صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / تاکید «رحیمی جهان‌آبادی» بر ضرورت اصلاح شیوه بانکداری در کشور

تاکید «رحیمی جهان‌آبادی» بر ضرورت اصلاح شیوه بانکداری در کشور

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به برخورد بانک‌ها با صنعتگران و میزان بهره و سود دریافتی توسط بانک‌ها گفت: خطر این شیوه بانکداری برای جمهوری اسلامی بیشتر از آمریکا و اسرائیل است و آسیب بیشتری به کشور وارد می‌کند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و نماینده مردم تربت‌جام

به گزارش کسب و کار نیوز، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت‌جام که با حضور استاندار و هیأت همراه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: بسیاری از واحدهای شهرک صنعتی توسط بانک‌ها مصادره شده‌اند؛ بانکداری که واحد صنعتی و صنعتگر را تعطیل و سپس واحد اقتصادی را رها می‌کند، نمی‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که درباره آن به نتیجه نرسیده‌ایم بحث بانکداری است؛ خطر این شیوه بانکداری از آمریکا و اسرائیل برای کشور بیشتر است و آسیب بیشتری به کشور وارد می‌کند و باید اصلاح شود. هیچکس نمی‌تواند با این سیستم بانکداری کار کند و باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشید.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار کرد: مجلس قانونی تصویب کرده است که وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان جریمه و سودش توسط بانک‌ها بخشیده شود اما ببینید بانکها به چه میزان این قانون را اجرا کرده‌اند؟ آیا اصلاً اجرا می‌کنند؟

وی با اشاره به شغل کشاورزی و دامپروری مردم در مناطق روستایی اظهار کرد: کمر کشاورزان زیر دیون بانک‌ها شکسته است. مردم نیاز به تسهیلات ارزان دارند؛ نمی‌توانیم تسهیلات ۳۰ و ۴۰ درصدی ارائه کنیم و انتظار داشته باشیم افراد از زمین بلند شوند. همچنین دامپروری هم به دلیل ضعیف شدن مراتع آسیب دیده است و بسیاری از افرادی که خودشان تولید کننده بودند و دستشان جلوی کسی دراز نبود، امروز حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند و دست‌فروشی می‌کنند. در بسیاری از موارد اگر دولت تسهیلات ارزان به دامداران ارائه کند افراد به روستاها بازمی‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد که از دولت طلب مالی دارند؛ بعنوان مثال کارخانه قند تربت‌جام که این روزها وضعیت خوبی ندارد، هفت میلیارد تومان از دولت طلبکار است و زمانی که به دولت مراجعه می‌کنیم می‌گویند بیایید تهاتر کنیم؛ ما نمی‌توانیم به دست کارگر برگه تهاتر بدهیم، آن‌ها پول می‌خواهند. افراد نمی‌توانند با برگه تهاتر به مغازه‌ها مراجعه و کالا خریداری کنند.

رحیمی‌جهان‌آبادی ادامه داد: حقوق ماهانه یک کارگر یعنی تمام درآمد او و کارگری که حقوق ندارد یعنی هیچ نمی‌تواند بخرد. حقوق این افراد تمام زندگی آنان است و پدر خود من کارگر بود و اگر یک ماه حقوق دریافت نمی‌کرد دیگر پس انداز نداشتیم.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در مناطق مرزی گفت: شهروندان ساکن در کنار مرز که صنعت ندارند و استخدام هم نیستند؛ زمانی که فرزندانشان مریض می‌شوند، یا مشکلات دیگری برایشان بوجود می‌آید و هزینه درمان ندارند باید چه کنند؟ جناب آقای استاندار، مناطق مرزی در حال نابودی هستند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از راه‌های کمک به اقتصاد مناطق مرزی ایجاد بازارچه‌های مرزی است؛ ۵۰ درصد ایجاد بازارچه‌های مرزی بعهده ما می‌باشد و می‌بایست اقدامات لازم در حوزه خودمان را انجام دهیم و ۵۰ درصد دیگر هم با گفت‌وگو با کشور همسایه مرتفع می‌شود.

