صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / خاطراتی از وفاداری یک اسب
خاطراتی از وفاداری یک اسب

خاطراتی از وفاداری یک اسب

شهرستان راز و جرگلان خواستگاه اصیل‌ترین نوع اسب به نام اسب اصیل ترکمن است که مردم آن به خصوص ترکمن‌ها ارزش خاصی برای این گونه حیوانی قائل هستند.

اسب

نجم الدین یزدانی یکی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن در راز و جرگلان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اسب جزئی از زندگی ترکمن‌های این منطقه است، اضافه می‌کند: ترکمن‌ها قومی بوده‌اند که در گذشته زندگی کوچ نشینی داشته‌اند و اسب یکی از ارکان اساسی زندگی آنها بوده است.

وی افزود: همین امر سبب شد تا مردم این منطقه تیره خاصی از اسب (اسب اصیل ترکمن) را به نام خود رام کنند و نتیجه آن شده که اسب یکی از رکن‌های اساسی خانواده‌های ترکمن‌ها باشد و ترکمن‌ها با اسب عجین شده باشد و حتی این وابستگی در نسل‌های جوان نیز وجود دارد.

یزدانی با بیان اینکه در حقیقت اسب ترکمن همانند یکی از اعضا خانواده ترکمن است، ادامه داد: یک ضرب و المثل در میان اقوام ترکمن این منطقه وجود دارد که “صبح که از خواب بیدار شدی ابتدا به پدر و مادر خودت سلام کن و سپس به سراغ اسبت برو”.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اسب‌ها نیز وابستگی خاص به صاحبان خود دارند بطوریکه از بزرگان ما نقل شده که در منطقه گلی داغ طی یک شب یکی از ترکمن‌ها از روی اسب افتاد و به وی آسیب وارد شد و این اسب تا صبح بر روی سر صاحب خود ایستاد تا شخصی بیاید و وی را پیدا کند.

این اسب دار راز و جرگلان ادامه داد: به خوبی به یاد دارم که در سال ۸۰ یکی از عموهایم فوت کرد که به هنگام تشییع وی اسب وی چنان شیهه می‌کشید که همه را تحت تأثیر خود قرار داده بود. تا مدت‌ها حزن و اندوه در چهره این اسب دیده می‌شد و اسب برای از دست دادن صاحب خود ناراحت بود.

وی تصریح کرد: آنقدر اسب برای اقوام ترکمن این منطقه دارای احترام است اکه اگر یک سر اسب در این منطقه جان خود را از دست دهد آن را ذبح کرده و سپس سر آن را کفن کرده و بعد از آن دفن می‌کنیم.

این پرورش دهنده اسب که اسب‌های وی نیز برگزیده جشنواره‌های زیبایی اسب نیز هستند در ادامه در رابطه با اینکه ملاک‌های یک اسب زیبا چه چیزی است، توضیح داد: معمولاً برای انتخاب یک اسب زیبای ترکمن ملاک‌هایی همچون قد و قواره، استخوان بندی و … را در نظر می‌گیرند و در نظر گرفتن رنگ اسب یکی دیگر از ملاک‌هاست که معمولاً رنگ‌های سفید و سمند بیشنر جلب توجه می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، راز و جرگلان یکی از مناطق مرزی خراسان شمالی است که مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.