صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / فارین پالیسی از تقلای واشنگتن برای ممانعت از انتصاب میچل باچله پرده برداشت
فارین پالیسی از تقلای واشنگتن برای ممانعت از انتصاب میچل باچله پرده برداشت

فارین پالیسی از تقلای واشنگتن برای ممانعت از انتصاب میچل باچله پرده برداشت

مجله فارین پالیسی درباره تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از انتصاب میچل باچله، رئیس جمهوری سابق شیلی در سمت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به دلیل موضعگیری‌هایش نسبت به اسرائیل پرده‌برداری کرد.

باچله

به گزارش کسب و کار نیوز، کولام لینچ، نویسنده مجله فارین پالیسی با اشاره به این تلاش‌های واشنگتن نوشت، موضعگیری‌های قبلی میچل باچله در مورد آمریکای لاتین، اسرائیل و سقط جنین برای آمریکا خوشایند نبوده است و دولت دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) به دلیل موضعگیری‌های “نگران‌کننده” باچله نسبت به اسرائیل تلاش کرد مانع از انتصاب او در این سمت شود.

لینچ در ادامه نوشت، این تلاش‌ها در یادداشت محرمانه‌ای به تاریخ شش سپتامبر ۲۰۱۸ آورده شدند، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در آن تاریخ نامه را نوشته و برای آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ارسال کرد، هیلی در این نامه به بیان اعتراض اسرائیل نسبت به انتصاب رئیس جمهوری سابق شیلی به عنوان کمیسیونر عالی حقوق بشر و نیز نحوه انتخاب او پرداخت.

هیلی در این نامه از بی‌توجهی این سازمان بین‌المللی نسبت به سوالات مطرح شده از سوی آمریکا درباره آشنایی باچله با این مسؤولیت شکایت کرد.

با اینکه در این نامه مستقیماً خودداری از انتصاب باچله درخواست نشد اما مخالفت شدید آمریکا با انتخاب او و تلاش این کشور برای توقف روند انتصابش مشاهده شد.

هیئت آمریکا در سازمان ملل از پاسخ به سوال‌هایی درباره این نامه خودداری کرد و تنها سخنگوی این هیئت اظهار کرد، موضع‌گیری‌های واشنگتن نسبت به انتصاب باچله تازه نیستند، ما پیش از این از راه‌های مناسبی نگرانی خود نسبت به این مساله و نحوه انتخاب او را از طریق رایزنی‌های مستقیم و ویژه با دفتر دبیرکل ابراز داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار کرد: هشدار آمریکا نسبت به ارزیابی شایستگی افرادی که برای سمت‌های مختلف در سازمان ملل انتخاب می‌شوند، نباید غافلگیرکننده باشد، همه کشورهای عضو سازمان ملل این کار را بر اساس منافع خود انجام می‌دهند و هیچ کسی نباید بابت آن عذرخواهی کند.

فارین پالیسی در ادامه نوشت، حرکتی که علیه باچله آغاز شده در شرایطی است که دولت ترامپ نیز خصومت خود را علیه سازمان ملل و نهادهای مربوطه حقوق بشر ابراز داشته و از موضع‌گیری آنها علیه اسرائیل و تمرکز آنها بر موارد حقوق بشر در آمریکا شکایت کرد، این در حالی است که سازمان ملل پرونده حقوق بشر تمامی کشورهای عضو را بررسی می‌کند. بارها آمریکا با کمیسیونرهای سابق حقوق بشر این سازمان درگیری داشته است، همانند زید رعد الحسین که از درگیری‌های لفظی ترامپ با روزنامه‌نگاران و مهاجران انتقاد کرده بود.

آمریکا در ژوئن ۲۰۱۸ تصمیم گرفت به دلیل آنچه آن را “خصومت شورای امنیت با اسرائیل” خواند، از این شورا با ۴۷ عضو خارج شود.

پس از آنکه باچله سخنرانی انتصاب در این سمت را ایراد کرد، نیکی هیلی حمله شدیدی را علیه این مسؤول شیلیایی آغاز کرد.

او در بیانیه‌ای که در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ صادر شد، گفت: اینکه کمیسیونر عالی حقوق بشر به ناکامی‌های گذشته ادامه دهد و زمانی که او از اسرائیل و آمریکا انتقاد کرده و ناقضان حقوق بشر در جهان را فراموش کرد، تصمیم آمریکا برای خروج از شورای امنیت را قطعی شد.

هیلی افزود: متاسفانه کمیسیونر عالی حقوق بشر به شیوه جانبدارانه مسؤولان قبلی در این پست ادامه می‌دهد، او حمله به اسرائیل و آمریکا را در حالی در پیش گرفته که بحران خطرناک موجود علیه حقوق بشر در جهان را نادیده گرفته است.

در مه ۲۰۱۸ دیوید گالکوم، مسؤول تیم هیلی و مورگان وینا، یک معاون آمریکایی دیگر او، ماریا لویزا ویوتی، مدیر تیم دبیرکل سازمان ملل را تحت فشار گذاشتند تا فاش کند که آیا باچله کاندیدا هست یا نه اما آنگونه که هیلی نوشت، آنها به جواب قطعی برای این سوال نرسیدند.

مشخص بود که سازمان ملل به دنبال یک زن از آمریکای لاتین برای پست کمیسیونر عالی سازمان ملل بود و نام باچله به عنوان کاندیدای اصلی این سمت مطرح شد.

در اواسط ژوئیه ۲۰۱۸ کوین مولی، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور موسسات بین‌المللی و ماری استال، مشاور برجسته او در دو دیدار جداگانه با دیوید فنت، عضو برجسته تیم انتقالی ترامپ و معاون امور خارجه که گوترش او را برای کمک به مدیریت روابط سازمان ملل با دولت ترامپ انتخاب کرده بود، درباره موضع‌گیری‌های سیاسی باچله صحبت کردند.

طبق آنچه در نامه هیلی آمده است، استال در نامه‌ای برای فنت اعتراض خود را نسبت به انتصاب باچله ابراز داشت.

مورگان وینا در دیداری که در ۲۳ ژوئیه با فنت داشت، همچنان به فشارهای خود علیه انتصاب باچله ادامه داد و گفت: اسرائیلی‌ها از ایده دبیرکل برای انتخاب باچله حمایت نمی‌کنند.

هیلی نوشت، وینا در این نشست نگرانی خود را نسبت به باچله ابراز داشته و گفت، او هرگز به مسایل اسرائیل کمکی نخواهد کرد.

در ششم اوت فنت در نامه‌ای به وینا اطلاع داد که دبیرکل با وجود مخالفت‌های آمریکا تصمیم گرفته باچله را در این سمت منصوب کند.

اما وینا تلاش کرد فنت را تحت فشار بگذارد که گوترش را به لغو این انتصاب راضی کند اما سازمان ملل همان روز پست یاد شده را به باچله داد.

این خبر هیلی را به شدت عصبانی کرد تا جایی که دیدارش با گوترش را لغو کرد.

کیلی کاری، نماینده آمریکا در شورای اقتصادی و اجتماعی برای فنت نوشت، این روش خوبی برای اعتمادسازی نیست، تو می‌دانی که ما نمی‌توانیم از باچله در این سمت حمایت کنیم اما او پیشتر منصوب شده بود.

گوترش تلاش کرد فضا را با کیلی تلطیف کند، او به کیلی گفت که تا دو روز قبل از صدور حکم، در جریان اعتراضات واشنگتن نبوده است اما نیکی هیلی این صحبت را نپذیرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.