رحیمی‌جهان‌آبادی متذکر شد: همچنین متأسفانه مرزبانی کشور در حوزه تجهیزات با ضعف مواجه است و دست‌تنها می‌باشد و غیورمردان مرزبانی با غیرت در حال انجام وظیفه خود هستند. از دولت تقاضا می‌کنیم نیروهای مرزبانی، سپاه، ارتش و … را دریابند چراکه اگر نیروهای مسلح نباشند کشور امنیت ندارد. ما در مجلس تلاش کرده‌ایم در حد توان بودجه این قسمت را افزایش دهیم.

وی افزود: مرز خراسان بویژه شهرستان تربت‌جام و تایباد یک مرز امنیتی است و به همان میزان که پتانسیل اقتصادی دارد باید از نظر امنیتی هم تقویت شود.

این نماینده مجلس با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: ۴۰ سال قبل مردم این کشور یک انقلاب مردمی را پدید آوردند و متحد آمریکا در منطقه را سرنگون کردند که تا امروز هم در حال پرداخت هزینه آن هستند. یک نظام مستقل سیاسی و مردمی که تصمیم‌گیری، مدیریت خودکفای جهان سومی، ایستادن مقابل سلطه زورگویان را تجربه کرده و تا امروز هم در حال پرداخت هزینه است و پای آرمان‌های خودش ایستاده و در این راه ۲۴۰ هزار شهید داده‌ایم و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تبعات جنگ و تحریم‌های پس از جنگ را دیده‌ایم و پای ارزش‌ها و آرمان‌هایمان ایستاده‌ایم.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار کرد: انقلاب اسلامی اگرچه در منطقه و جهان دشمنانی دارد اما برای ما ایرانی‌ها استقلال سیاسی را به ارمغان آورده است؛ اگر بنزین را دو نرخی می‌کنیم، اگر خوب یا بد تصمیم می‌گیریم، یارانه‌ها را وضع یا قطع می‌کنیم، بودجه تعریف می‌کنیم و …، تمام تصمیمات را خودمان می‌گیریم، تصمیم‌گیرنده ما هستیم و در تاریخ ایران در هیچ مقطعی حکومت‌ها این میزان استقلال سیاسی نداشته‌اند؛ ممکن است در برخی شاخص‌ها بعضی حکومت‌ها برجسته باشند اما استقلال سیاسی نداشتند و این استقلالی که نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال برای ما به ارمغان آورده، ستودنی است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: جزو معدود کشورهای خاورمیانه هستیم که تصمیم‌گیرنده کشور خودمان هستیم و این مسئله مسئولیت ما را صدچندان می‌کند و باید نتایج تصمیماتمان را بپذیریم، ضعف‌هایمان را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

رحیمی‌جهان‌آبادی گفت: برخلاف فضای رسانه‌ای سیاهی که دشمنانمان ترسیم می‌کنند، فضای اقتصادی، سیاسی و … کشور بد نیست و اگرچه مشکلاتی داریم اما به اندازه‌ای که رسانه‌های دشمن ترسیم و به مردم القا می‌کنند، نیست و متأسفانه گاهی اوقات خودمان هم موج منفی و سیاه‌نمایی آنان را در داخل تکثیر می‌کنیم.

وی افزود: قطعاً مشکلاتی وجود دارد چرا که وضعیت نفت کشور از فروش دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه حدود یک میلیون کاهش یافته است و نمی‌توان واقعیت‌ها را انکار کرد. سطح روابط اقتصادی‌مان با کشورهای همسایه رو به کاهش است.

رحیمی‌جهان‌آبادی تاکید کرد: راهی که ما رفتیم راه استقلال بوده است و هر کشوری که بخواهد استقلال بدست بیاورد باید این هزینه‌ها را بپردازد. نه‌تنها جمهوری اسلامی بلکه تمام روشنفکران و انسان‌های آزاده تاریخ هم همین راه را رفته‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.