صفحه اصلی / اسلایدر / مازاد تولید تخم مرغ روی دست مرغداران
مازاد تولید تخم مرغ روی دست مرغداران

ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ فرصت ارزآوری را از فعالان بازار گرفته است

مازاد تولید تخم مرغ روی دست مرغداران

صنعت مرغ و تخم مرغ طی چند ماه گذشته تا به امروز درگیر مشکلات بسیاری بوده و فعالان این صنعت را با چالش های زیادی روبرو ساخته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ارزآوری از صادرات تخم مرغ مدتی است که به دلیل اجرای طرح ممنوعیت صادرات این محصول فراموش شده و فرصت درآمدزایی را نیزاز مرغداران گرفته است. در همین رابطه سیدرضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده، در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلو محصول برای مرغدار ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است. وی شرایط مساعد تولید را دلیل اصلی افت قیمت و زیان مرغداران در بازار اعلام کرد و افزود: ماهانه ۸۰ هزارتن معادل رقم روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان به سبب مازاد بر نیاز داخل موجب شده تا قیمت تخم مرغ به رقمی کمتر از قیمت تمام شده درب مرغداری برسد. ترکاشوند با انتقاد از ممنوعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: در شرایطی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، اتخاذ تصمیم ممنوعیت صادرات از سوی وزارت صمت آسیب جدی به صنعت وارد می‌کند به طوری که مرغداران به سبب ترس از آینده تولید اقدام به حذف مرغ‌های خود از چرخه تولید خواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن صادرات تخم مرغ را ابزار مدیریت بازار داخل برشمرد و گفت: با توجه به کاهش مصرف تخم مرغ در فصل بهار از مسئولان وزارت صمت انتظار می‌رود که ممنوعیت صادرات تخم مرغ را هر چه سریع‌تر بردارند تا با صادرات محصول بتوانیم از افت قیمت در بازار داخل جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید به پشتیبانی امور دام اعلام کرده‌ایم که برای ذخیره سازی تخم مرغ با مرغداران بزرگ انعقاد قرارداد کنند که تاکنون به سبب کاهش قیمت محصول در بازار، استقبالی صورت نگرفته است. ترکاشوند با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران مرتفع شده است، بیان کرد: با توجه به نوسان اخیر نهاده‌های دامی در بازار با کمک پشتیبانی امور دام درصدد تأمین بخشی از نیاز مرغداران از ذخیره استان‌ها و بنادر هستیم. این مقام مسئول مسئله تخصیص و نقل و انتقال ارز را مشکل اصلی تأمین نهاده‌ها اعلام کرد و گفت: با پیگیری اتحادیه‌ها درصدد رفع این مشکلات هستیم.

به گفته وی، اگرچه نهاده‌های دامی به سبب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مصوب دارد، اما در شرایط فعلی مرغداران بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کند که در برخی موارد قیمت نهاده‌های موجود در بازار ۷۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب است. ترکاشوند در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار از مسئولان انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر نسبت به رفع ممنوعیت صادرات اقدام کنند تا قیمت تخم مرغ در بازار داخل به تعادل برسد.

راه صادرات و درآمدزایی بسته شده است

جواد ابوطالبی

فعال صنعت مرغداری

مشکلات زیادی بر سر راه تولید تخم مرغ وجود دارد و اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت چنین تصمیمی را مبنی بر ممنوعیت صادرات تخم مرغ گرفته مزید بر علت شده و مرغداران را با کاهش درآمدزایی شدید روبرو ساخته است. در چند ماه اخیر با توجه به مشکلاتی که به دلیل نوسانات ارزی به وجود آمد مرغداران در مضیقه برای تهیه نهاده ها بودند و موضوع خوراک مرغداری ها تبدیل به دردسر بزرگی شد.

در این بین شاهد بودیم که مرغداران در بسیاری موارد با قرض گرفتن نهاده و خوراک، امورات مرغداری ها را می گذراندند. به هر ترتیب تصمیات اشتباه موجب رقم خوردن این وضعیت شد و امروز نیز مرغداران با تصمیم اشتباهی که وزارت صمت گرفته قربانی شده اند و راه صادرات و درآمدزایی بر روی آنها بسته شده است. تصمیمات غلطی که یکی پس از دیگری گرفته و اجرایی می شود به زیان مرغداران و صادرات تخم مرغ ختم شده مازاد تولید این محصول روی دست مرغداران مانده است. متاسفانه با این تصمیم و به دلیل عدم خروج تخم مرغ از کشور روزانه با ۱۰۰ تن تولید مازاد این محصول روبه رو هستیم. در این بین حضور مرغداری‌های تولیدکننده تخم‌مرغ در برخی استان‌های پرتراکم آن بیشتر شده و در نتیجه این واحدها آسیب بیشتری دیده‌اند و مشکلات هر روز این صنعت را تهدید می کند. فرصت سوزی میلیارد دلاری از صادرات تخم مرغ وجود دارد و ضروریست مسوولان هر چه زودتر برای تغییر و یا اصلاح این قانون وارد عمل شوند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.