی و محدودیت آبی نیست و باید ۷۰ لیتر باشد. ۵۱۲ هزار مشترک از نظر ما پرمصرف هستند.

وی بیان کرد: اولین آیتم در بخش غیر خانگی هتل‌ها هستند. ۴ درصد آب شرب در بخش هتل‌ها استفاده می‌شود. هتل‌ها زمانی آب مصرف می‌کنند که پیک مصرف آب است. ما امسال تعرفه خاصی برای کاربری‌های غیرخانگی اعمال کردیم که عدد بزرگی بود. باید به دنبال مدیریت مصرف باشیم. ما باید از طریق درست به زائر بفهمانیم که رفتارش باید متناسب با شرایط استان باشد. باید این موضوع از استان شروع شده و مدیریت سبز از بخش آب شروع شود. با ساده‌ترین روش‌ها شاهد حداقل ۳۰ درصد کاهش مصرف خواهیم بود.

انتهای پیام‌

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.