صفحه اصلی / اسلایدر / درآمدزایی تجار خارجی از گلخانه های ایران
درآمدزایی تجار خارجی از گلخانه های ایران

تجار عراقی از گلخانه‌های شمال و محلات کامیون کامیون گلدان‌ از کشور بیرون می‌برند

درآمدزایی تجار خارجی از گلخانه های ایران

پرورش گل و گیاه در ایران سابقه دیرینه ای دارد و با وجود تولید بالای انواع گل در داخل کشور هنوز از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه موقعیت مناسبی در سطح جهان برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین مشکلات بسیاری در سرراه تولیدکنندگان، از فروش گل های تولیدی گرفته تا قیمت تمام شده گیاهان به واسطه وارداتی بودن کود، سم و برخی بذرها وجود دارد که تولید گل و گیاه را تحت تاثیر خود قرار داده است. تجارت گل و گیاه در جهان تجارتی پر سود است و هم اکنون بیش تر سهم آن در اختیار کشورهایی چون هلند، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و سوئیس است. در همین رابطه اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران از رکود حاکم بر بازار گل خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت گل در پی افزایش هزینه‌های تولید، رکود سنگینی بر بازار حاکم است. وی افزود: اگر رکود بر بازار گل و گیاه حاکم نبود، بی شک قیمت گل بالاتر از نرخ‌های کنونی در بازار بود. شاهرخی با اشاره به اینکه هیچ رقم گل شاخه‌ای به بازار‌های هدف صادر نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه تجاربازار‌های هدف، خواهان کیفیت گل یکنواخت با شاخه گل ۷۰ سانتی متر و غنچه ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر هستند، از این رو امکان صادرات وجود ندارد.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران ادامه داد: هم اکنون بسیاری از تجار عراقی به گلخانه‌های شمال و محلات می‌روند و کامیون کامیون گلدان‌های ریشه‌ای و بیرونی از کشور بیرون می‌برند. به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از لوله‌های گلخانه، کاغذ، ربان، سبد و سایر ملزومات و واردات پیاز و نشا گل با ارز آزاد نمی‌توان پیش بینی خاصی را راجع به بازار گل در ایام پایانی سال داشت. شاهرخی نرخ هر شاخه گل رز را از ۸ تا ۱۲ هزار، آنتوریوم ۳ تا ۵ هزار، لیلیوم ۳۰ تا ۳۵ هزار، مریم ۴ تا ۸ هزار، میخک دسته‌ای ۱۲ هزار و نرگس ۶ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در گل فروشی‌های لوکس در مناطق بالای شهر ممکن است که با نرخ‌های بالاتری به فروش رسد. این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال برای خرید گل انتظار می‌رود که بازار از حالت رکود خارج شود.

مشکلات قیمت تمام شده بالا و کاهش قدرت خرید

ابوالفضل محمدی

فعال بازار گل

صنعتی که امروز می توانست گل سرسبد درآمدزایی و ارزآوری باشد به دلیل عدم بی توجهی و نظارت گرفتار مشکلات داخلی و خارجی زیادی شده و حتی در داخل کشور هم فروش زیادی ندارد. گل خانه های بزرگ و درآمدزای ایرانی که تا قبل از این مشکلات اخیر که همه از آنها با اطلاع هستند مرکز رشد و پرورش و صادرات گل های زیبا و بی مثال ایرانی بوده که امروز محلی برای درآمدزایی خارجی ها شده است. تجار کشورهای خارجی و بخصوص عراق با بهره برداری بدون مجوز از این گلخانه ها و محیط اطراف آن درآمدزایی ای را کلید زده اند که اگر برنامه ریزی درستی در این صنعت وجود داشت این سهم امروز متعلق به خودمان بود.

از سوی دیگر به دلیل همین مشکلات بوجود آمده و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم، خرید گل از اولویت خارج شده و به تبع آن سرانه خرید آن در کشور کاهش که این موضوع نیز بر کاهش درآمد گلخانه داران تاثیر گذاشته است. امروز ایران از لحاظ حجم، تناژ وتولید گل های زینتی در رتبه هفدهم جهان قرار دارد اما در حوزه صادرات محصولات اینچنینی، جایگاه یکصد و هفدهمی را به خود اختصاص داده که این تفاوت در میزان تولید و ضریب صادرات به روشنی موید عمق فرصت سوزی هایی است که در این بخش شاهد هستیم. مانع اصلی در ارتباط با توسعه صادارت گل از ایران به دیگر کشورها به مشکل قیمت تمام شده بالا باز می گردد و تا زمانی که شاهد چنین چالشی هستیم توفیق در امر توسعه صادارت گل به دیگر کشورهای جهان، قطعا ناممکن خواهد بود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.